Iconography of Sultan Toghrul Pottery Statue

Document Type : Research Paper

Authors

1 Faculty Member of Art University of Isfahan

2 professor of Fine Arts Faculty

3 Fine Arts faculty, Tehran University

Abstract

Art has very changes during the Seljuqs period and features that are distinguished from before and after and can be described as the unique attribute. A large part of these developments can be attributed to the cultural and artistic background of the Turks and the other part as a result of the culture of the Muslim Turks. The scope of these changes is so high that the art of sculpture and especially the human faces statue that had previously been (if we have not been, interfered with it) were out of circle, were once again addressed by artists and their supporters, and significant figures on subjects such as men Horse riding, men sitting in different modes, musicians, mother and child who were mostly created in Kashan.
One of the pottery sculptures that is very likely to be built in Kashan, which is held in the Khalili collection in London, represents a man kneeling down on the ground and wearing a hat on the edge of that date of 538 A.H. And the name of Sultan Tugrul, which has led to the formation of this figure as the image of Sultan Tugrul Seljuk. Under the rule of the Seljuqs in Iran and ruled three sultan Tugrul that between the first and third rulers, were about 150 years old. The point is that the history mentioned on the edge of the hat is not the same as the rule of the government of any of the kings who called Tugrul, and on the other hand, the technique of making figurines from the perspective of some experts in the early seventeenth century, the time of the end of the Seljuqs rule, and the presence of Khwarizmshahians in Iran. On the other hand, the figure is discussed by the experts as a chess pieces to the audience, but with carefulness in the manner of sitting the figure and with a Comparison with historical figures that were used in other geographies than Iran as chess pieces, and Also with studying historical texts and adapting behavior and covering the royal with the present figure, seems this claim is doubtful and far from reality.
The purpose of this article is to explain the function and the reason for the formation of this sculpture and consequently revision the mistake about this Iranian sculpture that has been introduced to the other world. This paper, which is a qualitative research of a fundamental type, aims to use the historic approach, using the approach- method of iconography and the basis of the Erwin Panofsky's views as the theoretical framework, using the historical sources coinciding with the subject and the analytical texts after It will achieve the answer to the question. Essentially, the method of data collection in this research is library method and It has always been trying to use the first-hand texts. The result of the research shows that the signs in the sculpture have nothing to do with chess pieces and are likely to be reflective of the “Mazalem”.

Keywords


آربری، ا.ج. (ویرایشگر) (1336)، میراث ایران، (بیرشک، احمد، پازارگاد، بهاءالدین، حاتمی، عزیزالله، سعیدی، محمد، صدیق، عیسی، و معین، محمد، مترجمین)، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
ابن طقطقی، محمد بن علی بن طباطبا (1389)، تاریخ فخری، (گلپایگانی، محمد وحید، مترجم)، (ویرایش پنجم)، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
بئر، ایوا (1394)، پیکر انسان در هنر اسلامی؛ میراث گذشته و تحولات پس از اسلام، (صدری، بهنام، مترجم)، مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن»، تهران.
بازورث، ک. ا، لمبتون، باسانی، هاجسن، پطروشفسکی، و گرابر (1390)، تاریخ ایران کیمبریج: از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانان، (انوشه، حسن، مترجم، جی. آ. بویل، ویرایشگر)، (ویرایش دهم، ج پنجم)، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، تهران.
بنداری اصفهانی، فتح بن علی (2536)، تاریخ سلسله سلجوقی: زبدة النصره و نخبة العصره، (جلیلی، محمد حسین، مترجم)، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
پاکباز، رویین(1384)، نقاشی ایران، (ویرایش چهارم)، انتشارات زرین و سیمین، تهران.
پرایس، کریستین (1389)، تاریخ هنر اسلامی، (رجب نیا، مسعود، مترجم)، (ویرایش چهارم)، مؤسسه انتشارات امیر کبیر، تهران.
تناولی، پرویز (1392)، تاریخ مجسمه سازی در ایران، چاپ و نشر نظر، تهران.
دزی، راینهارت پیتر آن (1389)، فرهنگ البسۀ مسلمانان، (هروی، حسینعلی، مترجم)، (ویرایش چهارم)، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
دیماند، موریس اسون (1389)، راهنمای صنایع اسلامی، (فریار، عبدالله، مترجم)، (ویرایش چهارم)، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
راوندی، محمد بن علی بن سلیمان (1386)، راحة الصدور و آیة السرور در تاریخ آل سلجوق، (ویرایش محمد اقبال)، انتشارات اساطیر، تهران.
طوسی، خواجه نظام الملک (1389)، سیرالملوک (سیاست نامه)، (دارک، هیوبرت، ویرایشگر)، (ویرایش نهم)، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
غزالی، ابوحامد محمد (1380)، کیمیای سعادت، (خدیو جم، حسین، مصحح)، (ویرایش نهم، ج اول)، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
کاهن، کلود (1392)، برآمدن ترکان، در یعقوب آژند (گردآورنده و مترجم)، ترکان در ایران (چ دوم، صص 3- 66)، انتشارات مولی، تهران.
کلوزنر، کارلا (1389)، دیوانسالاری در عهد سلجوقی، (آژند، یعقوب، مترجم)، (ویرایش سوم)، مؤسسه انتشارات امیر کبیر، تهران.
کونل، ارنست (1387)، هنر اسلامی، (طاهری، هوشنگ، مترجم)، (ویرایش هفتم)، انتشارات توس، تهران.
گروهی از نویسندگان (1383)، پوشاک در ایران زمین، (متین، پیمان، مترجم، یارشاطر، احسان، ویرایشگر)، (ویرایش دوم)، مؤسسه انتشارات امیر کبیر، تهران.
لمبتن، آن (1392)، تداوم و تحول در تاریخ میانۀ ایران، (آژند، یعقوب، مترجم)، (ویرایش چهارم)، نشر نی، تهران.
لمبتون، آن. ک. س (1391)، سیری در تاریخ ایران بعد از اسلام، (آژند، یعقوب، مترجم)، (ویرایش چهارم)، مؤسسه انتشارات امیر کبیر، تهران.
موسوی خامنه، زهرا (1386)، تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی: مجسمه سازی (برگرفته از صنایع دستی)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت»، تهران.
مونسی سرخه، مریم؛ طالب پور، فریده و گودرزی، مصطفی (1389)، نوع لباس و نمادهای رنگ در عرفان اسلامی، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره ۴۴، صص ۵–۱۴.
مسعودی، ابوالحسن علی بن حسین (1389)، التنبیه و الاشراف، (پاینده، ابوالقاسم، مترجم)، (ویرایش چهارم)، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
نیشابوری، ظهیرالدین (1390)، سلجوقنامه، انتشارات اساطیر، تهران.
نیشابوری (عطار)، فریدالدین محمد (1365)، تذکرة الاولیاء، (ویرایش سوم)، انتشارات زوار، تهران.
Gordon, Stewart (2017), Saudi Aramco World : The Game of Kings, www.aramcoworid.com, Retrieval 2017/7/21. http://archive.aramcoworld.com/issue/200904/the.game.of.kings.htm.
Khalili Collections (2010), Chess Piece in the Form of a Seated Man, www.khalili.org, Retrieval 2017/7/21. http://www.khalili.org/collections/category/1#object/POT-1310.
Metropolitan Museum of Art (2017), Hollow Vessel in the Shape of a Bearded man, The Metropolitan Museum of Art, Retrieval 2017/7/21, http://www.metmuseum.org/art/collection/search/452027.
Rogers, J. M (2010), The arts of Islam: masterpieces from the Khalili collection, Thames & Hudson, London.
Sotheby’s (2010), A Large Kashan Turquoise Pottery Figurine of a Seated Man sotheby’s.com, Retrieval 2017/7/21, http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2010/arts-of-the-islamic-world-l10223/lot.159.html#languageModal.
Wilkinson, Charles K & Dennis, Jessie McNab (1968), Chess: East and west, Past and present, The Metropolitan Museum of Art, New York.
Gibson, M (2012), Ceramic Sculpture from the Medieval Islamic World, Hadeeth ad-Dar, (35), 24–28.
Panofski, E (2009), Iconography and Iconology: An Introduction to the Study of Renaissance Art, In The Art of Art History D. Preziosi (Ed.), (second edition), Oxford University Press Inc, New York.