Shiraz Style of Turkman Painting School

Document Type : Research Paper

Author

Professor, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.

Abstract

This article is about Shiraz Style of Turkman painting School that assembled in the milieus of royal courts of PirBudaq AqQuyunlu and Sultan Khalil QaraQuyunln. Shiraz remained an important center of Book Arts during the Turkman dominion. The transition from the Timurids to the Turkman governors was relatively peaceful. Despite basic similarities of form and intention, Shiraz Style was conceptualized in widely different ways. Over time the aesthetic conception of Shiraz Style underwent a dramatic change under Turkman governors. Although Shiraz Style of Turkman painting school preserve works of art that are often at some remove from normative Persianate visual culture (normativity defined through the Arts of the book and painting), the importance of Shiraz Style is not only its salvage of unique materials. The Shiraz Style opens a window onto a landscape thought about the history, artists and media of the Persianate art tradition. Because the accumulated processes of Shiraz Style constitute nothing less than an articulation of the principles of art aesthetics, it presents an opportunity to study such ideas from inside the artistic culture of Persian painting. After death of Baysunghur and his father Shahrukh, many artists and practitioners sought patronage at other courts or Iran , in Shiraz , Isfahan , and Tabriz ,where they found willing patrons (among them PirBudaq in Shiraz and Yaqub Bey in Tabriz). The Timurid workshop’s achievements were probably acquired by one Turkman confederation at a time when the city of Herat was captured, such as the occupation of Jahanshah in862 H. ; period of occupation might also for the mechanism by which other productions and artists of Herat found way from Herat to center and western Iran ,particularly Shiraz . For example, Shaikh Mahmud Heravi began his artistic life in Yimurid Herat and then came into Pir Budaq court, after the Qara Quyunlu occupied Herat in 862H.; the core group of materials in Turkman court comes from eastern Iran (Herat), but it is combined with large quantities of paintings, drawings, and calligraphers made by practitioners under Turkmans. Materials produced at Shiraz under Tuarkman dominion are identifiable through the honorifics appended to calligrapher’s signatures. Pir Budaq must have found the workshops Shiraz painting school functioning, because the Shiraz style of Timurid era continued to be in the manuscripts of the860 and 863H.; these two manuscripts produced for Pir Budaq. Each has a medallion (Shamsa) on its opening folio with inscriptions indicating that it was produced for Pir Budaq library (Kitabkhana). The first is copy of divan of Katibi, copied by Abd al Rahman Khawarazmi, dated 860H., and the second copy of the divan of Qasim copied by Shaikh Mahmud Pir Budaqi, dated 863H. Both have binding and illumination of the highest quality without any illustration. Since Sultan Khalil Aq Quyunlu was then governor of Shiraz, the Shiraz Style must have been completed, suggesting that Sutan Khalil had taken over Pir Budaq library (Kitabkhana) in Shiraz.

Keywords


آژند، یعقوب (1393)، مکتبنگارگریشیراز، فرهنگستان هنر، تهران.
احمدبن حسین کاتب یزدی (1345)، تاریخجدیدیزد، به کوشش ایرج افشار، امیرکبیر، تهران.
اسکندربیک منشی (1350)، تاریخعالمآرایعباسی، جلد ۲، به کوشش ایرج افشار، امیرکبیر، تهران.
بلر، شیلا (1396)، خوشنویسیاسلامی، ترجمه ولی الله کاووسی، فرهنگستان هنر، تهران.
بیانی، مهدی (1363)، احوالوآثارخوشنویسان، جلد ۳ و ۴، دانشگاه تهران، تهران.
پیربوداق منشی (1378)، جواهرالاخبار، به کوشش محسن بهرام نژاد، میراث مکتوب، تهران.
جلالی، نادره (1385)، پیربوداق، دایره المعارفبزرگاسلامی، مرکز دایره المعارف ، تهران.
خواندمیر(1353)، حبیبالسیر، جلد ۴، خیام، تهران.
دولتشاه سمرقندی (1366)، تذکرهالشعرا، به کوشش محمد رمضانی، کلاله خاور، تهران.
ذکا، یحیی(1342)، خاوران نامه، هنرومردم، جلد ۲، صص ۲۹-۱۷.
رابینسن، بازیل (1384)، هنرنگارگریایران، ترجمه یعقوب آژند، مولی، تهران.
روملو، حسن (1349)، احسنالتواریخ، به کوشش عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
سخاوی، محمد (1353ق)، الضواللامع، جلد سوم، بی نا، قاهره.
سودآور، ابوالعلا (1380)، هنر دربارهای ایران، ترجمه ناهید شمیرانی، کارنگ، تهران.
صفا، ذبیح الله (1363)، تاریخادبیاتدرایران، جلد ۴، امیرکبیر ، تهران.
طهرانی، ابوبکر(1356)، تاریخدیاربکریه، به کوشش نجاتی لوغال وفاروق سومر، طهوری، تهران.
عزاوی، عباس (1939م)، تاریخالعراقینبیناحتلالین، جلد ۳، بی نا، بغداد.
علیشیرنوایی(1363)، مجالسالنفایس، به کوشش علی اصغر حکمت، منوچهری، تهران.
غفاری (1343)، تاریخجهانآرا، به کوشش مجتبی مینوی، حافظ، تهران.
غیاثی، عبدالله (1975م)، التواریخ، بی نا، بغداد.
فخری هروی، محمد (1345)، روضهالسلاطین، به کوشش عبدالرسول خیامپور، دانشگاه تبریز، تبریز.
فسایی ، حسن (1367)، فارسنامهناصری، جلد ۲، به کوشش منصور رستگار فسایی، امیرکبیر، تهران.
کورکیان و سیکر (1387)، باغهای خیال، ترجمه پرویز مرزبان، نشر فرزان روز، تهران.
گازرگاهی، حسین (1375)، مجالسالعشاق، به کوشش غلامرضا طباطبایی مجد، تهران.
گری، بازیل(1376)، نقاشیایران، ترجمه عربعلی شروه، چاپ میراث ملل، تهران.
نهاوندی، عبدالباقی(1926م)، مآثررحیمی، به کوشش محمد هدایت حسین، بی نا، کلکته.
واله اصفهانی، محمدیوسف(1371)، خلدبرین، به کوشش هاشم محدث، میراث مکتوب، تهران.
یوشیفاساسه کی(1388)، مجموعه ترجیعات سرکاری، نامهبهارستان، دفتر ۱۵، صص ۷۶- ۱۳۷.
 
Gray, B (1976), the Art of the  Book in Central Asia, Unesko Press, Paris
Melikian-Chirvani (1971), »e Royaume De Salomon..., Le Monde Iranien L’Islam, PP.1-41.
Robinson, B (1958), A Descriptive Catalogue Of Persian Painting In The Bodelien Library, Oxford University Press, Oxford.
Robinson, B (1967), Persian Miniature Painting from collection of British Isle, Victoria and Albert Museum, London.
Minoreskiv, V (1938-42), A civil and military Review in Fars in 881/1476, BSOAS, 10, PP.141-78.
Stchoukine, V (1969), Un Manuscriptillustrate de la bibliotique de Muhammad II Fatih, Ars Asiatique, 19, PP.3-9.
Stchoukine, V (1972), La Peinture A Baghdad Sous Sultan PirBudag, Ars Asiatique, 25, PP.1-18.
Thackston,W (2001), Album Prefaces And Other Documents…, Brill, Leiden.
Turks (2005), A Journey Of A Thousand Years, 600-1600, ed.Roxburgh Royal Academic Of Art, London.
Uluç, L (2006), Turkman Governors, Shiraz Artisans and Ottoman Collectors,
Turkiye Bankasi, Istanbul.