Studying the Visbobish Motif in Kermani Qajar Era Handwoven Textile: Kreuzer Allegorical Mythology

Document Type : Research Paper

Authors

1 Researcher, Traditional Arts Department, Research Institute of Cultural Heritage, Handicraft & Tourism.

2 Assistant Professor, Department of Traditional Arts, Research Institute of Cultural Heritage, Handicraft & Tourism,

Abstract

The motif of Visbobish as a pattern has always been represented on works of art in Iranian art from prehistoric times, but, the state of its initial formation and its combination with other elements with the approach of cultural studies and within the cultural texts has not been addressed until now. The approach of cultural studies emphasizes all the elements that are called culture and includes mythology too. On the other hand, German Philologist and Archeologist, Georg Friedrich Creuzer’s allegorical mythological method has also provided the possibility of the structured study of myths as integral elements of cultural studies. Since the motif of Visbobish is represented in many Qajar handlooms, in order to achieve the basic nature of this pattern, the present article has analyzed this pattern with the allegorical method of Friedrich Creuzer, and on a sample of Qajar cashmere shawl. Based on this, the main question of this study is that: from the point of view of Creuzer’s mythology, that considers the mysticism between the icon (work of art) and the idus (a phenomenon that represents something that does not exist) as the basis of the knowledge of mythology, what is the relationship between the motif of Visbobish and its representation on the works of the Qajar period? The research method in this fundamental research will be descriptive and analytical, and the collection of data will be desk-based. According to this research, there is an allegorical relationship between the concept of “immortality and creation” or “eidos” and the “Visbobish tree of Kerman cashmere” or “icon”; and finally, it can be said that an exemplary reason for using Visbobish design in Qajar cashmere is the weaver’s mind and the audience to achieve immortality and eternal life.  Analysing the Visbobish pattern through Friedrich Creuzer’s mythological approach leads to the following steps: (a) description of the material cause or existing image and its subject: in this section, according to the first stage of Friedrich Creuzer’s allegorical method, the description of the image and theme of the mythical context of the mentioned cashmere textile was achieved; (b) in the second step, conducting a morphological study based on the narrative to discover the shape or formal cause was achieved and the form or formal cause or the mergence of the motif was attained; (c) in the third step cultural studies seeks in the period the paradigm governing the effect and finds similar forms was accomplished; (d) application of all the samples and discovering the typical cause, was the fourth step: all the obtained samples were compared and the sample cause was discovered; (e)and discovering and consequently understanding the meaning of the work was the fifth and last step: explaining the way of denoting eidos (exemplary cause) in the image (material cause) was discovered and interpreted accordingly. The motifs and similar forms of this tree have roots in the religion of Mazd-yasna, and accordingly, in Pahlavi and Islamic traditions.

Keywords

Main Subjects


  • آل ابراهیم دهکردی, صبا. (1395). نقش درخت سرو و معانی نمادین آن در نگاره‌هایی از "شاهنامه تهماسبی". باغ نظر، 13(45)، 105-114. www.bagh-sj.com/article_43407

    -افلاطون(1380). دورۀ آثار افلاطون، رسالۀ تیمائوس، جلد سوم، تهران: خوارزمی.

    -اوشیدری، جهانگیر(1371). دانشنامه مزدیسنا، واژه نامه توضیحی آئین زرتشت، تهران: نشر مرکز

    -بصام، سیدجلال‌الدین و دیگران( 1383). رویای بهشت هنر قالی‌بافی ایران. تهران: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان اتکا.

    -بهزادی، رقیه (1368). بُندَهِش هندی متنی به زبان پارسی میانه (پهلوی ساسانی). چاپ اول، تهران: علمی و فرهنگی.

    -پراپ، ولادیمیر (1396). ریخت‌شناسی قصه‌های پریان. فریدون بدره‌ای، تهران: توس.

    -پوپ آرتر آیم( 1387). سیری در هنر ایران، از دوران پیش از تاریخ تا امروز. جلد5، چاپ نخست، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    - پورخالقی چترودی، مهدخت (1380). درخت زندگی و ارزش فرهنگی و نمادین آن در باورها. فصلنامه مطالعات ایرانی. 1(1)، 89-126. www.noormags.ir/view/fa/articlepage/323031

    -دو بوکور، مونیک ( ١٣٧٦). رمزهای زندة جان. ترجمة جلال ستاری. تهران: مرکز.

    -راشد محصل، محمد تقی(1385). وزیدگی‌های زادسپرم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    -زینر، آر.سی.(1388). طلوع و غروب زردشتی گری، مترجم: قادری، تیمور. تهران: آبفام

    -سهروردی، شیخ شهاب‌الدین(1332). عقل سرخ. تهران: بانک ملی.

    -صوراسرافیل، شیرین( 1380). طراحان بزرگ فرش ایران. چاپ دوم. تهران: نشر پیکان.

    -عابد دوست، حسین؛ کاظم پور، زیبا(1388). صورت های متنوع زندگی بر روی فرشهای ایرانی. گلجام. 12. 123-141. www.noormags.ir/view/fa/magazine/number/80907

    -عوض‌پور، بهروز، محمدی خبازان ساینا و محمدی خبازان، سهند.( 1397). روان اسطوره‌شناسی. تهران: سخن.

    -کوپر، جی. سی. (1379). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد.

    -گیریشمن، رمن (1350). هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، بهرام فره وشی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

    • لطفی، محمدحسن(1380). دوره آثار افلاطون، چاپ سوم، تهران: خوارزمی.
    • -مجلسی، محمدباقر( 1983). بحارالانوار. جلد 8، لبنان: دار احیاء التراث العربی.
    • -محمدی خبازان، سهند و حبیبی، میترا (1397). اسطوره شناسی تمثیلی مجموعه‌ تخت جمشید، فصلنامة علمی-پژوهشی هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، 23 ، 4 ( 76) 27-40
    • doi: 10.22059/JFAUP.2019.274009. 672216
    • - تنگلوشا (1384). به‌ضمیمه و مدخل منظوم از عبدالجبار خجندی، مقدمه و تصحیح رحیم ملک‌زاده، تهران: میراث مکتوب.
    • -نامور مطلق، بهمن (1392). درآمدی بر اسطوره‌شناسی. تهران: سخن.
    • -وارنر، رکس(1386). دانشنامه اساطیر جهان، ابوالقاسم اسماعیل‌پور، تهران: نشر اسطوره.
    • -هال، جیمز(1380). فرهنگ نگاره‌های نمادها در هنر شرق و غرب. رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
    • -یاحقی، محمدجعفر (1388). فرهنگ اساطیر و داستانواره‌ها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
    • -یشت‌ها (1356). جلد یک و دو، گزارش ابراهیم پورداوود، تهران: دانشگاه تهران.
    • -Creuzer.Friedrich. (1812). Symbolik und Mythologie der alten Völker.besonders der Griechen. 4 Bde. Leipzig. Darmstat.
    • -Creuzer.Friedrich. (1841). Religions de Iʼantiquite, Considerees principalement dans leurs forms symboliques et mythologiques. Joseph-Daniel Guigniaut.Oxford University.
    • -Lechler, G. (1937). The Tree of Life in Indo-European and Islamic Cultures. Ars Islamica, 4, 369–419. http://www.jstor.org/stable/25167048
    • -Proclus. , (2008).Commentary on Plato’s Timaeus. Tr. by David T.Runia and Mighel Share, Volrd 2, Proclus on the Causes of the Casmos and its Creation, Cambridge.
    • -Satapatha, Brahmana.(1994). Trans by Eggeling. Julius, part ӀӀӀ, Clarendon Press: Oxford.
    • - Shalaeva, Anastasia, (2014). Symbolism and Mythology of the Ancients: An Outline of Georg Friedrich Creuzer's Argument, Higher School of Economics Research Paper, No. WP BRP 80/HUM/2014, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2537450