Visual Pan Study on Graphic Design and its Application in Social Posters Design

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Art Research, Art, Shahed, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Visual Communication, Faculty of Visual Arts, Art, Tehran, Iran

Abstract

The eloquence of the language and the art of communication made effective communication between ideas. As poets and writers transform the concepts and ideas into words, graphic designers also convert these concepts and ideas into visual play and try to influence and remain in the mind of the viewer, so their performance can be considered a rhetorical performance. So with a little bit of tolerance, we can look at the process of creating a visual work in the process of creating a literary text. Pun is one of the rhetorical branches of the language, and it is referred to as two words that are similar in writing or verbally different in meaning. The subject of this study is the visualization of visual puns in graphic design and its application in the design of social posters. In this research, first introduced the rhetoric and its variants, then defining the pun and its types, visual pun and its application in graphic design were investigated. The purpose of this research is to study the use of visual pun, visual quality, and the relationship between Image and text on sample posters. The present study is based on the nature of an applied research and has used descriptive and analytical methods to generate and analyze data. That is, at first, all samples collected using the researcher-made viewer tool have been investigated. The data obtained from the questionnaire were described and analyzed after being converted to fourt tables. The target community in this study is all posters designed with social themes that are in the European Union and its member states during the 2010-2014 period, and designers in designing these posters to draw attention and persuade the audience from the visual pun as one way to get creative is to use it. In this situation, the extent of population in the target society is unclear and the characteristics of the main population are not known, the selection of sample components is based on the criteria considered by the researcher. These criteria are determined by the content of the samples and based on the relevance and usability of the assumptions of the research. Therefore, 18 posters have been selected as the sample population of this study due to having the most variables in the research questions, which are designed by the authors as observational cards. The studied variables in these samples, according to the goals and questions of the research, how to use the array of punches in them, the study of the visual characteristics of the message and elements in the visual and visual field, as well as the methods of representativeness and its types (photography, graphic design, The design of the letters used in these posters. The theoretical framework in this research has been determined based on the semiotic approach of Pahlavan (2008) and (2005). Therefore, the view card used on this framework is emphasized. The most important finding of this study is that visual pun can be used as an innovative solution for creating imaginative graphic design works that are also impeccable.

Keywords


احمدی، بابک (1392)، از نشانه‌های تصویری تا متن: به سوی نشانه‌شناسی ارتباط دیداری. تهران: نشر مرکز، چاپ سیزدهم.
اخوت، احمد (1371)، نشانه‌شناسی مطایبه. اصفهان: نشر فردا.
اسفندیارپور، هوشمند (1384)، عروسان سخن: نقد و بررسی اصطلاحات ادبی در بدیع. تهران: نشر فردوس، چاپ دوم.
پهلوان، فهیمه (1384)، درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری در آرم. تهران: انتشارات دانشگاه هنر.
پهلوان، فهیمه (1387)، ارتباط تصویری از چشم انداز نشانه‌شناسی. تهران: انتشارات دانشگاه هنر.
پیرس، چارلز سندرز (1381)، منطق به مثابه نشانه‌شناسی: نظریه نشانه‌ها. تهران: نشر مرکز.
تجلیل، جلیل (1371)، جناس در پهنه ادب فارسی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ دوم.
خلج، محمدعلی (1390)، کاربرد طنز در طراحی مسکات (بسته‌‌بندی‌‌وتبلیغات‌‌تجاری‌‌برای‌‌محصولات‌‌غذایی). پایان‌‌نامه‌‌ منتشرنشده کارشناسی‌‌ارشد، دانشکده‌‌ هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، تهران.
ذاکری، مصطفی (1385)، تاریخچه علوم بلاغی. آینه میراث، 32،صص 19-14.
سجودی، فرزان (1382)، نشانه‌شناسی کاربردی. تهران: نشر قصه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1377)، جادوی مجاورت. نشر بخارا، 2،صص 31-27.
شمیسا، سیروس. (1378)، نگاهی تازه به بدیع. تهران: نشر فردوس، چاپ یازدهم.
شمیسا، سیروس. (1381)، بیان و معانی. تهران: نشر فردوس، چاپ ششم.
صالحی، سودابه (1394)، روش‌شناسی‌های تحقیق بصری: خوانش تصویر. نقد کتاب هنر، 5و 6،صص 251-266.
فرنود، مریم (1390)، اقتباس وارونه در هنرهای تجسمی به ویژه در طراحی پوستر. پایان‌‌نامه‌‌ منتشرنشده‌‌ کارشناسی‌‌ارشد، دانشکده‌‌ هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، تهران.
متوسل‌‌الحق، سپیده (1388)، کاربرد آرایه‌‌های ادبی در تصاویر پیام رسان. پایان‌‌نامه‌‌ منتشرنشده‌‌ کارشناسی‌‌ارشد، دانشکده‌‌ هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، تهران.
وحیدیان کامیار، تقی (1385)، بدیع از دیدگاه زیبایی شناسی. تهران: سمت.
ویلیامز، رابین. و تالت، جان (1385)، گرافیک حرفه‌‌ای (ترجمه‌‌ نازیلا حامد خاکی). تهران: مؤسسه‌‌ تحقیقاتی انتشاراتی نور، چاپ دوم.
هاشمی، سیمین (1391)، بررسی چگونگی تعامل بین آرایه‌های ادبی و تبلیغات فرهنگی و تجاری. پایان‌‌نامه‌‌ منتشرنشده‌‌ کارشناسی‌ارشد، دانشکده‌‌ هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، تهران.
همایی، جلال‌الدین (1371)، فنون بلاغت و صناعات ادبی. تهران: هما، چاپ هفتم.
هولیس، ریچارد (1386)، تاریخچه‌‌ای از طراحی‌‌گرافیک (ترجمه‌‌ سیما مشتاقی). تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
یاحقی، فرید (1388)، طنزپردازی در انیمیشن به کمک جناس‌‌ها. پایان‌‌نامه‌‌ منتشرنشده‌‌ی کارشناسی‌‌ارشد، دانشکده‌‌ هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، تهران.
Almeida de, C. (2009), The rhetorical genre in graphic design. Journal of Visual Literacy, 28(2), 186 -198.
Eco, U. (1984), The Role of the Reader; BMG: Indiana university.
Emanuel, B. (2010), Rhetoric in graphic design (Master Thesis). Retrieved 6 Jun 2014 from: http://graphicdesignrhetoric.tumblr.com
Emnison, M. and Esmit, P. (2000), Researching the Visual: Imaj, Objects, Contexts and Interaction in Social and Cultural Inquiry. London: Sage.
Gesche, J. Scheuermann, A. (2006), Design as a rhetoric: BASIC PRINCIPLES FOR DESIGN RESEARCH. Retrieved 11  May 2016 from: https://pdfs.semanticscholar.org/55ae/2346ebaecf7c6e362834338b0101208e41a4.pdf
 
Heller, S. (2002), Design humour. New Yor, Allworth press.
Huizinga J. (1956), Homo ludens. Hamburg: Rowohit.
Lucas, G. Dorrian, M. (2006), Guerrilla advertising. LON: Laurence kink publishing
McQuarrie, E.F. and Mick, D.G. (1996), Figures of Rhetoric in advertising language. Jornal of Consumer Research. 22.424-438.
McQuarrie, E.F. and Mick, D.G. (2003), Visual and Verbal Rhetorical Figures .Retrieved 23 Jun 2015 from: http://www.jstor.org/stable/10.1086/209549#fndtn-pdf
Prosser, J. and Loxley, A. (2008), Introducing Visual Methods. Retrived Jun 2015 from: http://eprints.ncrm.ac.uk/420/1/MethodsReviewPaperNCRM-010.pdf
Rand, P. (2000), A Designer`s Art. NY: Yale University press.