The semiotics of the old tree's motif in the image of Alexander's Nose and his relief in Haft Awrang Jami

Document Type : Research Paper

Authors

1 Master of Islamic Art, Department of Islamic Art, Faculty of Handicrafts, Isfahan Art University, Isfahan, Iran.

2 Assistant professor, Department of Carpet, Faculty of Handicrafts, Isfahan Art University, Isfahan, Iran.

Abstract

Iranian painters have always depicted the imaginary world in drawing and used imagination and trees are the most common element of nature in most images. the existence of old gnarled trees is one of the main features of the Mashhad schools, its prominent example is visible in Haft Awrang Jami. The Haft Awrang Jami version is the school's most important achievement and it is among the latest masterpieces of Iranian royal painting. In seventeen of the twenty-eight pictures we see of old trees. the last image of this collection is the Alexander's nose and his relief, which illustrate the story of Alexander's death. There is a huge, old tree whose branches are burning. to explore concepts and meanings of this tree, is used of the semiotics science in the process of this research. Bearing in mind that Iranian painting has a deep connection with literature and in the Haft Awrang Jami version, the relationship between the Jamaican characters and the fictional literature is hair-to-hair and in detail and the narrative images are clearly interpretations of the literal expression of the text in question, in fact derived from the mystical and ethical themes of Jami's poetry. so there must be a special connection between this character tree and the storyteller. the main question now is that the old tree's motif in the desired image What symbolic implications outside of its referential way implies? In this research, it is tried to think of the science of semiotics from the theory of Kress& Van Leeuwenin in his book with the name of reading images and Hammidreza shaeeri in a book as a sign-Visual semantics, in order to analyze text and image to the implicit concepts of ancient tree in the image Mentioned. The research method is descriptive, analytical and visual semiotics. The method of collecting information is a library. on the basis of the semiotics studies, the results show that the existence of a tree in this image is not just a visual cue to illustrate the nature & it has a completely symbolic aspect. By analyzing the semiotics in the structure of this picture and examining factors such as narrative processes, symbolic processes, and compositions, it can be concluded that the high tree is a sign created in a structure with the intention of representing the narrative. The tree symbol, with its symbolic features, has become a symbol in the image. A symbol of the power, ambition, life, sickness, and human immortality that made these qualities come alive. The tree that once was the source of blessings is being destroyed by social events. Sheikh Mohammed, influenced by these events and the turmoil that dominates society, and according to the storyteller who speaks of a tree that is originally a symbol of Alexander and is being destroyed by Alexander's death, it may have depicted Ibrahim Mirza in Alexander the Great, and Alexander's troops and mourners could be a metaphor for the people and artists who found themselves in disarray after the overthrow of Ibrahim Mirza.

Keywords


آژند، یعقوب (1395).نگارگری ایران(جلد دوم)،تهران:سمت.
افروغ، محمد(1389).نماد و نشانه شناسی در فرش ایران،تهران:جمال هنر. تقوی، لیلا(1394). از متن تا تصویر: نشانه شناسی صورت و معنا در نقاشی قهوه خانه‌ای، رشد آموزش هنر، (شماره2)، 14-21.
جامی، نورالدّین عبدالرّحمن بن احمد(1378).مثنوی هفت اورنگ، تحقیق و تصحیح جابلقا دادعلیشاه و ....(جلد دوم)،تهران: میراث مکتوب. جامی، نورالدین عبدالرحمن(1351). مثنوی هفت اورنگ، به تصحیح و مقدمه مرتضی مدرس گیلانی، تهران: سعدی.
حقایق، آذین؛ سجودی، فرزان(1394). تحلیل معنا شناختی دو نگاره از شاهنامه فردوسی بر اساس الگوی نشانه شناسی اجتماعی تصویر، هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، (شماره2)، 5-12.
دوبوکور، مونیک(1373).رمزهای زنده جان،(ترجمه جلال ستاری)،تهران:مرکز. روحانی، حمیدرضا(1394).شواهد تصویری از ملازمت و ارتباط شیخ محمد نقاش با دربار سلطان ابراهیم میرزا،باغ نظر،(شماره36)، 29-38.
سیمپسون، ماریاناشرو(1382).شعر و نقاشی ایرانی،(فرزاد عبدالعلیکیانی(مترجم))،تهران: نسیم دانش.
شعیری، حمیدرضا(1392).نشانه-معنا شناسی دیداری،تهران: سخن. صالحی، سودابه(1394). روش شناسی تحقیق بصری: خوانش تصویر، نقد کتاب هنر، (شماره5 و 6)، 251-266.
عظیمی نژاد، مریم، علیرضا خواجه احمد عطاری، صمد نجارپور جباری، و بهاره تقوی نژاد (1396). تحلیل ساختاری نگاره-های هفت اورنگ جامی در کارستان هنری سلطان ابراهیم میرزا، نشریه مطالعات هنر اسلامی، (شماره 27)، 1-28.
کری ولش، استوارت(1384).نقاشی ایرانی (نسخه نگاره های عهد صفوی)، (احمدرضاتقا (مترجم))،تهران:فرهنگستان هنر.
کریم زاده تبریزی، محمدعلی(1376).احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی،تهران: مستوفی.
کرس، گونتر؛ ون لیوون، تئو(1395).خوانش تصاویر(دستور طراحی بصری)،(سجاد کبگانی (مترجم))،تهران: هنر نو.
کیوانی، شادان(1382).تحول منظره در نگارگری ایران،ماه هنر،(شماره63-64)، 102-107.
منشی قمی، قاضی میر احمد(1383).گلستان هنر،تهران: منوچهری.
نفیسی، نوشین دخت(1384).چشم انداز طبیعت در نگارگری ایران: نظر اجمالی به مجالس نسخه های خطی سده هفتم تا دهم هجری،خیال شرقی،(شماره2)، 50-55.
نجفی، مریم؛ افشاری، مرتضی(1390).ویژگی‌های بصری درختان در نگارگری ایران،ماه هنر،(شماره 162)، 82-85.
یا حقی، محمدجعفر(1386).فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی،تهران: فرهنگ معاصر. https://www.si.edu/search/collection-images?edan_q=F1946.12.298