Consideration the Role of Inspiration and Adaptation in the Authenticity of the Visual Artworks

Document Type : Research Paper

Authors

1 fine arts university of Tehran- Tehran university- Iran- Tehran

2 fine arts university of tehran- tehran university- iran- tehran

Abstract

The preservation of the authenticity of artworks in the art history and contemporary era has been always important and necessary. In the present era, the return to the traditions of the past has made it necessary to understand the concept of originality in relation to topics such as inspiration and adaptation in the art visual works. Reading past works in the artist's minds reveals their impact in two different ways, one is an inspiration (unconscious influence) and the other is adaptation. In inspiration, the artist without prior intention is affected by the elements and practices of his predecessors, and repeats their form and style work in their artwork. In the second figure, the artist, having full conscious of the origin of the method, engages in it. Of course, these readings sometimes question the notions of authenticity of artwork. Therefore, the importance of understanding the concept of authenticity in relation between two topics such as inspiration and adaptation in the works of visual arts is important and significant. From ancient times to today, we have seen the many artists’ works of the past to this day using various adaptations and references. Of course, the scope of these adaptations is not just limited to visual arts, but we have also seen valuable adaptations in literature, theater and scriptwriting. It is also important to note that, given the fact that any valuable traditional artist in his past finds, the achievement of superb creativity, if not based on innate genius, requires familiarity with artistic tradition and the form inherited by the artist. That is the way to significance the role of inspiration shows. This article aims to explain the position and role of authenticity in visual arts in answer to the main question of whether the artist that inspired and adapted from other visual artworks, can preserve authenticity of artworks. Another issue that is addressed here is the role of artist's individual creativity in the authentication of work. Considering the results of research about the inspiration and adaptation of art works and art history, if artists achieve a new personal and creative statement in accordance with the principles and knowledge, they do not cause destructive effects on authenticity while the new work preserving the authenticity of the earlier work. It can also count as a new authenticity and a genuine artist's expression. In the contemporary era, the division of the artwork’s authenticity into absolute and relative authenticity can allow understanding and preservation of the authenticity’s concept in view of the present age’s complexities. In addition to, an artwork that introduces familiar and well-known issues is not authentic, however the art work that expresses the new perspective and initiative on a subject or content count authentic. Therefore, in the present article, it has been tried to mention the role of inspiration and adaptation concepts separately by introducing samples of some artists’ works and the discussions in relation to the authenticity of the artwork. Research methodology is descriptive analytical method with library studies and using Internet resources.
 

Keywords


احمدی علیایی، سعید و محمودی، فتانه (1394)، جهان‌های اثرگذار در تکوین اثر هنری: تاریخ جامعه، تاریخ هنر، تاریخ هنرمند"، فصلنامه‌ی تخصصی نقد ادبی، شماره 29، صص 52-31، دسترسی روی (Url 8).
انصاری، باقر (1386)، شرایط اثر قابل حمایت، نشریه تحقیقات حقوقی، شماره 45، صص 151-97.
جعفری، علی (1393)، بررسی حقوقی ضابطه ی اصالت آثار ادبی و هنری، فصلنامه‌ی دیدگاه‌های حقوق قضایی، شماره 65،  صص 36-15.
خیری، محمد (1389)، اقتباس برای فیلمنامه(پژوهشی در زمینه‌ی اقتباس از آثار ادبی برای نگارش فیلمنامه) ، نشر سروش، چاپ سوم، تهران.
داتون، دنیس و لسینگ، الفرد (1389)، آثار جعلی و تقلبی، ترجمه نیما ملک‌محمدی، نشر متن، چاپ اول، تهران.
دهخدا، علی‌اکبر (1339)، لغت‌نامه دهخدا، نشر دانشگاه تهران، چاپ اول، جلد اول، تهران.
ریخته‌گران، محمدرضا (1382)، پرسشی از دکتر محدرضا ریخته‌گران: الهام در هنر، نشریه بیناب (سوره مهر)، شماره 3 و4، صص 201-196.
زرکلام، ستار (1387)، حقوق مالکیت ادبی و هنری، نشر سمت، چاپ دوم، تهران.
زرین‌کوب، عبدالحسین (1369)، نقد ادبی، نشر امیرکبیر، چاپ چهارم، تهران.
سمیع‌آذر، علیرضا (1388)، اوج و افول مدرنیسم، نشر نظر، چاپ اول، تهران.
شبیری، سیدحسن (1389)، پیش‌نویس لایحه ی قانون جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مجاور، نشر شورای عالی اطلاع ‌رسانی، چاپ اول، تهران.
شبیف، ریچارد (1383)، دایره‌المعارف زیبایی‌شناسی، "اصالت در هنرهای بصری"، ترجمه احمد صبوری، ویراسته جرج کلی، مؤسسه فرهنگی گسترش هنر، مرکز مطالعات و تحقیقات هنری، تهران.
شهبا، محمد و شهبازی، غلامرضا (1391)، تاریخ، اقتباس و تصاحب در سینما، نشریه هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 17، شماره 2، صص 24-15.
شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن (1370)، تاریخ روان شناسی نوین، ترجمه علی اکبر سیف و دیگران، نشر رشد، چاپ اول، تهران.
صفائی، سیدحسن (1375)، مقالاتی درباره ی حقوق مدنی و تطبیقی، نشر میزان، چاپ اول، تهران.
عمید، حسن (1358)، فرهنگ فارسی عمید، نشر امیرکبیر، چاپ سیزدهم، تهران.
لگنهاوزن، محمد (1384)، نقدی بر «اخلاق اصالت»، ترجمه منصور نصیری، نشریه راهبرد، شماره 35، صص 450-420.
میرشاه ولد، مینو (1388)، در باب هنر اقتباس، نشریه فرهنگ و هنر نمایش، شماره 119و 120، صص 21-19.
هاکسلی، الدوس (1336)، نبوغ، هنر، الهام، ترجمه جلال نعمت‌اللهی، نشریه سخن، شماره 12، صص 1192-1188.
یانگ، جیمز اُ (1388)، هنر و شناخت، ترجمه هاشم بناءپور، بهاره آزاده سهی، ارشیا صدیق، نشر شادرنگ، چاپ اول، تهران.
یونگ، کارل گوستاو (1352)، انسان و سمبولهایش، ترجمه اوطالب صارمی، نشر امیرکبیر، چاپ اول، تهران.
Benjamin, Walter (1989), Berliner kindheit um neunzehnhundert, (edited by rolf tiedemann and hermann sschweppenhauser), Suhrkamp, Frankfurt.
Bertand, Andre (1999), Le droitd auteur et droits voisins, 2eme.ed, Dalloz, Paris.
Chilvers, Ian & Glaves-Smith, John eds. (2009), Dictionary of Modern and Contemporary Art, Oxford University Press, Oxford.
Young, J. O (2010), Cultural apprppriation and the arts, Wiley-Blackwell, Oxford.
 
   URL 1: https://www.wadsworthshop.org, Salvador Dalí, Apparition of Face and Fruit Dish on a Beach     (accessed: 1397/5/1, 10:30).
  URL 2: https://www.saatchigallery.com, artists, zhang_xiaogang      (accessed: 1396/2/28, 11:00).
   URL 3: https://www.comuseum.com, painting, masters, zhang-daqian      (accessed: 1396/2/28, 21:00).
   URL 4: https://www.artnet.com, artists,vik- muniz      (accessed:1397/02/24, 17:00).
   URL 5: https://www.artnet.com, artists, yue-minjun     (accessed: 1396/3/17, 10:00).
   URL 6: https://www.tate.org.uk,art,art-terms,appropriation      (accessed:1397/02/24, 18:00).
   URL 7: https://www.tate.org.uk, neo-geo     (accessed:1397/02/24, 16:00).
   URL8: https://www. lcq.modares.ac.ir    (accessed: 1396/1/17, 12:00).
منابع تصویری
https://www.artlinkart.com, Xu Changchang      (accessed: 1396/2/28, 21:00).
https://www.artnet.com, artists, yue-minjun- vik-muniz- sherrie-levine    (accessed: 1396/3/17, 10:00).
https://www.artsy.net, article,artsy-editorial-robert-rauschenberg-erased-de-kooning   
https://www.comuseum.com, painting, masters, zhang-daqian      (accessed: 1396/2/28, 21:00).
 (accessed:1397/04/16, 12:00).
https://www.guyhepner.com, product,sunday-la-grande-jatte-georges-seurat-vik-muniz  
   (accessed:1397/02/24, 19:00).
https:// www.kunzt.gallery, Yue Minjun      (accessed: 1396/12/08, 15:00).
https://www.saatchigallery.com, artists, zhang_xiaogang      (accessed: 1396/2/28, 11:00).