Reasons for the Tendency of Art Graduates to Postgraduate Studies in Iran from the Perspective of Causal Layered Analysis

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Art Faculty, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Iran

Abstract

The present article aims to analyze the reasons for the tendency of art graduates to postgraduate studies from 2011 to 2021 using a mixed research method. Iran is one of the countries that has witnessed significant growth in the development of postgraduate courses in recent decades. In the field of art, this includes increasing the number of universities, disciplines, admitting more students and increasing faculty enrollment in the two decades of the eighties and nineties, but this slight growth does not seem very desirable because there is a necessary balance between quantitative and qualitative growth. This imbalance has made it necessary to conduct studies and research on postgraduate studies with the aim of better understanding and planning. Among these, recognizing the reasons and motivation of applicants is one of the aspects that can be considered in order to improve the quality of development of graduate courses. Because of the difference and function of the fields, the motivations of the applicants of the mentioned courses will not be the same. Due to its nature and essence, the field of art is different from other specialized fields in terms of aspects such as courses, scientific production and employment, scientific and social status. The theoretical framework of the research is based on the causal layered analysis method, founded in the nineties by Soheil Enayatullah, a Pakistani-born Australian academic, futures studies researcher and a professor at the Graduate Institute of Futures Studies at Tamkang University in Taipei. As such, an attempt has been made to answer the following question from the perspective of causal layered analysis: Considering the unique nature of the field of art, why art graduates are attracted to continue their education in this field. In this process, the effective factors were first extracted with the help of library studies and content analysis method and then they were analyzed based on the "causal layered analysis" method in four layers of "litany", "social causes", "worldview/ discourse" and "myth/ metaphor". In the quantitative part, the obtained layers were measured with the aim of ranking the effective factors by means of a questionnaire and selecting a group of experts. Experts were selected from among people related to postgraduate studies in the field of art in Tehran colleges, which included 30 department managers, professors, professor-student (doctoral degree) and Master's students. The results of the T-test and Friedman test show that the three primary factors affecting the tendency of art graduates to postgraduate studies include discourse (including the two discourses of modernity and credentialism), economic and cultural factors, respectively. Higher education policies and planning, archetypes, metaphors, artistic factors, individual and family factors, interest in acquiring knowledge and expertise, and finally the worldview factor ranked fourth to tenth. As a result, it can be said that obtaining a higher academic degree, which due to the nature of the field of art has affected the economic status and social status of artists, are stronger motivations than seeking science and research in the tendency of this group to graduate education.

Keywords


  • اژدری، علیرضا؛ فریدی زاده، امیر مسعود؛ کامه خوش، پارسا (1389). به سوی راهکاری برای طراحی فرهنگ محور. فصلنامه هنرهای زیبا (هنرهای تجسمی)، 2 (42)، 65- 57.
  • بکر، هوارد (1387). عرضه و فروش آثار هنری. در: مبانی جامعه شناسی هنر. گزیده، ترجمه و تالیف علی رامین، تهران: نشر نی.
  •  بلالی اسکویی، آزیتا؛ حیدری ترکمانی، مینا؛ دیبا، فربد (1398). تحلیل لایه ای علت های تغییر مفهوم محله در ارتباط با حس تعلق و ارئه سناریوهای بدیل. فصلنامه دانش شهرسازی، 3 (3)، 81- 65.
  • - بین لاریف، سالیو (1395). استعاره و تحلیل لایه ای علت ها. در: آینده پژوهی با روش تحلیل لایه ای علت ها (مجموعه مقاله). عنایت الله، سهیل؛ میلویه ویچ، ایوانا، ترجمه مریم یوسفیان، علیرضا نصر اصفهانی، فاطمه عیوضی، محمد فراهانی و مهدی مبصّری)، جلد اول، تهران: شکیب، 206-173، (تاریخ اصل اثر: 2015).
  • - پاینده، حسین (1395، 14 مرداد). هامون، شخصیت کهن الگویی روشنفکر ایرانی. روزنامه اعتماد، 8.
  • - حسین زاده شانه چی، غلامحسین؛ طحانی، آزاده (1392). مقایسه ساختار و برنامه های مراکز آموزشی جهان اسلام (تا پایان قرن هفتم هجری) و اروپای قرون وسطی. فصلنامه تاریخ اسلام، 14 (4)، 182- 153.
  • - خزایی، سعید؛ جلیلوند، محمدرضا؛ نصرالهی وسطی، لیلا (1392). بررسی نظری روش تحلیل لایه ای علت ها در حوزه آینده پژوهی. فصلنامه مطالعات آینده پژوهی، 2 (6)، 102- 71.
  • - خزایی، سعید؛ نصرتی، علیرضا؛ تکلوی، فاطمه (1394). واکاوی پدیده آواتاریسم با روش تحلیل لایه ای علت ها. فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، 6 (1)، 41- 26.
  • - دیبا، فربد؛ قلی پور، آرین؛ پور عزت، علی اصغر (1399). تحلیل آینده پژوهانه مهاجرت معکوس نخبگان دانشگاهی. فصلنامه راهبرد، 29 (2)، 137- 113.
  • - ذکایی، محمد سعید؛ اسماعیلی، محمد جواد (1390). جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 4 (4)، 90-55.
  • - رحیمی راغب، مهین؛ قیم، بهادر (1394). جایگاه علم و علم آموزی در اسلام. فصلنامه جندی شاپور، 1 (3)، 48- 40.
  • - زراعت کیش، یوسف؛ کلهر، سینا (1397). نگاهی بر گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی در ایران (1385- 1395). دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، قابل دسترس در:
  • - شالچی، وحید (1392). «عطش منزلت» در جامعه ایرانی. مجله جامعه شناسی ایران، 14 (2)، 56- 30.
  • - صداقتی، عاطفه؛ دیبا، فربد؛ دانشپور، عبدالهادی، بلالی اسکویی، آزیتا (1398). ارائه سناریوهای استعاره «خانه» در سبک نوین زندگی شهری مبتنی بر روش CLA. فصلنامه راهبرد، 28 (1)، 118- 87.
  • - صمدی، لاله (1399). تحلیل ضرورت های همترازسازی ارزش تولیدات علمی حوزه های تخصصی در علم سنجی و آسیب شناسی سنجش و ارزیابی همسان: مطالعه موردی حوزه هنر. فصلنامه رهیافت، 30 (77)، 24-1.
  • - صمدی، لاله؛ ناخدا، مریم؛ نوروزی چاکلی، عبدالرضا؛ اسدی، سعید (1397). استناد و استنادددهی در ارزیابی های حوزه هنری: مسائل و چالش ها؛ مطالعه موردی رشته نقاشی. فصلنامه مطالعات کتابداری و علم اطلات، 10 (23)، 94- 77.
  • - صمدی، لاله؛ ناخدا، مریم؛ نوروزی چاکلی، عبدالرضا؛ اسدی، سعید (1398). چالش های آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی برای هم ترازسازی سنجش و ارزیابی بهره وری علمی پژوهشگران رشته موسیقی در ایران. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 9 (1)، 59- 84.
  • - صمدی، لاله؛ ناخدا، مریم؛ نوروزی چاکلی، عبدالرضا؛ اسدی، سعید (1396). مدل همترازسازی ارزیابی بهره وری پژوهشی پژوهشگران هنر و علوم پزشکی ایران با رویکرد همسانی: مطالعه موردی: رشته هنرهای نمایشی و آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 51 (2)، 103- 79.
  • - عنایت الله، سهیل (1395). پرسش از آینده: روش ها و ابزارهای تحول سازمانی و اجتماعی. ترجمه مسعود منزوی، چاپ دوم، تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی. (تاریخ اصل اثر: 2007).
  • - عنایت الله، سهیل؛ میلویه ویچ، ایوانا (1395). آینده پژوهی با روش تحلیل لایه ای علت ها (مجموعه مقاله). ترجمه مریم یوسفیان، علیرضا نصر اصفهانی، فاطمه عیوضی، محمد فراهانی و مهدی مبصّری، جلد اول، تهران: شکیب. (تاریخ اصل اثر: 2015). - قانعی راد، محمدامین؛ خسروخاور، فرهاد (1385). نگاهی به عوامل فرهنگی افزایش ورود دختران به دانشگاه ها. فصلنامه زن در توسعه و سیاست، 4 (4)، 138- 115.
  • - کرمی، محمدرضا؛ پورکرمی، جواد؛ حاج خزیمه، مجتبی؛ بابایی، محمدمهدی (1397). شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر تقاضای اجتماعی آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران). نامه آموزش عالی، 11 (41)، 58- 35.
  • - لسان طوسی، فهیمه؛ مانیان، امیر؛ تقوی، مصطفی؛ ذوالفقار زاده، محمد مهدی (1399). فضای سایبر و آینده هویت ملی: هشدارهای راهبردی برای امنیت ملی با رویکرد تحلیل لایه ای علت ها. دوفصلنامه آینده پژوهی ایران، 5 (1)، 329- 305.
  • - مهدی زاده، منصور؛ هاشمی، سید ضیاء (1398). تحلیل جامعه شناختی عوامل موثر بر تقاضای اجتماعی برای تحصیل در مقطع دکتری (مورد مطالعه: دانشجویان دکتری دانشگاه های تهران). فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، 8 (4)، 846- 819.
  • - نظری، علی اشرف؛ صیادی، محمد (1399). تحلیل لایه لایه علی و امکان آینده پژوهی در حوزه امر سیاسی: کاربست پساساختارگریی در فهم آینده. فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 6 (2)، 232- 211.
  • - نوذری، حسینعلی (1379). صورتبندی مدرنیته و پست مدرنیته: بسترهای تکوین تاریخی و زمینه های تکامل اجتماعی. تهران، انتشارات نقش جهان.
  • - نوروزی سید حسینی، رسول (1399). تحلیل تصویر ذهنی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی از ادامه تحصیل در مقطع دکتری (رویکردی مبتنی بر تحلیل لایه ای علّی)، فصلنامه پژوهش در ورزش تربیتی، 8 (21)، 222- 197.
  • - Inayatullah, Sohail (1998). Causal layered Analysis: Poststructuralism as method. Futures, 30 (8), 815- 829.