آژند، یعقوب (1385)، مکتب نگارگری اصفهان، تهران: فرهنگستان هنر.
--------- (1389)، محمد زمان و شیوة فرنگی سازی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
--------- ( 1391)، از کارگاه تا دانشگاه، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
--------- (1394)، مکتب نگارگری تبریز و قزوین-مشهد، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
ابراهیمی ناغانی، حسین (1386)، پارادوکس شکل انسان در نگارگری مکتب اصفهان با تأکید بر تکنگارهها، هنرهای زیبا، دوره 4، شماره 4، صص 77-88.
اسکندربیکمنشی (1350)، تاریخ عالم آرای عباسی جلد 1، به کوشش ایرج افشار، تهران: انتشارات امیرکبیر.
افشار مهاجر، کامران (1391)، هنرمند ایرانی و مدرنیسم، تهران: انتشارات دانشگاه هنر.
پورتر، ایو (1396)، آداب و فنون نقاشی و کتابآرایی، تهران: فرهنگستان هنر.
پیروزرام، شهریار؛ بینایمطلق، سعید (1392)، بررسی مسئلة خلاقیت در هنر سنتی، جاویدان خرد، دوره 2، شماره 24، صص. 29-46. دلاواله، پیترو (1370)، سفرنامة پیترو دلاواله (قسمت مربوط به ایران)، ترجمة شجاع الدین شفا، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
سوانه، پیر (1395)، مبانی زیباشناسی، ترجمة محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: نشر ماهی.
صادقیبیکافشار (1349)، قانون الصور، به کوشش محمدتقی دانشپژوه، نشریة هنر و مردم.
راکسبرگ، دیوید جی (1388)، کمالالدین بهزاد و مسئلة پدیدآورندگی اثر هنری در نقاشی ایرانی، مجموعه مقالات نگارگری ایرانی اسلامی در نظر و عمل، ترجمة صالح طباطبائی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
ژیمنز، مارک (1393)، زیباشناسی چیست؟ ترجمة محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: نشر ماهی.
عطاری، علیرضا خواجه احمد؛ آیتاللهی، حبیبالله؛ شیرازی، علیاصغر؛ مراثی، محسن (1391)، بررسی انساننگاری در نقاشی مکتب اصفهان سدة و یازدهم هجری قمری، مطالعات تطبیقی هنر، دوره 2، شمار 4، صص 81-92.
فرهاد، معصومه (1392)، آئینة زمان: معین مصور. در دوازده رخ: یادنگاری دوازده نقاش نادره کار ایرانی. ترجمة یعقوب آژند، تهران: انتشارات مولی.
فروند، ژولین (1383)، جامعهشناسی ماکس وبر، ترجمة عبدالحسین نیکگهر، تهران: انتشارات توتیا.
فلسفی، نصرالله (1337)، سیاست خارجی ایران در دورة صفویه. تهران: جیبی. قاضیاحمدقمی (1359)، خلاصه التواریخ، به کوشش احسان اشراقی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
--------- (1366)، گلستان هنر، تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: منوچهری. کنبی، شیلا (1378)، دوازده رخ، ترجمة یعقوب آژند، تهران: انتشارات مولی.
---------(1393). رضا عباسی اصلاحگر سرکش، ترجمة یعقوب آژند، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
مایل هروی، نجیب (1372)، کتابآرایی در تمدن اسلامی، مشهد: آستان قدس رضوی.
نصرآبادی، محمد طاهر (1378)، تذکرة نصرآبادی، به کوشش محسن ناجی نصرآبادی، تهران.
نظرلی، مائیس (1390)، جهان دوگانه مینیاتور ایرانی: تفسیر کاربردی نقاشی دورة صفوی، ترجمة عباس علی عزتی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
نویدی، داریوش (1386)، تغییرات اجتماعی-اقتصادی در ایران عصر صفوی، ترجمة داریوش آغاجری، تهران: نشر نی.
هاوزر، آرنولد (1377)، تاریخ اجتماعی هنر، ترجمة ابراهیم یونسی، تهران: انتشارات خوارزمی.
ولش، آنتونی (1389)، نگارگری و حامیان صفوی، ترجمة روحالله رجبی، تهران: فرهنگستان هنر.
ولش، استوارت کری (1384)، نقاشی ایرانی: نسخه نگارههای عهد صفوی، ترجمة احمدرضا تقاء، تهران: فرهنگستان هنر.
Belting, Hans (2008), Florance and Baghdad: Renaissance art and Arab science, TR: Deborah Lucas Schneider, London: Harvard University Press.
Mariani, Philomena (2011), the Shahnama of Shah Tahmasp, New York: The Metropolitan Museum of Art.
Lewis, Charlton & Short, Charles (1989), a Latin Dictionary, Oxford: Oxford University Press.
Jaszi, Peter (1991), Toward a Theory of Copyright: The Metamorphosis of Authorship, Duke Law Journal, Vol.2. No. 40, pp. 455-502.
Kaplan, Benjamin (1967), an Unhurried View of Copyright, New York: Columbia University Press.
Donovan, Stephen; Fjellestad, Danuta; Lunden, Rolf. (2008), Authority Matters: Rethinking the Theory and Practice of Authorship, Brill Publication: New York.
Scott, Katie (1998), Authorship the Academie and the Market in Early in Early Modern France, Oxford Art Journal, Vol. 1, No. 21, pp. 27-41.