Analyzing the Emersion of Conceptual Art in Iran with an Emphasis on the First Exhibition Held

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Candidate of Art Research, Department of Advanced Studies of Art, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Professor, Department of Advanced Studies of Art, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.

Abstract

Conceptual Art or Conceptualism began by prioritizing the idea behind the work, rejecting modernist aesthetics and challenging the definition of art then gradually took into account the criticism of social and political issues in the world. Conceptual Art emerged in the second half of the 1960s in the United Kingdom and the United States. Shortly after the emergence of Conceptual Art in the world, Iranian artists, with different perspectives and goals, also took steps to approach this movement. The purpose of this article is to analyze and examine the efforts of Iranian artists from the first sparks to present state of Conceptual Art in contemporary Iranian art. This research is organized by qualitative and descriptive-analytical method and aimed at answering the following questions: Based on the characteristics of Conceptual Art in the world, which exhibitions can be considered as the origin of the emergence and stabilization of this movement in Iran? And what are the unique characteristics of Conceptual Art in Iran? In order to answer these questions, this article first discussed the history and characteristics of Conceptual Art in the world; The characteristics of Conceptual Art include the rejection of traditional and modern views on aesthetics, emphasis on the priority of the idea over the technique, the use of new media, critical thinking towards the definition of art as well as social, political and cultural issues, the usage of repetitive patterns and serial order and the use of verbal expressions and language in art. Then, the history of Conceptual Art in Iran is examined and four exhibitions that are among the first exhibitions that were held under the title of Conceptual Art in Iran, including Blue, Gonj and Gostreh 1 and 2 and the First Exhibition of the Iranian Conceptual Art was analyzed and investigated by inductive method. In the end, it was concluded that although in the first three exhibitions, the artists tried to use new experiences and, in some cases, new media, but the modernist point of view dominated many aspects of their works. Also, their activities were stopped after an initial attempt and were even forgotten by the group members. While the works of the First Exhibition of the Iranian Conceptual Art were very similar to the characteristics of Conceptual Art in the world and due to the continuation of holding similar exhibitions in the following years, it has caused the emergence of an influential movement on contemporary Iranian art. The most important characteristics of Conceptual Art in Iran is that this movement did not pay much attention to the criticism of art and its definition, unlike its characteristics in the early days in United Kingdom and the United States. Rather, Conceptual Art in Iran has prioritized cultural, political and social issues, as well as individual and collective human concerns in the form of tradition, religion, memory and nostalgia.

Keywords

Main Subjects


الخاص، هانیبال (1385)، بی پرده با آفتاب، تهران: نشر مجال.
امیرابراهیمی، ثمیلا (1388)، فراز و فرودهای دو دهه نقاشی ایران، در جستجوی زمان نو: درآمدی بر تاریخ انتقادی هنر معاصر ایران (جلد دوم)، صص401-427.
امامی، کریم (1395)، گال... گال...گالری: مروری بر رویدادهای هنرهای تجسمی ایران دهه 1340، ترجمه مهران مهاجر، تهران: نیلوفر. پارمزانی، لوردانا (1388)، شورشیان هنر قرن بیستم: جنبش‌ها، نظریه‌ها، مکاتب و گرایش‌ها، ترجمه مریم چهرگان و سمانه میرعابدی، تهران: چاپ و نشر نظر.
پاکباز، رویین (1394)، دایره المعارف هنر، سه جلد، تهران: فرهنگ معاصر.
حقیر، سعید؛ علیزاده، سینا (1400)، پژوهشی درباره رابطه زبان و هنر در هنر مفهومی ایران (1344 تا 1381 شمسی)، نشریه علمی پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر، صص 113-126. Doi: 10.22034/bagh.2021.230663.4545
خلعتبری، آرمان (1400)، درجستجوی آزادی؛ درباره گروه آزاد نقاشان و مجسمه سازان، تهران: موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر. دانشور، رضا (1393)، باغی میان دو خیابان (چهار هزار و یک روز از زندگی کامران دیبا)، تهران: انتشارت بن گاه.
دل‌زنده، سیامک (1396)، تحولات تصویری هنر ایران بررسی انتقادی، تهران: چاپ و نشر نظر.
سمیع آذر، علیرضا (1388)، تاریخ هنر معاصر جهان: اوج و افول مدرنیسم، تهران: چاپ و نشر نظر.
سمیع آذر، علیرضا (1396)، تاریخ هنر معاصر جهان: انقلاب مفهومی، تهران: چاپ و نشر نظر.
سمیع آذر، علیرضا (1395)، زایش مدرنیسم ایرانی، تهران: چاپ و نشر نظر.
کاتالوگ نمایشگاه آبی (1354)، تهران.
کاتالوگ نمایشگاه گنج و گستره 1 (1354)، تهران.
کاتالوگ نمایشگاه گنج و گستره 2 (1355)، تهران.
کاتالوگ نخستین نمایشگاه هنر مفهومی ایران (1381)، تهران: موزه هنرهای معاصر تهران.
کاتالوگ نمایشگاه شور سپید: غلامحسین نامی (1392)، تهران: گالری بوم.
کلاینر، فرد اس. (1394)، هنر در گذر زمان هلن گاردنر: تاریخ فشرده جهان، ترجمه مصطفی اسلامیه و همکاران، تهران: آگه.
کیهان (1356)، نقاشان ما چگونه فکر می‌کنند؟(1)؛ گفت‌وگو با فرامرز پیلارام، نقاش: شکل در درجه اول اهمیت قرار دارد، شماره 10120. مرزهای نو (1356)، هنرمندان ایرانی در نمایشگاه واشنگتن مورد توجه قرار گرفتند، دوره 21، شماره 8.
ممیز، مرتضی (1355)، با چشم‌هام زندگی می‌کنم؛ حرف‌هایی از "مرتضی ممیز" به خاطر دومین نمایشگاه "گنج و گستره"، رستاخیز، شماره 447.
وود، پال (1383)، هنر مفهومی، ترجمه مدیا فرزین، تهران: نشر هنر ایران.
Lewitt, S. (1967). Paragraphs on Conceptual Art. Artforum. Summer, (10), 79–83.
Lippard, L. (1973). Six Years: The Dematerialization of the Art Object 1966 –1972. Berkeley, University of California Press.