Tree scape: Recognizing the notion of "tree" in the Achaemenid Seals

Document Type : Research Paper

Author

shiraz university of arts

Abstract

Research on Achaemenid art is still a fresh and difficult subject. Due to the weakness of the remaining Achaemenid artistic documents, seals are among the most useful materials that have abundant data. This can help us to improve our understanding of Persian in the Achaemenid era. In addition to the beneficial aspect, the tree has also been of aesthetic and ritual value in the Achaemenid thought. The tree's notion can be found in the following two visual and key sources. The first and most used are seals that include a significant portion of the images of the trees. The second type is embossed designs and glazed tiles in architectural monuments that have the least variety of images for examining the tree in Achaemenid art in measuring seals. The purpose of this research is to recognize the notion of "tree" in the Achaemenid Seals based on the typology of trees and to examine the relationship between the species of the tree with the theme or the content of the seals, which is not a matter of much concern. The present paper is based on the hypothesis that "the representation of the tree in the art of seals making with the theme of seal" is not the only element for ornament's scene. The strategy of this qualitative research is descriptive-analytic approach. The results of this study showed that, in general, three recognizable species of trees can be found in these stamps: "palm date trees", " conifer or needle leaf trees" and "fruit trees". Palm trees with or without dates are designed in a realistic way with plenty of detail and axial symmetry. Payment techniques and aesthetics of the trees include a variety of court styles to designer personal tastes. In general, cylindrical seals are a more suitable substrate for palm trees, and this is also consistent with the subject matter of these seals. Because the palm is considered as a symbol of fertility and prosperity, the royal address is also considered, and its significance is so much that in some cases the sign of a wing or winged body disc can be seen above it. Needle leaf or conifer trees are seen in samples of the style of imitation, the main theme of which is its seal, the domination of a crowned man on animals. These trees are designed in hunting and hunting scenes, with simple and parallel hatches. In non-court hunting scenes, the presence of shrub or conifer trees can be seen more. In general, in non-cylindrical seals that have more popular themes and are closer to everyday life, the presence of such tall trees is a cylindrical seal. However, fruit trees have a very small contribution to the studied seals. Fruit trees or flowering trees are appropriate to the designer's style. In addition to the ornamentation, the trees have two key functions: a) the tree as the symbol of the kingdom in the court scenes; and b) the tree as the symbol of nature in the scenic scenes.

Keywords


اتینگهاوزن، ریچارد، یارشاطر، احسان (1379)، اوج‌های درخشان هنر ایران، ترجمه هرمز عبدالهی و رویین پاکباز، تهران: نشر آگاه.
احتشام، مرتضی (2535)، ایران در زمان هخامنشیان، تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی.
اومستد، آلبرت تن آیک (1383)، تاریخ شاهنشاهی هخامنشی، ترجمه محمد مقدم، چاپ سوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
برک، آگوستین (1396)، مقدمۀ نوینسده بر نسخۀ فارسی کتاب «اندیشه منظر»، ترجمه علی اسدپور، نشر کتابکدۀ کسری.
پوپ، آرتور، فیلیس، اکرمن (1387)، سیری در هنر ایران؛ از دوران پیش از تاریخ تا امروز، جلد 1 (دوره‌های پیش از هخامنشی، هخامنشی و پارتی و اشکانی)، تهران: نشر علمی و فرهنگی.
پورخالقی، مه‌دخت (1381)، درخت زندگی و ارزش‌ فرهنگی نمادین آن در باورها، مجلۀ مطالعات ایرانی، سال 1، شمارۀ 1، صص 89-126.
درویش منش، کژال (1395)، بررسی نقوش گیاهی مشترک در آثار منقوش حسنلو، زیویه، قلایچی، ربط 2 و ارتباط آن‌ها با هنر آشور، فصلنامه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، سال 21، شماره 2، صص 15-26.
رجبی، پرویز (1381)، هزاره‌های گم‌شده، جلد سوم، تهران: انتشارات توس.
رضایی، ایرج (1389)، نگاهی تحلیلی به نقوش نمادین و نمادهای آیینی در هنر هخامنشی، مجله پیام باستان شناس، سال 7، شماره 14، صص 101- 128.
شهبازی، شاپور (1379)، راهنمای جامع تخت جمشید، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
صادق‌پور فیروزآباد، ابوالفضل (1396)، تحلیل و بازشناسی نمادگرایانۀ نقوش مشترک منسوجات ساسانی و آل‌بویه، نشریه هنرهای زیبا -هنرهای تجمسی، سال 22، شمارۀ 2، صص 111-124.
طاهری، صدرالدین، سلطان‌مرادی، زهره (1392)، گیاه زندگی در ایران، میان‌رودان و مصر باستان، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، سال 18، شماره 2، صص 1-15.
فکری‌پور، کتایوم (1391)، بررسی هنر مهرسازی در زمان هخامنشیان و ساسانیان. فصلنامه هنرهای تجسمی نقش‌مایه، سال 5، شماره 12، صص 39-52.
کخ، هاید ماری (1376)، از زبان داریوش. ترجمه پرویز رجبی، تهران: نشر کارنگ.
کندی، ادی سموئل (1381)، آیین شهریاری در شرق، ترجمه فریدون بدره‌ای، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
گریشمن، رومن (1347)، هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی، ترجمه عیسی بهنام. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
گزنفون (1384)، بازگشت ده هزار یونانی، ترجمه حسینعلی و مسعود سالور، تهران: اساطیر.
هرودوت (1387)، تاریخ هرودوت (جرج راولینسن)، ترجمه غلامعلی مازندارانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
Albenda, P. (1976). Landscape Bas-Reliefs in the Bīt-Ḫilāni of Ashurbanipal. Bulletin of the American Schools of Oriental Research(224), 49-72. doi: 10.2307/1356596
Amrhein, A. (2015). Neo-Assyrian gardens: a spectrum of artificiality, sacrality and accessibility. Studies in the History of Gardens & Designed Landscapes, 35(2), 91-114. doi: 10.1080/14601176.2014.945832
Björn, A. (2002). Imperial Legacies, Local Identities: References to Achaemenid Persian Iconography on Crenelated Nabataean Tombs. Ars Orientalis, 32, 163-207.
Boardman, J. (1970). Pyramidal Stamp Seals in the Persian Empire. Iran, 8, 19-45. doi: 10.2307/4299629
Bonfiglio, R. P. (2012). Archer Imagery in Zechariah  9:11—17 in Light of Achaemenid Iconography. Journal of Biblical Literature, 131(3), 507-527. doi: 10.2307/23488252
Boucharlat, R. (2002). Pasargadae. Iran, 40, 279-282. doi: 10.2307/4300633
Calmeyer, P. (1980). Textual Sources for the Interpretation of Achaemenian Palace Decorations. Iran, 18, 55-63. doi: 10.2307/4299690
Chicago, T. O. I. t. U. o. (2017). Persepolis and Ancient Iran; Seals and Seal Impressions. from https://oi.uchicago.edu/collections/photographic-archives/persepolis/seals-and-seal-impressions
Collins, P. (2006). Trees and Gender in Assyrian Art. Iraq, 68, 99-107.
Dalley, S. (1993). Ancient Mesopotamian Gardens and the Identification of the Hanging Gardens of Babylon Resolved. Garden History, 21(1), 1-13. doi: 10.2307/1587050
de Francovich, G. (1966). Problems of Achaemenid Architecture. East and West, 16(3/4), 201-260.
Dick, M. B. (2006). The Neo-Assyrian Royal Lion Hunt and Yahweh's Answer to Job. Journal of Biblical Literature, 125(2), 243-270. doi: 10.2307/27638360
Garrison. (1991). Seals and the Elite at Persepolis: Some Observations on Early Achaemenid Persian Art. Ars Orientalis, 21, 1-29.
Garrison, & Root, C. M. (2001). Seals on the Persepolis Fortification Tablets (Vol. 1): The University of Chicago.
Graziani, S. (1979). Ancient Near-Eastern Seals from the Nayeri Collection. East and West, 29(1/4), 177-178.
Hallock, R. T. (1969). Persepolise Fortification Tablets: The University of Chicago.
Iranica Encyclopedia. (2017). CYLINDER SEALS.   Retrieved 8/14/2017, from http://www.iranicaonline.org/articles/cylinder-seals
Jackson, A. V. W., & Gray, L. H. (1900). The Religion of the Achaemenian Kings. First Series. The Religion According to the Inscriptions. Journal of the American Oriental Society, 21, 160-184. doi: 10.2307/592519
Kuhrt, A. (1984). The Achaemenid Concept of Kingship. Iran, 22, 156-160.
Mariana, G. (2006). Egyptian Hieroglyphs on Achaemenid Period Cylinder Seals. Iran, 44, 105-114.
Pittman, H. (1987). Ancient Art in Miniature: Near Estern Seals from the Collection of Martin and Sarah Cherkasky. New Yourk: The Metropolitan Museum of Art.
Skjærvø, P. O. (2014). Achaemenid Religion. Religion Compass, 8(6), 175–187. doi: 10.1111/rec3.12110
Stronach, D. (1965). Excavations at Pasargadae: Third Preliminary Report. Iran, 3, 9-40. doi: 10.2307/4299559
Stronach, D. (1994). Parterres and stone watercourses at Pasargadae: notes on the Achaemenid contribution to garden design. The Journal of Garden History, 14(1), 3-12. doi: 10.1080/01445170.1994.10412493
Sumner, W. M. (1986). Achaemenid Settlement in the Persepolis Plain. American Journal of Archaeology, 90(1), 3-31. doi: 10.2307/505980