Postcolonial Theory as an Approach for Comparative Art Studies

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, School of the Arts, Damghan University, Damghan, Iran

Abstract

Comparative art studies are a popular research subject among students and researchers of different fields of arts and encompass the majority of articles, books, theses and surveys done in this field. The amount of interest in this research field calls for a closer inspection of the nature of comparative studies and its theoretical framework. After explaining postcolonialism and its properties and conditions in this paper, we will discuss its utility as a theoretical framework for comparative art studies. Edward Said, an American-Palestinian professor and founder of postcolonial studies, expanded the use of “orientalism” in western literary works to show their role in strengthening the dominance-based political structure and the culture of colonization in the west. This orientalist point of view can also be seen in western criticism and art theoretical studies, which reinforce the need to utilize postcolonialism in comparative art studies to bypass the limited boundaries of orientalism in cultural studies and art studies to enable a free and equal discussion between different cultures and arts.
Compared to other fields of research in art, comparative studies weren’t ever subject to closer inspection and never underwent a deep structural analysis in order to elaborate the theories forming this field of study. Thus, resources and theoretical frameworks from other disciplines in humanities, if compatible, can be used as resources to formulate new theoretical frameworks and methods for comparative art studies. One of the frameworks which was first used for research in humanities field of study and then expanded into art studies is postcolonialism. In this paper we try to extract any material compatible with different fields of art, from different works of postcolonial researchers and intellectuals, that can be used as a theoretical framework for comparative art studies.
Edward Said uses the term “orientalism” as a synthesis of two meanings. Firstly, he defines “orientalism” as a kind of mentality that is based on a fundamental epistemological and ontological difference between the east and west. But the second meaning, which is in accordance with a special research process, has emerged from the works of orientalists since the late 18th century, based on an authoritative, structured, imperative, and magisterial attitude toward the east. Edward Said adds that generally, orientalism is a Focultian discourse, namely a system of knowledge which provides the viewpoint of westerners toward the east. The orientalism discourse has set some principals and criteria for representing the east. Fundamentally, these principals differ from the principals and methods of representing the west. And it is the duality of the methods and criteria that if not consciously, but permanently has consolidated the "otherness" of the east.
The postcolonial approach is especially useful for non-western comparative art. This critical approach in comparative art studies aims to prevent incorrect assumptions or any misreading of non-western art, and to carefully examine its utility, value, and cultural or social context, which has been sidelined compared to western art.
As a qualitative work, this paper is applied-fundamental research and the methodology used was descriptive and analytic. The information was gathered through library research process and analyzed with inductive method.

Keywords


استراترن، پل(1389)، آشنایی با دریدا، پویا ایمانی (مترجم)، نشر مرکز، تهران.
بور، اینج(1383)، شرق‌شناسی، مشیت علایی (مترجم)، در مایکل کلی (ویراستار انگلیسی)، دایره‌المعارف زیبایی‌شناسی، مشیت علایی (ویراستار فارسی)، مرکز مطالعات و تحقیقات هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
خورشیدیان، رائیکا و حیدر زاهدی(1396)، مکتب سقاخانه: نگاهی پسااستعماری یا شرق‌شناسانه؟، باغ نظر، آبان 1396، شمارة 53، صص 52-41.
رویل، نیکلاس(1388)، ژاک دریدا، پویا ایمانی (مترجم)، نشر مرکز، تهران.
سرآمد، شبنم(1389)، سیری کوتاه در تاریخ شرق‌شناسی، فصلنامه تاریخ‌پژوهی، شماره 43، بهار و تابستان 1389، صص 118-95.
سعید، ادوارد(1377)، شرق‌شناسی، عبدالرحیم گواهی (مترجم)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران.
سعید، ادوارد(1382)، فرهنگ و امپریالیسم؛ بررسی فرهنگی سیاست امپراتوری، اکبر افسری (مترجم)، نشر توس- مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها، تهران.
سعید، ادوارد(1385)، اومانیسم و نقد دموکراتیک، اکبر افسری (مترجم)، نشر کتاب روشن، تهران.
سعید، ادوارد(1395)، آیندة نقد، مرتضی هاشمی‌پور (مترجم)، فصلنامة نقد کتاب ادبیات، سال دوم، شمارة 8، زمستان 1395، صص 232-225.
سن سبلی، بی بی راحیل و سید حسن فاتحی(1396)، تحلیل مفهوم «فرودست» گایاتری اسپیواک در رمان «مملکه الفراشه» اثر واسینی الاعرج با مطالعة موردی زنان، نقد ادب معاصر عربی، پاییز و زمستان 1396، شمارة 13، صص 75-55.
شایگان‌فر، نادر، فرزان سجودی، و قاسم تورجی(1397)، واکاوی نحوة شکل‌گیری مفهوم «خود و دیگری» در انیمیشن بن‌تن با تکیه بر روش فنی (جان فیسک) و پنج سطحی (رولان بارت)، پژوهش‌های ارتباطی، تابستان 1397، شمارة 94، صص 154-129.
ضیمران، محمد(1379)، ژاک دریدا و متافیزیک حضور، نشر هرمس، تهران.
عباسی، مسلم، و مسعود آریایی‌نیا(1388)، دیرینه‌شناسی علوم انسانی در گفتار پسااستعماری، نشریه تحقیقات فرهنگی ایران، شماره پیاپی 6، تابستان 1388، صص 212-189.
عضدانلو، حمید(1383)، ادوارد سعید، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.
فریلند، سینتیا(1383)، اما آیا این هنر است؟؛ مقدمه‌ای بر نظریه هنر، کامران سپهران (مترجم)، نشر مرکز، تهران.
فکوهی، ناصر(1385)، انسان‌شناسی هنر: از بدوی‌گرایی تا هنر مدرن، خیال، شماره 17، بهار 1385، صص 19-6.
کریمی، علی(1390)، مطالعه تطبیقی سویه‌های شرق‌شناسانه ایران‌شناسی غربی از موریه تا فولر، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 47، پاییز 1390، صص 52-25.
کورنول، الیزابت(1383)، مکتب پسااستعماری، عباس مخبر (مترجم)، در مایکل کلی (ویراستار انگلیسی)، دایره‌المعارف زیبایی‌شناسی، مشیت علایی (ویراستار فارسی)، مرکز مطالعات و تحقیقات هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
گامبریچ، ارنست(1379)، تاریخ هنر، علی رامین (مترجم)، نشر نی، تهران.
لاری، مریم(1388)، شرق‌شناسی و نقد تطبیقی از منظر ادوارد سعید، در کنگرانی، منیژه (گردآورنده)، مجموعه مقالات دومین و سومین هم‌اندیشی هنر تطبیقی، نشر متن، صص 96-83، تهران.
مصاحب، غلام‌حسین (سرپرست)(1381)، دایره‌المعارف فارسی، نشر امیرکبیر (شرکت سهامی کتاب‌های جیبی)، تهران.
معینی علمداری، جهانگیر(1385)، هویت و تاویل: در جست‌وجوی یک هویت پسااستعماری، نشریه مطالعات ملی، شماره 7، صص 52-33.
مورتون، استفان(1390)، گایاتری چاکراورتی اسپیواک، نجمه قابلی (مترجم)، نشر بیدگل، تهران.
مورفی، هوارد(1385)، انسان‌شناسی هنر، هایده عبدالحسین‌زاده (مترجم)، خیال، شماره 17، بهار 1385، صص 69-20.
موسوی لر، اشرف‌السادات و مریم کشمیری(1395)، مقایسة تجلی الهه زولو و خدای پدر در دیوارنگارة دوربان با تکیه بر نظریة فضای سوم هومی بابا، مطالعات تطبیقی هنر، پاییز و زمستان 1395، شمارة 12، صص 70-57.
میلر آپجان، اورارد، پل استوور وینگرت، و جین گاستون میلر(1390)، تاریخ تحلیلی هنر جهان؛ معماری، پیکرتراشی، نقاشی، محمد هوشمند ویژه (مترجم)، نشر بهجت، تهران.
هارت، فردریک(1382)، سی و دو هزار سال تاریخ هنر؛ نقاشی، پیکرتراشی، معماری، هرمز ریاحی (ویراستار)، نشر پیکان، تهران.
 
Bayoumi, Moustafa and Andrew Rubin (eds.)(2019), The Selected Works of Edward Said; 1966-2006, Vintage, New York.
Fornari, Emanuela(2019), Boundary Lines; Philosophy and Postcolonialism, Iain Halliday (trans.), State University of New York Press, Albany.
Hite, Christian (ed.)(2017), Derrida and Queer Theory, Punctum Books, Santa Barbara.
Keller, Marcus and Javier Irigoyen-Garcia (eds.)(2018), Introduction: The Dialectics of Early Modern Orientalism, in The Dialectics of Orientalism in Early Modern Europe, Palgrave Macmillan, London.
Pannian, Prasad(2016), Edward Said and the Question of Subjectivity, Palgrave Macmillan, London.
Prakash, Vikramaditya and Peter Scriver (eds.)(2007), Colonial Modernities: Building, Dwelling and Architecture in British India and Ceylon, Routledge, London.
Prakash, Vikramaditya(2002), Chandigarh’s Le Corbusier; The Struggle for Modernity in Postcolonial India, Universirty of Washington Press, Seattle.
Vandeviver, Nicolas(2019), Edward Said and the Authority of Literary Criticism, Palgrave Macmillan, London.
Wilcox, Andrew(2018), Orientalism and Imperialism; From Nineteenth-Century Missionary Imaginings to the Contemporary Middle East, Bloomsbury, London.
Wong, Chong Thai and Gulsum Baydar Nalbantoglu (eds.)(1997), Postcolonial Spaces, Princeton Architectural Press, New York.
Young, Robert J.C.(2016), Postcolonialism; An Historical Introduction, Wiley Blackwell, West Sussex.