The Impact of Community Culture and Functional Effect on the Formation of the Body and Architectural Decoration in Zandieh's Buildings by Looking at the Divankhaneh Mansion

Document Type : Research Paper

Author

shiraz art university

Abstract

Zandieh era, which was the era of comfort and tranquility of the people of Iran, is the time to reconstruct art and transitional phase between Safavid and Qajar. Karim Khan's art and architecture is a mix of Iranian Architecture Who seeks to find their own language to praise civilization and the art of the ancients and to continue the traditional architecture to flourish the art of architecture and native engineering techniques. The architectural design of the buildings of this period was a combination of the Safavid architecture and the memorials that remained of Persepolis. In particular, it can be said that Zandieh architecture is in fact the same Safavid era architecture, which has been implemented in a simpler and more abstract manner. In the era of Zand, Karim Khan, as a popular sovereign, sought to reach Slobby, which has a popular aspect. And with this view, the construction and decoration of buildings is very diverse in this period. In view of this, the purpose of this article is to study and analyze the architecture of the body and its decorations in the Zandieh period with a special look at the construction of the Divankhaneh with a cultural and functional approach to the effect that has not been overlooked. Although this work is a feature of the architectural index of that era. The main question raised is whether the architectural design of the mansion is selected according to its use and has cultural and environmental characteristics. The role of society and culture in shaping the architectural design of the effect and how it influenced the cultural foundations in the formation of architecture and decor. The research methodology is descriptive and analytical, and the findings show that the cultural perspective of society and the government's view (Karim Khan Zand) has changed considerably in this period. These changes have influenced the design of spaces with a friendly and ethnographic view. In Zandieh's art, visual signs are more of a cultural sign (semantic) which has had the deepest influence from the ancient patterns, concepts and tendencies of the community. The focus of interior decoration and the lack of use of decorations in the exterior, is an attempt to simplify the appearance and splendor which is expressed as a cultural interest in the formalities of the hierarchy of interior space. In the process of creating the architectural structure of the work, the impact of the social origin and its motivation is very effective. Attention to the audience of the work and the given to it according to the environmental perspective in the construction of works. Therefore, it can be said that strengthening the sociological perspective in examining the courses of architecture can provide a way for a deeper understanding of some of the existential causes of the emergence of their forms and structures. This is particularly understandable in the debate about the decorations of the Divan khane Mansion. The art of Zandieh's period is very impressive, and decorations and construction includes a variety of beauty.
 

Keywords


- احمدی، حسین؛ رسول وطندوست و مریم شیروانی (1395)، خوانش فرایند ادراک و دریافت زیبایی در نظرگاه مخاطبان آثار هنری بر اساس مقایسه و تحلیل آرای فلاسفه اسلامی و غربی، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 21، شماره 4،صص 13-20.
-اعظام قدسی، حسن (1349)، خاطرات من یا روشن شدن تاریخ صدساله، تهران.
-آیت اللهی، حبیب الله (1380)، تاریخ هنر ایران، انتشارات آگاه، تهران.
- باستانی پاریزی، محمد ابراهیم (1381)، نای هفت بند، انتشارات نشر علم، تهران.
- بیضاپور، محمد (1368)، نگاهی به هنر و معماری دوره زندیه، انتشارات نوید، شیراز.
- بورکهارت، تیتوس (1365)، هنر اسلامی، زبان و بیان، ترجمه مسعود رجب نیا، انتشارات سروش، تهران.
-پیرنیا، محمد کریم و غلامحسین معماریان (1396)، سبک شناسی معماری ایران، سروش دانش چاپ هشتم، تهران.
- جابز، گروترود (1370)، سمبل: کتاب اول جانوران، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
- جهانبخش، هانا و هانیه شیخی نارانی (1395)، پژوهشی پیرامون نقش گل و مرغ و کاربرد آن در هنرهای سنتی ایران (دوران زندیه و قاجاریه)، فصلنامه تاریخ نو، شماره 16،صص 129-162.
-حدیدی، الناز و ابوالقاسم دادور و عباس اکبری (1388)، رمز اندیشی ایرانیان باستان در خصوص نقش مایه عقاب و انعکاس آن بر روی برخی مصنوعات، مجله نقش مایه، بهار و تابستان، شماره 3 ،صص 7 -20 .
- حسین پور، محمد (1389)، شهرنشینی و شهرسازی در عهد زندیه، تحلیلی در ترکیب عناصر معماری و شهرسازی مجموعه زندیه (مجموعه مقالات)، ج 2، به کوشش محمدعلی رنجبر و علی اکبر صفی پور، شیراز، بنیاد فارس شناسی.
-خسروی، الهه (1391)، بررسی نقوش و اشکال پرنده در هنر ایران باستان، مجله نقش مایه، شماره 15،صص 69- 84.
-راپاپورت، آموس (1382)، خاستگاه های فرهنگی در معماری، ترجمه صدف آل رسول و افرا بانک، مجله خیال (8)،صص 56-97 .
- رجایی، غلامعلی (1386)، ایران و کریم خان زند (نوآوری های کریم خان در دوره حکومت)، انشارات نیکتاب، تهران.
- رجبی، پرویز (1389)، کریم خان زند و زمان او، کتاب آکامه، تهران.
-شریف زاده، عبدالمجید (1381)، دیوارنگاری در ایران: زند و قاجاریه در شیراز، چاپ اول، انتشارات موسسه صندوق تعاون، تهران.
- شفیعی، فاطمه و هوشنگ اسفندیاری (1384)، جلوه گاه هنر و معماری در ارگ کریم خانی شیراز، انتشارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس.
- شعبانی، رضا (1385)، کریم خان زند، جلد 2، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران.
- شعیری، حمیدرضا (1389)، تجزیه و تحلیل نشانه- معنا شناختی گفتمان، انتشارت سمت، تهران.
- شهدادی، جهانگیر (1384)، گل و مرغ ( دریچه ای به زیبایی شناسی ایرانی)، نشر کتاب خورشید، تهران.
-شیروانی، مریم (1391)، دیوانخانه یادگاری از هنر دوره زندیه در شیراز، انتشارات تخت جمشید، شیراز.
-قنبری، تابان؛ حسین سلطانزاده و محمدرضا نصیرسلامی (1395)، نشانه شناسی محتوا و زمینه های موثر بر دیوارنگاری و تزیینات دوره زندیه با تاکید بر درون مایه های هنر قومی، باغ نظر، دوره 13 ، شماره 45،صص 91-104.
-مکی نژاد، مهدی (1387)، تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی (تزیینات معماری)، انتشارات سمت، تهران.
- موسوی نامی اصفهانی، محمد صادق؛ نفیسی، سعید؛ شیرازی، محمد رضا و عبدالکریم بن علی رشیف (1390)، تاریخ گیتی گشا در تاریخ زندیه، اقبال، تهران.
- مهرگان، حسین و ایمان محمدی بیدسردره (1394)، بررسی تطبیقی مسجد شاه اصفهان و مسجد وکیل شیراز. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهر ایرانی-اسلامی، شماره 22،صص 79-86.
- میرشمسی، فرشته سادات؛ محمد صادق میرزا ابوالقاسمی و فتح الله زارع خلیلی (1396)، تنوع نقوش گیاهی در نقاشی دیواری عصر زندیه در شیراز. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 22 ، شماره 1،صص 43-52.
- ندیم، مصطفی (1394)، خیابان کریم خان زند شیراز، امید دانا، تهران.
- نعمتی، محمد (1389)، مشخصات معماری دوره زندیه، زندیه (مجموعه مقالات)، ج 2، به کوشش محمدعلی رنجبر و علی اکبر صفی پور، شیراز، بنیاد فارس شناسی.
-هال، جیمز (1392)، فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران.
- هدایتی، هادی (1397)، تاریخ زندیه: ایران در زمان کریم خان (1165-1193)، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
Backovice, Vera & Masirevic Ljubomir (2010). Social Theory and Architecture. Serbian Architectural journal, issue 2, pp 237-238.
-Kostof, Spirol (1995). A History of Architecture: Settings and Rituals, Oxford University Press. New York.