Introducing and studying a comparative, descriptive Seljuk tombstone museum of gorde

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student of Archaeology, Department of Archaeology, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Professor, Department of Archaeology, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran.

3 Master of Archaeology, Department of Archaeology, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.

Abstract

 Inscriptions have always played the most important role in
Islamic architecture, especially in tombs. Calligraphy gradually found a prominent place in Islamic architecture and art.
In general, one of the ways to become more familiar with
Islamic architecture courses, along with the use of decorative designs, is to pay attention to inscriptions, because inscriptions represent all the creations of Muslim artists in a
particular period. The spiritual spaces created by the inscriptions in religious places such as mosques, schools, shrines,
monasteries, etc. lead man to illumination. The themes of
the inscriptions in Islamic buildings are various, including
the blessed names of God, verses, and chapters of the Quran,
the name of the Prophet, imams, religious poems, the name
of the client, the name of the ruler, the scribe and the date of
making the inscriptions, and also Persian and Arabic poems.
Wise words are the commandments and covenants of kings
and advice. The Seljuk era is one of the most important periods of Islamic aesthetics that has created many changes in
Iranian works of art, especially architectural decorations. In
this era, due to the peace and political stability during the
Seljuk dynasty, artists had more favorable conditions and
were able to create numerous works. Working on stone was
more difficult than other elements, and on the other hand,
high-quality stone was found in small quantities. Masonry
and stone carving were abandoned after the Sassanid dynasty until a few centuries later. But during the tenth and
eleventh centuries AD, artists turned their attention to this art
again. Consequently, stone altars and tombs
were created, which in some cases are very similar to the
altars, in other words, the use of stone experienced a reemergence. Before the present study, the usage of poems on
tombstones during the Seljuk period has not been observed
or published. The purpose of this study is to introduce two
Seljuk tombstones that were discovered in Maymeh )Isfahan( and are now kept in the city museum. The second
purpose is to discuss the artistic style and examine the similarities and differences with other Seljuk works, especially
tombstones, to comment on the identity of these works. The
questions of the present study can be expressed as follows:
How can the artistic style of these tombstones be explained?
Also, considering the lack of direct reference, is it possible
to comment on the identity of the artist who made these
works based on archaeological studies? According to the
tombstone inscriptions of the Gordeh Museum, it should be
noted that Arabic poems have also been used in the inscriptions of these two tombstones. The artistic style used in these
two tombstones is different from other known Seljuk tombstones, which is probably due to the difference in the place
of construction of these works. Also, because of the great
similarities between the tombstones of the Pollen Museum
and the stone altar of Maymeh, it can be claimed that the
builder of the former tombstones is the same as the one who
built the Maymeh altar.
 

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم(۱۳۸۹)ترجمه آیت الله ناصر مکارم شیرازی ، آستان قدس رضوی، مشهد.
ابن ابى الحدید معتزلى(۱۴۰۴)شرح نهج البلاغة، ج : ۱۹، انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشى، قم.
الانباری النحوی، کمال الدین(۱۹۱۳) الانصاف فی مسائل الخلاف بین النحویین البصریین و الکوفیین، چاپ لیدن.
حاجی قاسمی،کامبیز(۱۳۸۹)معماری اسلامی ایران در دوره سلجوقیان: امامزاده ها و مقابر، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
حاجی‌زاده باستانی، کریم و معروفی‌اقدم، اسماعیل و ستارنژاد، سعید و طهماسبی، فریبرز(۱۳۹۶)جستاری بر جانمایی آیات قرآنی و سایر کتیبه ها در بناهای دورۀ اسلامی براساس مضامین آنها پژوهشی بر مقابر دورۀ سلجوقی شمال غرب ایران، نشریه مطالعات باستان شناسی پارسه ص۱۳۳- ۱۴۸.
دانش یزدی، فاطمه(1387)کتیبه‌های اسلامی شهر یزد، سازمان میراث فرهنگی کشور -- انتشارات سبحان نور، تهران .
ژیان، ندا(۱۳۹۷) بررسی برج مقبره های دوره سلجوقی از نظر معماری پهنه شمالغرب ایران، کنفرانس ملی تحقیقات بنیادین در عمران،معماری و شهرسازی.
سجادی، علی( ۱۳۷۲)سیرتحول محراب درمعماری اسلامی از آغاز تا حمله مغول، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما سوسن بیانی، مشاور نوشین دخت نفیسی، دانشگاه تربیت مدرس.
شایسته‌فر، مهناز(۱۳۸۰) جایگاه قرآن، حدیث و ادعیه در کتیبه‌های اسامی«.فصلنامۀ جستاری بر جانمایی آیات قرآنی، مدرس علوم انسانی. شمارۀ ویژهنامه ۶ شمارۀ پیاپی ۲۳ .صص: ۹۴-۵ .
شایسته‌فر، مهناز(۱۳۸۱) بررسی محتوایی کتیبه‌های مذهبی دوران تیموریان و صفویان«مجلۀ علوم انسانی دانشگاه الزهراء. شماره ۴۳ .صص: ۱۱۱-۶۲.
شهبازی شیران، حبیب و فیضی، فرزاد و میراضی، زهرا(۱۳۹۵) بررسی مقابر اسلامی ایران در دوره سلجوقی، کنفرانس بین المللی عالی، حسین و توکل، شیدا و حسن مهدی، الهه و غفاری مرند، فاطمه (1394)توصیف و مقایسه مقابر سلجوقی شهر دامغان براساس گونه شناسی معمارانه، دومین کنگره بین المللی افق های جدید در معماری و شهرسازی با رویکرد توسعه و فناوری.
فتال نیشابورى، محمد بن حسن(۱۳۷۵)روضة الواعظین، ج : ۲، انتشارات رضى، قم .
کیانی، محمد یوسف(۱۳۷۴) تاریخ هنر معماری ایران در دورۀ اسلامی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، -انتشارات سمت، تهران .
موسوی کوهپر، سید مهدی و خانعلی، حمید و نیستانی، جواد(1394) سنگهای مزار، نمودی از وحدت مذاهب مختلف اسلامی در ایران؛گونه‌شناسی، طبقه‌بندی ومطالعه آرایه‌های سنگ مزارهای نوع گهوارهای فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامۀ تاریخ اسلام سال پنجم، شماره بیستم، زمستان، صفحات 133- 152.
تارنما
www.metmuseum.org www.harvardartmuseums.org
www.portal.yazdcity.ir