A Research in the Design, Role and Method of Weaving the Chehel-Māshūleh Kilim of the Nationally-registered of the Bidkordoye Village, Baft City, Kerman Province

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Sudent in Art Research, Department of Advanced Art Studies, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Professor, Department of Advanced Art Studies, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.

Abstract

Kilim-weaving has a long history and is widely woven in rural life and some urban communities of Kerman. Having diverse kilim-weaving technique, one of the most famous and valuable kilims of this province is “Chehel-Māshūleh” of Bidkordūiyeh village, which was registered nationally in 2017. The special and unique weaves, diverse motifs and designs are subjective, abstract, among the most important characteristics of this kilim. The main objective of this article is to identify the technical features of the weaving method, the reasons for the naming and the factors affecting the formation and variety of the use of hand-weaves, motifs and designs of “Chehel-Māshūleh” of Bidkordūiyeh village. The information in this article was collected using field and library surveys with descriptive-analytical method. This research seeks to answer the question “what are the significance and unique characteristics of the technique and associated motifs that have been registered nationally”. The results of this research show that the innovation and skill of the Afshār tribe weavers have led to the formation of a rare weaving technique, in the form of “left-weave”, which has contributed the preservation and sustainable use in their personal and daily life to provide design and decoration of the their every-day objects in their life, work and even rest.
According to archaeological discoveries, the history of weaving in Kerman dates back to more than 5000 BC. Motifs are the most important element in decorating these types of kilims, which have a great deal of originality. The results imply that most of these motifs are the result of the mentality of nomadic and rural women which are adopted from their life and environment, and ethnic traditions. In other words, these motifs are the abstracts of various elements and thoughts of the weavers, which are formed according to Iranian mysticism and Islamic civilization. They have woven these motifs with great skill on the carpet with an abstract and geometric style, but over time, they have undergone gradual changes and have evolved from simple to complex patterns. This process has created a lot of diversity in motifs, designs, and their use. The mental weaving and repetition of motifs have caused the diversity and multiplicity of motifs colors and names in the Chehel-Māshūleh kilim. In other words, it can be said that any work or artistic field, which has appropriate, logical, orderly, balanced structure and is rooted in the tradition, is picturesque. Therefore, most of the nomadic and rural handwoven with the Chehel-Māshūleh kilim style has the same characteristics while preserving the native identity and regional authenticity. As a result, it should be said that the nomadic art of this region is a pure, amazing, beautiful and useful/practical art.

Keywords

Main Subjects


  • ـ آژند، یعقوب (1400)، هفت اصل تزئینی هنر ایران، چاپ اول. تهران: انتشارات پیکره.

    ـ استون، پیتر. اف (1391)، فرهنگنامه فرش شرق، ترجمه بیژن اربابی، چاپ اول. تهران: انتشارات جمال هنر.

    ـ اسفندیارپور، هوشمند (1384)، تاریخ بافت، چاپ اول. کرمان: ناشر مرکز کرمان‌شناسی.

    • باستانی‌پاریزی، محمدابراهیم (1389)، پیغمبر دزدان، چاپ نوزدهم. تهران: نشر علم.
    • ـ بُلخاری‌قِهی، حسن (1400)، درباب زیبایی، زیبایی‌شناسی در حکمت اسلامی و فلسفه غرب، چاپ چهارم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    • - پرهام، سیروس (1399)، فرش و فرش‌بافی در ایران، چاپ اول. تهران: مرکز دایرﺓالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی).
    • ـ پوپ، آرتر و اکرمن، فیلیس (1387)، سیری در هنر ایران؛ از دوران پیش از تاریخ تا امروز، ویراستار سیروس پرهام، جلد[های] پنجم و ششم، چاپ اول. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
    • ـ تناولی، پرویز (2536 شاهنشاهی)، قالیچه‌های شیری فارس، ترجمه [از] مجموعه قالیچه‌های شیری نوشته ریچارد اتینگهاوزن، سیروس پرهام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    • ـ تناولی، پرویز (1370)، نان و نمک، چاپ اول. تهران: چاپ در سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (کتابسرا).
    • ـ تناولی، پرویز (1389)، افشار، دستبافته های ایلات جنوب شرقی ایران؛ چاپ اول. تهران: انتشارات فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن».
    • ـ چیت‌سازیان، امیرحسین و آیت‌اللهی، حبیب (1384)، طبیعت‌گرایی و زیباشناسی فرش ایران، فصلنامه گلجام، یک (1)، 16 ـ 31.
    • ـ حصوری، علی (1389)، مبانی طراحی سنتی در ایران، چاپ سوم. تهران: نشر چشمه.
    • ـ دانشگر، احمد (1389)، دانشنامه فرش ایران (کتاب دوم)، چاپ اول. تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
    • ـ دفتر معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان (1402)؛
    • ـ (نشانی اینترنتی:https://Kerman.Mporg.ir ).
    • ـ رضائی، علی (1369)، طرح تحقیق و پژوهش فرهنگی و هنری عشایر استان کرمان، گروه مطالعاتی با همکاری شورای عشایری استان، کرمان: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان.
    • ـ زکریایی‌کرمانی، ایمان (1388)، شال‌های ترمه کرمان (گذشته، حال، آینده)، چاپ اول. مؤسسه تألیف، تهران: ترجمه و نشر آثار هنری متن.
    • ـ ژوله، تورج (1381)، پژوهشی در فرش ایران، چاپ اول. تهران: انتشارات یساولی.
    • ـ سرشماری اجتماعی ـ اقتصادی عشایر کوچنده ایران (نتایج تفضیلی مرحله اول) (1365)، حوزه شماره 11، کرمان و هرمزگان، جلد اول و دوم و سوم، تهران: مرکز آمار ایران.
    • ـ سرشماری اجتماعی ـ اقتصادی عشایر کوچنده ـ نتایج تفصیلی استان کرمان (1378)، تهران: ناشر مدیریت انتشارات و اطلاع‌رسانی مرکز آمار ایران.
    • ـ سیستانی، عقیل (1396، 1397 و1400)، دایرﺓالمعارف دستبافته‌های عشایری و روستایی استان کرمان، جلد اول، مناطق بافت، رابُر و اُرزوئیه، جلد دوم مناطق بردسیر و شهربابک، جلدهای چهارم و پنجم شهر جهانی سیرجان، چاپ اول. تهران: انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان کرمان.
    • ـ سیستانی، عقیل (1397)، تهیه و تدوین پرونده فیزیکی با کلیه مستندات به منظور ثبت روستای بیدکُردوئیه شهرستان‌‌‌‌ بافت استان کرمان، به عنوان «روستای ملی صنایع‌دستی در رشته گلیم چهلماشوله/ سینهریز/ چپی» (برای شورای راهبری انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی). طرح پژوهشی (چاپ نشده) کرمان: معاونت صنایع‌‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان کرمان.
    • ـ ضیاء‌شهابی، شهریار (1381)، اعلام جغرافیای کرمان به استناد معجم‌البلدان یاقوت حموی، چاپ اول. کرمان: انتشارات مرکز کرمان‌شناسی.
    • ـ فرهنگ جغرافیایی آبادی‌های استان کرمان ـ شهرستان بافت (1383)، چاپ اول. تهران: انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای‌ مسلح. ـ کلانتری‌خاندانی، حسین (1387)، سیری در جغرافیای استان کرمان، چاپ اول. کرمان: انتشارات مرکز کرمان‌شناسی.
    • ـ مرکز آمار ایران، (1402)، ـ (نشانی اینترنتی:https:// Amar.org.ir ).
    • -ماهری، محمودرضا (1379)، تمدنهای نخستین کرمان، چاپ اول. کرمان: انتشارات مرکز کرمان‌شناسی.
    • ـ نجم‌الدینی، غلامعباس )1390(. جفرافیای تاریخی شهرستان بافت و رابُر، چاپ اول. کرمان: انتشارات مرکز کرمان‌شناسی.
    • ـ نصیری، محمدجواد (1374)، سیری در هنر قالی‌بافی ایران، چاپ اول، تهران: ناشرمؤلف.
    • ـ وزیری، احمد‌علی‌خان (1385)، جغرافیای کرمان، تصحیح و تحشیه محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، چاپ پنجم. نشر علم (الف ـ جغرافیای وزیری. ب ـ رساله دهات کرمان)، تهران: نشر علم.
    • ـ هال، آلستر و وویوسکا، جوزه لوچیک (1377)، گلیم؛ تاریخچه، طرح، بافت و شناسایی، مترجمین شیرین همایونفر و نیلوفر الفتشایان، چاپاول. تهران: نشر کارنگ.
    • -Day, S. (1996) , Greatest Carpets of the World, Paris, France. - URL1: https://www.rugsoflondon.com/collections/4808-sofreh-sirjan-kilim-6556547.html .(تاریخ بازیابی: 25/12/1401) ؛ - URL2: https://www.rugsoflondon.com/collections/4804-sofreh-sirjan-kilim-2669743.html
    • .(تاریخ بازیابی: 25/12/1401) ؛
    • - URL3:https://www.rugsoflondon.com/collections/4807-sofreh-sirjan-kilim-8044819.html .(تاریخ بازیابی: 25/12/1401) ؛ - URL4:https://www.rugsoflondon.com/collections/4810-sofreh-sirjan-kilim-9705439.html.(تاریخ بازیابی: 25/12/1401) ؛