Recognizing the Visual Elements of Line in the Ink on Paper Style of Shafi` `Abbasi in the British Museum

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Art and Architecture, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.

2 Master's student in the field of painting at Honarshiraz Institute of Higher Education institute.

Abstract

Three single-page drawings mounted in an album signed by Shafi `Abbasi in the style of Ink on paper is the subject of this research. This album is kept in the British Museum. The album contains twenty-eight folios with fifty-five drawings of flowers, plants, insects, and birds, attributed to Shafi` `Abbasi. Iranian artist Shafi` `Abbasi was one of the painters of the Isfahan school, who specialized in painting in the style of flowers and birds.  Before the Isfahan school, color was the main element of Iranian painting but In the Isfahan school, the main element is line drawing. The Safavid capital, which was moved to Isfahan, turned this city into a trade center for all kinds of goods from east to west. The use of painting was no longer confined to the scope of court books layout. Single- page drawings had become popular for different classes; Also, at this time, designs were created for the growing industry of Safavid textile weaving and decorative boxes with lacquered covers. The visual element of line in these works has been investigated by the descriptive-survey method with the help of data from printed books. The research aims to identify the visual elements of lines in the signed drawings of Shafi `Abbasi. The classification of line features in the artist's drawings is proof of the authenticity of other works attributed to him. The results of this research show that all the lines used in the artist's works are curved lines. The line element is based on curved lines and no line has a static character. We have divided the lines into various curves and into five categories in terms of type. These categories include: 1- Symmetrical curved line of a single arc, 2- A curved line along the horizonal or vertical axis with several degrees of curvature, 3- Asymmetric curved line of a single arc, 4- Curved line with wavy arcs, 5- Deep curved line. For each single-page drawing, a single category of curves can be considered, which has caused the creation of various rhythms and patterns. On the edge of the leaves and some flowers, different corners are drawn with elongated or wide curves. These corners are curved in different directions depending on the position. Even the use of this category in drawing insects and other painting decorations is also considered. There is a formal connection between the curved lines of the painting and the calligraphy form in the artist's signature. In terms of quality, the line has variable thicknesses and does not move uniformly. The starting line is thin and delicate, in the next stage, it takes a suitable thickness. This change in line thickness has created a bright shadow and volume in the painting. In the end it has a delicate finish and is separate from the connection to the other line.

Keywords

Main Subjects


آژند، یعقوب (1386)، اسلوب سیاه قلم در نگارگری ایرانی، نشریه هنرهای زیبا، 30، صص 99-106.
آژند، یعقوب (1396)، رقم مسجع: علل و رویکرد مذهبی – اجتماعی آن، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، 22، 2، صص 1-8.
اکرمن، فیلیس (1387)، نقاشی گل و مرغ، در کتاب سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز، جلد پنجم، مترجم پرویز مرزبان، صص 2163-2166، شرکت انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
بینیون، لورنس، ویلکینسون، ج.و.س.، گری، بازیل (1383)، سیر تاریخ نقاشی ایرانی، مترجم محمد ایرانمنش، موسسه انتشارات امیر کبیر، تهران.
پاکباز، رویین (1390)، دایره المعارف هنر، فرهنگ معاصر، تهران.
پاکباز، رویین (1398)، نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز، زرین و سیمین، تهران.
رابی، جولیان، خلیلی، ناصر (1386)، کارهای لاکی، مترجم سودابه رفیعی سخایی، کارنگ، تهران.
فلسفی، امیراحمد (1395)، کتاب کشیده؛ بررسی و شناخت کشیده در خط نستعلیق، یساولی، تهران.
قلیج‌خانی، حمیدرضا (1390)، فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته، روزنه، تهران.
کریم‌زاده ‌تبریزی، محمدعلی(1363)، احوال و آثار نقاشان قدیم ایرانی و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، ناشر محمدعلی کریم‌زاده‌تبریزی، لندن.
کریون، روی‌سی (1388)، تاریخ مختصر هنر هند، مترجم فرزان سجودی و کاوه سجودی، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، تهران. کن‌بای، شیلا (1391)، نقاشی ایرانی، مترجم مهدی حسینی، انتشارات دانشگاه هنر، تهران.
کنبی، شیلا (1393)، رضا عباسی اصلاح گر سرکش، مترجم یعقوب آژند، متن، تهران.
گری، بازیل (1400)، نقاشی ایرانی، مترجم عربعلی شروه، دنیای‌نو، تهران.
گودار، یدا آ (1387)، نگارگری پس از دوره صفوی الف-بررسی تاریخی، در کتاب سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز، جلد پنجم، مترجم پرویز مرزبان، صص 2159-2162، شرکت انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
مایل‌ هروی، نجیب (1396)، کتاب آرایی در تمدن اسلامی، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد.
منشی ‌قمی، قاضی‌میراحمد (1352)، گلستان هنر، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
نفیسی، نوشین (1352)، تک پرنده بر شاخه گل، مجله هنر و مردم، شماره 126، دوره 10، صص60-65.
ولش، آنتنی (1389)، نگارگری و حامیان صفوی، مترجم روح‌الله رجبی، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، تهران.
موزه بریتانیا، (دسترسی در تاریخ 10/2/1401) https://www.britishmuseum.org/collection/term/BIOG14004
S.Diba ،Layla . (1996). The Rose and the Nightingale in Persian Art. Arts of Asia 26, Hong Kong, pp. 100-112. S.Diba ،Layla . )2012( . GOL O BOLBOL, rose and nightingale, a popular literary and decorative theme. ENCYCLOPÆDIA IRANICA .
Vol. XI, Fasc. 1, pp. 52-57,
https://www.iranicaonline.org/articles/gol-o-bolbol#prettyPhoto ,(دسترسی در تاریخ 20/6/1401)