The study of the representation of the Devil in the Persian paintings of the story of Adam and Eve

Document Type : Research Paper

Authors

1 Art University of Isfahan

2 Lecturer, Islamic Art Department, Handicraft Faculty, Art University of Isfahan, Iran

Abstract

The stories of holy Quran and their relevant paintings have been a work subject for the Iranian painters in several time periods of ancient art and artworks in Iran. In this regard, the story of Adam is kind of the historical stories that have been subjected for different eras of the Persian paintings. It also has to be mentioned that each time periods does have the specific different images for their representations of this story. This story is one of the types of stories that has been subjected in almost all religions in different forms and origins, even in non- Semitic religions, as a story of first human creation or Adam creation. The presence of different special images in this stories such as devil, snake, peacock, and angles is a key factor to think of the Adam story as a symbolic subjects in different arts especially historical paintings and could reveals the need of assessing them is seems to be essential. The Devil is kind of the creatures that have been used in different forms in different religions for years and has been known as an evil and harmful force against human spirit. In Islamic arts and its related texts, the images of Devil are showed in different representations such as old man, angle, demon and snake or in a company with an assisting animal such as snake and peacock. Therefore, this study is aimed to assess the different representations of Devil in Persian paintings and find their roots in historical texts and pictures and their relation to the Islamic texts, holy Quran, and other mysticism texts and references. In this regard, we have used the comparative historical-descriptive method to assess the different resources from the literature and also from the religion texts for their representations of the Devil. The results of the study have shown that some of these representations are originated from old ancient texts and religions before the Islam era. Furthermore, it is revealed that some of them are originated from the mysticism texts and from some mystics' point of views to the Devil that have been showed in their oral stories or in their books and unofficial texts. In another part of the results of the study, it is revealed that the paintings of devils as snake or accompanying by another animal such as snake is also associated to the human creation mythic stories and correspondingly connection of the snake with evil in different cultures and believes. In another part of the study, findings were showed that the painting of devil as an old man could be rooted in the stories of the devils in mythic texts and histories and mystics' point of views to the Devil that is presented differently. But, about angles or the demon faces for the devil they can be by some means originated form the pint of views of devil which probably is based on some Islamic texts and also from the people believes that think the devil is the same to demon

Keywords


* قرآن کریم
ابن فارس، احمد.(2008)، معجم مقاییس اللغه، بیروت: دار احیاء التراب العربی.
احمد پناه، سید ابو تراب. (1387)، «زیباشناسی نگاره‌های داستان حضرت آدم (ع)»، دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، شماره (8) ، صص 41 -52.
اکبری مفاخر، آرش. (1385)، «اهریمن پرستی زروانی و نمونه‌های بازمانده از آن»، مجله ادبیات و زبان‌ها: مطالعات ایرانی، شماره (16)، صص 89-112.
انجیل برنابا.(1379)، ترجمه: حیدر قلیخان قزلباش (سردار کابلی)، بی جا: نشر العمی
بلان، جوزف. (1384)، پژوهشی در ناگزیری مرگ گیلگمش، ترجمه: جلال ستاری، چاپ 2، تهران: مرکز.
بیرونی، ابوریحان.(1386)، آثارالباقیه، ترجمه: اکبر دانا سرشت، چاپ 5، تهران: موسسه انتشاران امیرکبیر.
پور نامداریان، تقی.(1385)، رمز داستان‌های رمزی در ادبیات فارسی: تحلیلی از داستان‌های عرفانی- فلسفی ابن‌سینا و سهروردی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
توراه با ترجمه فارسی.(1364). ترجمه: ماشاالله رحمان پور داود و موسی زرگری، بی جا: انتشارات علمی. جلد 1.
جواهری. فائزه.(1392). حکایت آدم (ع) و حوا از منظر نگارگری اسلامی با تأکید بر قصص الأنبیا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
حسینی کازرونی، سید احمد و نعیمه توسلی. (1390)، حلاج و شیطان (بررسی دیدگاه حلاج و پیروان او نسبت به شیطان در اشاعه این اندیشه)، فصلنامه علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، شماره (9)، صص 77-91.
راغب اصفهانی، حسین بین محمد بن فضل.(1373)، کتاب المفردات فی غریب القرآن، ترجمه: سید غلامرضا خسروی حسینی، بی جا: انتشارات مرتضوی
دادور، ابوالقاسم و الهام منصوری. (1385)، درآمدی بر اسطوره‌ها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان، تهران: نشر دانشگاه الزهرا و کلهر.
دوبوکو، مونیک. (1387). رمزهای زنده جان، ترجمه: جلال ستاری چاپ 3، تهران: نشر مرکز.
ذاکر هرفته. الهه.(1392).صورت و معنا در نگارگری حضرت آدم و حوا (ع)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
سنایی غزنوی، حکیم ابوالمجد بن آدم.(1385)، دیوان اشعار، مقدمه، شرح زندگی و شیوه‌ی سخن سنایی به قلم استاد بدیع‌الزمان فرئزانفز، به اهتمام پرویز بابایی، تهران: نگاه.
طبرسی، فضل بن حسن.(1387)، ترجمه تفسیر مجمع‌البیان، ترجمه: علی کریمی، قم: موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، جلد 23.
طبری، محمد بن جریر.(1356)، ترجمه تفسیر طبری، به اهتمام حبیب یغمایی، چاپ 2، تهران: انتشارات توس ،جلد 1 - 2.
علامه طباطبایی، سید محمدحسین.( 1378). ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به حوزه علمیه قم. جلد 9-14
قنبری، بخشعلی.(1387)، تقریری نو از شیطان در مثنوی، مجله نامه الهیات، شماره (3)، صص 22-41.
کامرانیان، عباسعلی.(1387)، عصیانگر؛ بررسی خلقت، کارها و انواع شیطان (1)، قم: نشر مجنون.
                       .(1389)، جن؛ بررسی خلقت، زندگی و کارهای جنیان بر اساس آیات قرآن کریم، روایات ائمه اطهار (ع) و حکایات واقعی، قم: انتشارات نور قرآن و اهل‌بیت (ع).
کریستین سن، آرتور. (1383)، نمونه‌های نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه‌ای ایرانیان، ترجمه: ژاله آموزگار و احمد تفضیلی، چاپ 2، تهران: نشر چشمه.
کمبل، جوزف. (1386)، قدرت اسطوره، ترجمه: عباس مخبر، چاپ 3، تهران: نشر مرکز.
گریمال، پیر. (1381)، اسطوره‌های بابل و ایران باستان، ترجمه: ایرج علی‌آبادی، چاپ 3، تهران: علمی و فرهنگی.
محمدقاسمی، حمید. (1383)، اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستان‌های انبیا در تفاسیر قرآن، چاپ 2، تهران: انتشارات سروش.
گورین، ویلفرد. ال ولبیر، ارل جی و مورگان، لی و ویلینگهام، جان. ار.(1370). راهنمای رویکرد نقد ادبی، ترجمه زهرا میهن‌خواه ،تهران: نشر اطلاعات.
مزدا پور، کتایون و مینا سلیمی. (1390)، تحقیقات ایران‌شناسی: شیطان و اهریمن، نامه فرهنگستان، شماره (3)، صص 128 -146.
معمار زاده، محمد. (1389)، نمونه آثار نگارگری اسلامی از روایت آدم و حوا، کتاب ماه هنر، شماره (142)، صص 62-67.
میبدی، ابوالفضل رشیدالدین.(1361)، کشف‌الاسرار و عده الابرار (معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری)، به تصحیح علی‌اصغر حکمت، چاپ 3، تهران: انتشارات امیرکبیر، جلد 10
یاحقی، محمدجعفر.(1386)، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.
 
Grabar, Oleg .(2009),Masterpieces of Islamic art the decorated page from the 8th to the 17th century, Munich, Berlin, London& New York: Prestel
Hinnell,John.R.(1973),Persian Mythology, London: Peter Nedrick Books
Jeffery. Arthure, (1938), The Foreign Vocabulary of Quran.Great Britain: oriental institute , Baroda
Loukonine, Vladimir & Anatoli Ivanov. (2010), Persian Miniaturees,New York& USA: Parkston.
Sims, Eleanor. (2000), Peerless Images: Persian Painting and Its Sources, London & New HAVEN: YALE University.