Redefinition of social justice in postmodern art based on cultural studies critical approach (case of discrimination Shibboleth installation art and Domestic Tension performance art)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D of Research of Art, Department of Research of Art, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran.

2 Associate Pro. In Graphic, Department of Art, Alzahra University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Faculty of Law and Political Science, Islamic Azad University Karaj, Tehran, Iran.

Abstract

During different ages, art has always been a part of the human evolution and enhanced the social awareness over or in line with social changes. Emerged from modernism and in reaction to modernity in equality and differences at all sections, postmodernism provided a social basis for critical positions growth against the social domination, power manifestation in culture and modern life experience. One of the most contemporary forms of the art in postmodern societies is an approach with sociopolitical interventions. If the postmodern era was considered a historical-sociological concept in the historical age after modernism, the sociopolitical struggle practice is one of its main features. This form of art is pre-collective form and is of self-representing aspect like social manifests as main players of the social projects. On the one hand, cultural studies resulted from achievements of Frankfort School critical theory in postmodernity plays an important role in revising the political, cultural, social, scientific and art changes in contemporary world which read the upstream and downstream aspects with dialectic relations. Cultural studies focused on power structures and cultural texts such as meaningful culture artifacts using a concentrating method in line with postmodern populism and tendency toward the Frankfort school critical theory. Hence, postmodern art as a riot against modern art rules became the cultural text by change of position, subjectivity, how the work is implemented and change of audience place from passive to active one. Selecting social and political subjects, this art was interested in by cultural studies; in fact, methodological reading of cultural studies took into consideration the sociological aspects of the contemporary art which has been in deep link with cultural politics elements since 1990. Judgment on these aspects needs a model to determine their manifestations. Hence, justice theory formation by John Rawls focuses on freedom and social equality principles and addressing the justice theory at this age means a framework for explaining the cultural studies following which it is helpful in reading the social art works contents of this age. Accordingly, by library information collecting and selecting the images from internet and using descriptive-analytic methodology, aims to recognize the plurality idea in conceptualization of social justices based on art trends (not absolutely) in Shibboleth and domestic tension in postmodern era which is formed as a social action and changes the place of visitor to and experiences audience who receives the artwork in discriminatory place. The result implied that a spectrum of strategic interventions is proposed in postmodern art criticism and revision discourse. Collective aspiration seeks freedom and justice which in fact are revision of social paradoxes in modernity and mostly refer to the rejection of identities like ethnical minorities.Art subject is also a practical entity built in interaction with sociopolitical factors and conditions insisting on contemporary human's responsibility and subjectivity in social form. Therefore, defining the postmodern and justices in this age, cultural studies and postmodern art, this study explains the sociopolitical art sample in contemporary Shibboleth and domestic tension in discrimination related to the art activism.

Keywords


 آسابرگر، آرتور (1385)، نقد فرهنگی، ترجمه حمیرا مشیرزاده، مرکز بازشناسی اسلام و ایران انتشارات باز، تهران.
 ابراهیمی، شیرین (2007)، «شکافتن زمین به نام هنر»، قابل دسترسی در: http://www.bbc.com/persian/arts/story/2007/10/071023_she-crack-salcedo.shtml
 ارباب زاده، مژگان؛ افضل طوسی، عفت السادات؛ کاتب، فاطمه؛ دادور، ابوالقاسم (1396)، «بازتعریف بدن در هنر فمینیستی (دهه 1960 و 1970)»، باغ نظر، شماره14(55)، 47-58.
 استلابراس، جولیان (1394)، هنر معاصر، ترجمه احمدرضا تقاء، ماهی، تهران.
 اسماعیل‌زاده، خیزران (1395)، «بررسی امکان مداخلۀ "دموکراتیک" در رویکردهای مشارکتی هنر معاصر با نگاه به نمونه هایی از اکتیویسم هنری»، کیمیای هنر، شماره۵ (۱۸)، ۳۵-۴۹.
 استوری، جان (1386)، مطالعات‏فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، آگر، تهران.
 بارکر، کریس (1396)، مطالعات ‏فرهنگی نظریه و عمل، مترجم مهدی فرجی و نفیسه حمیدی، ویراستار سمیه صالح‏ نیا. چاپ چهارم، پژوهشکده و مطالعات‏ فرهنگی و اجتماعی، تهران.
 بیشاپ، کلر (1396)، هنر چیدمان (اینستالیشن آرت)، ترجمه ویشه خاتمی‏ مقدم، مهرنوروزی، تهران.
جعفری، علی (1387)، «انفطار صورت: سیری بر مطالعات ‏انتقادی معاصر»، فرهنگ رسانه، شماره29، 13-37.
رشیدیان، عبدالکریم (1393)، فرهنگ پسامدرن، نی، تهران.
 رهبرنیا، زهرا (1396)، تحولات نمایشگاهی هنرها در سایه نظریه‏ های یادگیری، دانشگاه الزهرا، تهران.
 رالز، جان (1396)، نظریه‏ای درباب عدالت، ترجمه مرتضی نوری، مرکز، تهران.
زارع هرفته، مرجان (1390)، «جایگاه هنر گرافیتی از منظر مطالعات‏ فرهنگی»، پایان‏ نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
 فاضلی، نعمت ‏اله (1391)، «تیره و تبار مطالعات‏ فرهنگی»، سوره اندیشه، شماره62 و 63، 150-155.
 فاضلی، نعمت ‏اله (1390)، «مطالعات‏ فرهنگی هنر»، بیناب، شماره19، 11-27.
فلسکی، ریتا؛ شاموی، دیوید (1388)، مطالعات‏ فرهنگی و زیبایی ‏شناسی، مترجم نیما ملک ‏محمدی، متن، تهران.
قره ‏باغی، علی‏‏‏ اصغر (1380)، تبارشناسی پست ‏مدرنیسم، دفتر پژوهش‏‏ های فرهنگ، تهران.
 طاهری، محبوبه؛ رهبرنیا، زهرا (1397)، «رسانه هنر تعاملی در تبلیغات خدمات ‏عمومی در گفتمان پسامدرن»، مجله جهانی رسانه، شماره 25، 93-113. 19.
طاهری، محبوبه؛ افضل‏ طوسی، عفت ‏السادات؛ نوذری، حسینعلی (1399)، «واکاوی نظریه ‏انتقادی در گفتمان هنر اجتماعی-سیاسی پست‏ مدرن»، هنرهای زیبا، شماره1، 5-16.
 گرین، مایکل (1394)، «مطالعات‏فرهنگی»، فرهنگ اندیشه ‏انتقادی از روشنگری تا پسامدرنیته، ویراسته مایکل پین، ترجمه پیام یزدانجو، مرکز، تهران.
 نوذری، حسینعلی (1394)، نظریه ‏انتقادی مکتب فرانکفورت، آگه، تهران.
 مارتین، سیلویا (1397)، ویدئو آرت، ترجمه ویشه خاتمی‏ مقدم، نشر مهرنوروزی، تهران.
 مصیبی، منصوره (1394)، «مصنوعیت در نظریه نهادی هنر»، کیمیای هنر، شماره16، 43-55.
 ملپس، سایمن؛ ویک، پاول (1394)، درآمدی بر نظریه ‎انتقادی، ترجمه گلناز سرکارفرشی، سمت، تهران.
 مهدی‏زاده، سیدمحمد (1379)، «مطالعات‏ فرهنگی؛ رهیافتی انتقادی به فرهنگ و جامعه نو»، رسانه، شماره41 ‏، 22 -35.
 مهدی‏زاده، سیدمحمد (1381)، «مطالعات ‎فرهنگی»، نمایه پژوهش، شماره22-21، 29-54.
مکاریک، ایرنا ریما (1393)، دانش‏نامه نظریه ‏های ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، آگه، تهران.
میه، کاترین (1392)، هنر معاصر تاریخ و جغرافیا، مترجم مهشید نونهالی، نظر، تهران.
 Alberge, Dalya (9 October 2007). "Welcome to Tate Modern's floor show – it's 548 foot long and is called Shibboleth". The Times. Accessed October20, 2019.
Bourriaud, Nicolas (2002), Relational Estetics, Dijon: Presses du Réel.
 Bishop, Claire. (2006), Participation - Documentation of Contemporary Art, Publisher: The MIT Press.
 Bird, Gemma. (2019). Rethinking the role of the arts in politics: lessons from the Négritude movement. International Journal of Cultural Policy, 25(4), 458-470. Doi: 10.1080/10286632.2017.1311328
 Emmelhainz, Irmgard (2013), "Art and the Cultural Turn: Farewell to Committed, Autonomous Art? ". e-flux journal: 42. 1-10. Accessed April19, 2019. Availability.
 Herbert, Martin (2007), The Unilever Series: Doris Salcedo: Shibboleth. London: Tate Publishing, Exh. broch.
 Saukko, Paula (2003), Doing Research in Cultural Studies (Introducing Qualitative Methods series). Publisher: SAGE Publications SBN-13: 978-0761965053, ISBN-10: 076196505X.
 Salcedo, doris (2002), “Proposal for a Project for the Palace of Justice, Bogotá” Salcedo: Shibboleth, 10. Accessed May 15, 2019.
Surber, Jere Paul (1998), Culture and Critique: An Introduction to the Critical Discourses of Cultural Studies, Westview Press: A Division of Harper Collins Publisher. Inc.
 Wong, Hio Tong. Liu, Shih-Diing (2018), “Cultural Activism during the Hong Kong Umbrella Movement”, Creative Communications, SAGE Publications, Doi: 10.1177/0973258618761409.
 Wolff, Janet. (1990), “Postmodern Theory and Feminist Art Practice”, Postmodernism and Society: Palgrave, London. 187-208. Doi: 10.1007/978-1-349