Historical Awareness of Art in the Etemad al Salṭaneh’s Writings

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student of Comparative and Analytical History of Islamic Art, Department of Comparative and Analytical History of Islamic Art, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Art Studies, University of Art, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Philosophy of Art, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Art Studies, University of Art, Tehran, Iran.

Abstract

The Qajar age, and especially the Naseri era, has been the beginning and the origin of the formation of the Modern Persian Historiography and has been coincided with the emergence of the concept of the Fine Arts in the West World. Moḥammad Ḥasan Khan Moghadam Maragheie who has been nicknamed to Etemad al Salṭaneh and also Sanee o’ doleh by Naser al-Din Shah Qajar, has been one of the prominent and famous historians and writers of those days .It would be obvious that due to his new approach to the Historiography, writing the History and also his interest in researching about historical monuments, ancient buildings and antiques, his writings and books are so important in the field of Persian History of Art and Persian Historiography of Art. Through Moḥammad Ḥasan Khan Etemad al Salṭaneh’ s academic studies in the field of History and Geography in France of that days, he became acquainted with the new research methods in the studies of the History and Geography. Therefore he could use these new and modern methods in compiling his Historical, Geographical and Literal writings and books. In this essay, with a qualitative strategy in the historical studies framework and in an interpretive historical manner, we have tried to study and investigate his writings, including such as the book Montazam Naseri History, Maaser v’ al asar, Merat al boldan and Ruzname Khaterat  Etemad al Salṭane (Etemad al Salṭaneh’s Diary book). The main question of the research has been proposed in this way: How is the historical awareness of art in the above mentioned writings of Moḥammad Ḥasan Khan Etemad al Salṭaneh? And what are the examples of this historical awareness of art? The study and analysis of references and descriptions related to the Persian Art in the above mentioned texts have shown the scattering and hidden signs indicating the historical awareness of Moḥammad Ḥasan Khan Etemad al Salṭaneh about the art and also the lack of boundaries between the History, Geography and Art fields in these writings. Also the review of the book Montazam Naseri History, Maaser v’ al asar, Merat al boldan and Ruzname Khaterat  Etemad al Salṭane (Etemad al Salṭaneh’s Diary book) indicates that there are some considerable information about  the Persian History of Art, including  ancient buildings, antiquities and works of arts, which can promise the emergence of a new trend in historiography of Persian Art along the evolution of Western History of Art, especially French History of Art in that time. The historical awareness of art for Moḥammad Ḥasan Khan Etemad al Salṭaneh, as the origin of the emergence of this information, is classified under the title of familiarity with Western studies on the History of Art, and the methods of Historiography of Art for him. The historiography methods of this famous historian and writer of the Naseri era and Qajar age are also manifested in the paying attention to the artists, the Numismatics and Archeology fields, and in reference to the texts and books related to the arts.

Keywords


آدمیت، فریدون(1357)، اندیشه‌های میرزا آقا خان کرمانی، انتشارات پیام، تهران.
اسمیت، رابرت مرداک(1399)، هنر ایران، مترجم کیانوش معتقدی، انتشارات خط و طرح، تهران.
اعتماد‌السلطنه، محمدحسن خان(1350)، روزنامه‌ی خاطرات اعتمادالسلطنه، مصحح ایرج افشار، انتشارات امیرکبیر، تهران. اعتماد‌السلطنه، محمدحسن خان(1362)، چهل سال تاریخ ایران؛ در دوره‌‌ی پادشاهی ناصرالدین شاه، جلد اول: المآثر و الآثار، مصحح ایرج افشار، انتشارات اساطیر، تهران.
اعتماد‌السلطنه، محمدحسن خان(1363)، تاریخ منتظم ناصری، جلد 1، 2 و 3، مصحح محمد اسماعیل رضوانی، دنیای کتاب، تهران. اعتماد‌السلطنه، محمدحسن خان(1367)، مرآه‌البلدان، جلد 1 و 2 ، مصحح عبدالحسین نوائی و میرهاشم محدث، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
اعتماد‌السلطنه، محمدحسن خان(1368)، مرآه‌البلدان، جلد 4 ، مصحح عبدالحسین نوائی و میرهاشم محدث، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
ترین، لین(1399)، تاریخ تاریخ هنر در فرانسه، مترجم سعید حقیر، کتاب فکر نو، تهران.
توکلی طرقی، محمد(1381)، تجدد بومی و بازاندیشی تاریخ، نشر تاریخ ایران، تهران.
سپهر، محمدتقی لسان‌الملک(1377)، ناسخ‌التواریخ؛ تاریخ قاجاریه، جلد 1و 3، مصحح جمشید کیانفر، انتشارات اساطیر، تهران.
علیزاده بیرجندی، زهرا و ناصری، اکرم(1395)، پیوندهای هنر و سیاست در عصر قاجار و پیامدهای آن، باغ نظر، سال سیزدهم، شماره 42، 67-78.
فرنی، اریک(1383)، روش‌های تاریخ‌نگاری هنر و سیر تحول آن‌‌ها، خیال (فرهنگستان هنر)، مترجم زهرا اهری، شماره 10، 64-89. قاجار، ناصرالدین شاه(1397)، روزنامه‌ی خاطرات ناصرالدین شاه قاجار؛ از رجب 1284 تا صفر 1287 ق. ، جلد 2، مصحح مجید عبدامین، انتشارات دکتر محمود افشار با همکاری نشر سخن، تهران.
کیان‌فر، جمشید(1388)، مطبوعات دولتی ایران در عصر قاجار، پیام بهارستان، سال اول، شماره 3، 273-299.
ماینر، ورنون هاید(1393)، تاریخ تاریخ هنر (سیری در تاریخ تکوین نظریه‌ی هنر)، مترجم مسعود قاسمیان، فرهنگستان هنر ؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه‌ی علوم انسانی، تهران.
منشی‌قمی، قاضی میراحمد(1352)، گلستان هنر، احمد سهیلی‌خوانساری، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
میرزایی‌مهر، علی‌اصغر(1391)، مقایسه‌ی تطبیقی گلستان هنر با مناقب هنروران (بخش نقاشی و نقاشان)، هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره‌ چهارم، شماره 49، 45-56.
هدایت، رضاقلی خان(1356)، سفارت‌نامه‌ی خوارزم، مصحح علی حصوری، کتابخانه‌ی طهوری، تهران.