* قرآن کریم
ابن فارس، احمد.(2008)، معجم مقاییس اللغه، بیروت: دار احیاء التراب العربی.
احمد پناه، سید ابو تراب. (1387)، «زیباشناسی نگارههای داستان حضرت آدم (ع)»، دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، شماره (8) ، صص 41 -52.
اکبری مفاخر، آرش. (1385)، «اهریمن پرستی زروانی و نمونههای بازمانده از آن»، مجله ادبیات و زبانها: مطالعات ایرانی، شماره (16)، صص 89-112.
انجیل برنابا.(1379)، ترجمه: حیدر قلیخان قزلباش (سردار کابلی)، بی جا: نشر العمی
بلان، جوزف. (1384)، پژوهشی در ناگزیری مرگ گیلگمش، ترجمه: جلال ستاری، چاپ 2، تهران: مرکز.
بیرونی، ابوریحان.(1386)، آثارالباقیه، ترجمه: اکبر دانا سرشت، چاپ 5، تهران: موسسه انتشاران امیرکبیر.
پور نامداریان، تقی.(1385)، رمز داستانهای رمزی در ادبیات فارسی: تحلیلی از داستانهای عرفانی- فلسفی ابنسینا و سهروردی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
توراه با ترجمه فارسی.(1364). ترجمه: ماشاالله رحمان پور داود و موسی زرگری، بی جا: انتشارات علمی. جلد 1.
جواهری. فائزه.(1392). حکایت آدم (ع) و حوا از منظر نگارگری اسلامی با تأکید بر قصص الأنبیا، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
حسینی کازرونی، سید احمد و نعیمه توسلی. (1390)، حلاج و شیطان (بررسی دیدگاه حلاج و پیروان او نسبت به شیطان در اشاعه این اندیشه)، فصلنامه علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، شماره (9)، صص 77-91.
راغب اصفهانی، حسین بین محمد بن فضل.(1373)، کتاب المفردات فی غریب القرآن، ترجمه: سید غلامرضا خسروی حسینی، بی جا: انتشارات مرتضوی
دادور، ابوالقاسم و الهام منصوری. (1385)، درآمدی بر اسطورهها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان، تهران: نشر دانشگاه الزهرا و کلهر.
دوبوکو، مونیک. (1387). رمزهای زنده جان، ترجمه: جلال ستاری چاپ 3، تهران: نشر مرکز.
ذاکر هرفته. الهه.(1392).صورت و معنا در نگارگری حضرت آدم و حوا (ع)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
سنایی غزنوی، حکیم ابوالمجد بن آدم.(1385)، دیوان اشعار، مقدمه، شرح زندگی و شیوهی سخن سنایی به قلم استاد بدیعالزمان فرئزانفز، به اهتمام پرویز بابایی، تهران: نگاه.
طبرسی، فضل بن حسن.(1387)، ترجمه تفسیر مجمعالبیان، ترجمه: علی کریمی، قم: موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان، جلد 23.
طبری، محمد بن جریر.(1356)، ترجمه تفسیر طبری، به اهتمام حبیب یغمایی، چاپ 2، تهران: انتشارات توس ،جلد 1 - 2.
علامه طباطبایی، سید محمدحسین.( 1378). ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به حوزه علمیه قم. جلد 9-14
قنبری، بخشعلی.(1387)، تقریری نو از شیطان در مثنوی، مجله نامه الهیات، شماره (3)، صص 22-41.
کامرانیان، عباسعلی.(1387)، عصیانگر؛ بررسی خلقت، کارها و انواع شیطان (1)، قم: نشر مجنون.
.(1389)، جن؛ بررسی خلقت، زندگی و کارهای جنیان بر اساس آیات قرآن کریم، روایات ائمه اطهار (ع) و حکایات واقعی، قم: انتشارات نور قرآن و اهلبیت (ع).
کریستین سن، آرتور. (1383)، نمونههای نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانهای ایرانیان، ترجمه: ژاله آموزگار و احمد تفضیلی، چاپ 2، تهران: نشر چشمه.
کمبل، جوزف. (1386)، قدرت اسطوره، ترجمه: عباس مخبر، چاپ 3، تهران: نشر مرکز.
گریمال، پیر. (1381)، اسطورههای بابل و ایران باستان، ترجمه: ایرج علیآبادی، چاپ 3، تهران: علمی و فرهنگی.
محمدقاسمی، حمید. (1383)، اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستانهای انبیا در تفاسیر قرآن، چاپ 2، تهران: انتشارات سروش.
گورین، ویلفرد. ال ولبیر، ارل جی و مورگان، لی و ویلینگهام، جان. ار.(1370). راهنمای رویکرد نقد ادبی، ترجمه زهرا میهنخواه ،تهران: نشر اطلاعات.
مزدا پور، کتایون و مینا سلیمی. (1390)، تحقیقات ایرانشناسی: شیطان و اهریمن، نامه فرهنگستان، شماره (3)، صص 128 -146.
معمار زاده، محمد. (1389)، نمونه آثار نگارگری اسلامی از روایت آدم و حوا، کتاب ماه هنر، شماره (142)، صص 62-67.
میبدی، ابوالفضل رشیدالدین.(1361)، کشفالاسرار و عده الابرار (معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری)، به تصحیح علیاصغر حکمت، چاپ 3، تهران: انتشارات امیرکبیر، جلد 10
یاحقی، محمدجعفر.(1386)، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.
Grabar, Oleg .(2009),Masterpieces of Islamic art the decorated page from the 8th to the 17th century, Munich, Berlin, London& New York: Prestel
Hinnell,John.R.(1973),Persian Mythology, London: Peter Nedrick Books
Jeffery. Arthure, (1938), The Foreign Vocabulary of Quran.Great Britain: oriental institute , Baroda
Loukonine, Vladimir & Anatoli Ivanov. (2010), Persian Miniaturees,New York& USA: Parkston.
Sims, Eleanor. (2000), Peerless Images: Persian Painting and Its Sources, London & New HAVEN: YALE University.