Politics, sexuality, representation (Critical Analysis of Visuality of Sexuality in Naseri`s period)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Art studies, fine art, university of Tehran, Tehran, Iran

2 Professor and Head of Department/ Art Studies, Fine Art, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Sexuality is not a natural given, rather is a socio-cultural issue and a phenomenal effect on the sex which must be studied in its historical context and in the different periods. On the other hand, the type of the attitude toward this subject has undergone the epistemic and psychological limitations in every society. In the other words, sexuality is that kind of atmosphere which surrounds bodies and minds through the field of sex and forms and constructs them. Representation of sexuality, in the photographic frames, can objectify these limitations, and this objectification can re-frame the sexuality and construct the subject. This interaction redoubles the significance of this issue. In this paper, we are facing photo as a text for studying sexuality and author is using other sources and written documents just in the photo’s attachment. Therefore, it may be questioned what was the correlation between the photographic representation of sexuality and epistemic system of Iranians in Naseri`s period; in addition, what socio- psychological norms determined the type of the attitude toward the sexuality, and consequently its representation. In other words, the aim of this study is to know through which visuality the representation of sexuality was formed and how it was limited and finally how the power relation controlled it. Visuality is parallel with discourse, not in the field of speech and writing which is discussed in the Critical Discourse Analysis, but in the field of vision and image. Therefore, we can regard Visuality as a visionary synonym for Discourse. To achieve above goals, Michel Foucault`s notions about subject and power besides Sigmund Freud`s and Jacques Lacan`s ideas concerning subject`s mind and psych can provide a suitable theoretical framework and methodology in order to find out more about this issue. What is different is the subject in this paper is not individual subject as Lacan and Freud considered but it is collective one in Iran society. In author`s opinion, different methodologies can support different points of view, and consequently, lead to different analytic results. The significance of this study is due to a research gap that there is in this field; therefore, it must be filled accordingly. Actually there is a few qualitative and critical researches in field of sexuality in history of Iranian`s photography so paying attention to it is necessitated. The results suggest that the sexuality was articulated and represented in a “Political Visuality”. However, the politics was considered in its traditional meaning. Power and sexuality, in their traditional meaning and in the traditional society, were symbolically engaged with each other and the camera was not only as a representational instrument of this engagement but also as a passage in order to fix this kind of engagement or even more important, to change it. The engagement was due to a “symbolic order”. This symbolic order was constituted in the traditional society. The power relations and the sexual order can be considered in symbolic and imaginary order of the Iranian society`s collective unconscious. Two orders which Lacan discussed psychoanalytically.

Keywords


آبراهامیان، یرواند (1384)، ایران بین دو انقلاب، ترجمه‌ی احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، چاپ یازدهم، نشر نی، تهران.
استاوراکاکیس، یانیس (1394)، لاکان و امر سیاسی، ترجمه‌ی محمد علی جعفری، انتشارات ققنوس، تهران.
احمدی، بابک (1377)، مدرنیته و اندیشه انتقادی، نشر مرکز، تهران.
امانت، عباس (1393)، قبله‌ی عالم، ترجمه‌ی حسن کامشاد، چاپ پنچم، نشر کارنامه، تهران.
ایگلتون، تری (1392)، پیش‌درآمدی بر نظریه‌ی ادبی، ترجمه‌ی عباس مخبر، ویراست دوم، چاپ هفتم، نشر مرکز، تهران.
بارت، رولان (1388)، اتاق روشن، ترجمه‌ی نیلوفر معترف، نشر چشمه، تهران.
بکر، هاوارد (1387)، عکاسی و جامعه‌شناسی، ترجمه‌ی گلاره حقیقی، مجله‌ی بیناب، شماره‌ی 12، آبان ماه، صص 100-133.
بنیامین، والتر (1387)، اثر هنری در عصر بازتولید مکانیکی، در کتاب اکران اندیشه، ترجمه‌ی پیام یزدانجو، چاپ دوم، نشر مرکز، تهران.
پاکباز، روئین (1388)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، چاپ هشتم، انتشارات زرین و سیمین، تهران.
تاجیک، محمدرضا (1384)، روایت هویت و غیریت در میان ایرانیان، چاپ اول، انتشارات فرهنگ گفتمان، تهران.
ترابی، نسرین (1384)، سال­شمار عکاسی ایران در دوره­ی قاجار، فصل­نامه­ی حرفه­ی هنرمند، شماره­ی 13، صفحات 86 – 70.
سهیلی خوانساری، احمد (1368)، کمال هنر: احوال و آثار محمد غفاری کمال­الملک، چاپ اول، انتشارات محمد­علی علمی و انتشارات سروش، تهران.
دادبه، آریاسپ (1384)، روح زمان و روح هنر قاجار، فصل­نامه­ی حرفه­ی هنرمند، شماره­ی 13، صفحات 105 – 92.
زرین‌کوب، عبدالحسین (1394)، روزگاران، تاریخ ایران از اغاز تا سقوط رژیم پهلوی، چاپ پانززدهم، نشر سخن، تهران.
ذکاء، یحیی (1384)، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، چاپ دوم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
زنگی­آبادی، نازنین (1390)، بازتاب عکاسی در روزنامه­ها و مجلات عصر قاجار (با تأکید بر دوره­ی ناصری)، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد عکاسی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
ژیژک، اسلاوی (1392)، لاکان به روایت ژیژک، ترجمه‌ی فتاح محمدی، چاپ دوم، نشر هزاره‌ی سوم، زنجان.
شهری، جعفر (1378)، تاریخ اجتماعی ایران در قرن 13: زندگی و کسب‌وکار، جلد اول و سوم، چاپ سوم،: مؤسسه­ی خدمات فرهنگی رسا، تهران.
شیخ، رضا (1384)، ظهور شهروند شاهوار، ترجمه­ی فرهاد صادقی. فصل­نامه­ی عکس­نامه، سال پنجم، شماره­ی 19، صفحات 27 – 4.
صادقی، فاطمه (1392)، بازخوانی یک مداخله‌ی مدرن: کشف حجاب، نشر نگاه معاصر، تهران.
صادقی، فاطمه (1394)، جنسیت در آراء اخلاقی، از قرن سوم پیش از اسلام تا قرن چهارم هجری، نشر نگاه معاصر. تهران.
ضیمران، محمد (1395)، عکاسی: ضربه‌ی چهارم، روزنامه‌ی اطلاعات حکمت و معرفت، مصاحبه‌ی منیره پنج‌تنی، 19 اردیبهشت. (قابل دسترسی در سایت روزنامه اطلاعات، بازنگری در 20 مهر 1395) به آدرس: http://www.ettelaat.com/etiran/?p=201185.
طهماسب­پور، محمدرضا (1387)، ناصرالدین­شاه عکاس، چاپ دوم، انتشارات تاریخ ایران، تهران.
فروید، زیگموند (1393)، روان‌شناسی توده‌ای و تحلیل اگو، ترجمه‌ی سایرا رفیعی، نشر نی، تهران.
فروید، زیگموند (1394)، توتم و تابو، ترجمه‌ی حمیدرضا غیوری، نشر راستین، تهران.
فوکو، میشل (1389)، نظم اشیاء: دیرینه­شناسی علوم انسانی، ترجمه­ی یحیی امامی، چاپ اول، پژوهشکده­ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران.
کلرو، ژان پیر (1394)، واژگان لاکان، ترجمه‌ی کرامت موللی، نشر نی، تهران.
لاکان، ژاک (1394)، مرحله‌ی آیینه‌ای به مثابه آن چه کارکرد من را آن گونه که در تجربه‌ی روانکاوانه آشکار می‌شود شکل می‌بخشد، در از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، بوسیله‌ی لارنس کهون، ویراسته‌ی عبدالکریم رشیدیان، چاپ یازدهم، نشر نی، تهران.
لاکان، ژاک (1393)، تلویزیون، ترجمه‌ی انجمن روان‌پژوهان فارسی زبان فرانسه، رخ‌داد نو، تهران.
موللی، کرامت (1395)، مبانی روان‌کاوی فروید و لاکان، نشر نی، تهران.
هومر، شون (1394)، ژاک لاکان، ترجمه‌ی محمدعلی جعفری و سید ابراهیم طاهایی، نشر ققنوس، تهران.
یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز (1391)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه­ی هادی جلیلی، چاپ دوم، نشر نی، تهران.
هیندس، باری (1390)، گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو، ترجمه­ی مصطفی یونسی، چاپ اول، پردیس دانش تهران.
Burgin, Victor (1986), The end of Art Theory (Criticism and postmodernity), Re-Reading the Camera Lucida, MCMILLAN, London.
Foster, Hal. Ed (1988), Vision and Visuality, Seattle, Bay Press, WA.
Foucault, Michel (1978), the history of sexuality, Volume I: An Introduction, translated from the French by Robert Hurley, Vintage books, New York.
Foucault, Michel (1981), the order of discourse, In the Untying the Text: A Post-Structuralist Reader by Robert Young, Routledge & Kegan Paul, Boston, London.
Hall, Stuart (1992). Formation of Modernity, Introduction to sociology, Polity Press. London,
Mirzoeff, Nicholas (2006), On visuality, in Journal of visual culture, Vol 5(1), 53–79. London, Thousand Oaks, CA and New Delhi.
McLuhan, Marshall (1964), Understanding Media, Routledge, London.