Analyzing the hidden themes in Pictures of Bazm in the small murals of the central hall of Chehel Sotoun Palace

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD in Art Research, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Department of Art Research, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Associate Professor,Faculty of Handicrafts, Department of Calligraphy and Miniature Painting, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.

Abstract

Chehel Sotoun Palace was the largest palace of Safavid government in Isfahan. This palace was the place for the meeting of foreign representatives and big celebrations. There are many small paintings on the lower walls of the main hall of Chehel Sotoun Palace. These paintings are often called Majles-e-Bazm (A party where wine is consumed) by the interpreters of the image. Although the naming of these paintings is correct, but it is very general. This description of the paintings has caused the study of their discourse dimensions to be ignored. Studying the paintings by a descriptive-analytical method shows that they emphasize the display of wine drinking dishes. These containers represent the concept of consumption. The display of this concept has been created through a series of image policies. These image policies include a set of absences and a set of emphases. At first, architecture is removed from painting. While nature is painted in the background, not much attention is drawn to it. This makes the viewers of the paintings pay little attention to the nature. It should also be noted that musicians and dancers are not present in most of the paintings. These absences draw viewers' attention to the foreground of the paintings. In this section, there are bodies and dishes. Both of them are carefully designed. The concept of consumption is shown through the repetition of dishes which is a recuurring theme in the paintings. This makes the bodies floating in leasure and happiness while they are far from anxiety and sadness. The concept of consumption is revealed by the frequent repetition of dishes and special emphasis on them. When we trace this topic in the political discourse of Isfahan, we find out that in the political-economic discourse of the Safavid government, the concept of consumption was under the authority of the king and the noble family. The Safavid government controlled the economic resources in a monopolistic way. In this way of economic policy, the resources of the country were consumed individually and the production activity was reduced. Aristocrats and people related to the king, who are seen in the paintings of Chehel Sotoun Palace, display the concept of monopolistic consumption. Their image can be seen as people who are consuming and consumption resources are available to them in large quantities. Cups, jars, glasses and other containers that represent objects for consumption are available to the subjects. The nobles are not engaged in any active action.They seem idle and consumerist. And the focus of the image is also on these topics., therefore It can be said that the small paintings that can be seen in the main hall of Chehelston Palace depict an important part of the economic policies of the Safavid government in the 17th century.

Keywords

Main Subjects


آژند، یعقوب (1385)، ققنوس‌وار در آتش، تفحصی در باب مثنوی سوز و گداز و دیوارنگاره‌ای در چهل‌ستون. گلستان هنر، (5)، 118-122. آژند، یعقوب (1393). مکتب نگارگری اصفهان، تهران: فرهنگستان هنر.
آژند، یعقوب (1394)، مکتب نگارگری تبریز و قزوین-مشهد، تهران: فرهنگستان هنر.
آقاجانی، حسین، جوانی، اصغر (1386)، دیوارنگاری عصر صفویه در اصفهان، تهران: فرهنگستان هنر.
اسمعیلی جلودار، محمد و قاسمی قاسموند، یوسف (1398). مقایسه تطبیقی-تحلیلی نقش سفالینه بر دیوارنگاره‌های دوره صفویه با سفال‌های این دوره با تمرکز بر نقوش کاخ چهلستون اصفهان. دوفصلنامه نگارینه هنر اسلامی، 6(18) ، 54-71.
doi: 10.22077/NIA.2020.3036.1275
اصلانی، احسان (1386)، بررسی شیوه تمپرا در دیوارنگاری مکتب اصفهان، برگرفته از کتاب مجموعه مقالات نگارگری ج1، گردهمایی مکتب اصفهان، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
بابایی، سوسن و دیگران (1393)، غلامان خاصه: نخبگان نوخاسته ی دوران صفوی، ترجمه حسن افشار، تهران: نشر مرکز.
بابایی، سوسن (1385)، شاه عباس دوم، فتح قندهار، چهل ستون و دیوارنگاره های آن. ترجمه یعقوب آژند، گلستان هنر، (5). 102-117. بابایی، سوسن (1398)، اصفهان و کاخ هایش، ترجمه مصطفی امیری، تهران: فرهنگ جاوید.
برینیولی، ژان (1385)، بینش شاه عباس: شهرسازی سلطنتی اصفهان. ترجمه داوود طبایی، گلستان هنر، (5)، 60-71.
پاکباز، رویین (1385)، دایره المعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر.
پاکباز، رویین (1386). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: انتشارات زرین و سیمین.
تاورنیه (1389)، سفرنامه تاورنیه، ترجمه حمید ارباب شیرانی،تهران: نیلوفر. تقوی، عابد و هاشمی زرج آباد، حسن (1391). نقش مراکز شهری در پویایی مناسبات اقتصادی عصر صفوی( مطالعات موردی: اصفهان، بندرعباس، فرح آباد ساری). نامه انسان شناسی، 10( 17)، 43-62.
تقوی، منیره سادات و مراثی، محسن (1391). مطالعه‌ تطبیقی کلاه مردان در سفرنامه‌ها و نگاره‌های دوران صفوی با تاکید بر دیوارنگاره‌های کاخ چهلستون اصفهان. مطالعات تطبیقی هنر، 2(3)، 1-17.
جوادی، شهره (1390)، منظر طبیعت در مینیاتور ایرانی. منظر، (15)، 12-15.
جوانی، اصغر (1391)، سنت ستی هند در دیوارنگاره کاخ چهلستون و مثنوی سوز و گداز(تجلی روابط فرهنگی ایران و هند در عصر شاه عباس دوم و اکبرشاه). پژوهش هنر، 2(3)، 1-10.
حقایق، آذین و فهیمی‌فر، اصغر (1397)، خوانش انتقادی بازنمایی تصویری «نبرد چالدران» در کاخ چهل‌ستون اصفهان. جستارهای تاریخی، 9 (1)، 65-85.
doi. 10.30465/HCS.2018.3257
حلیمی، محمد حسین (1386)، بیانی نوین در طراحی و نقاشی چهل‌ستون، برگرفته از کتاب مجموعه مقالات نگارگری ج1، گردهمایی مکتب اصفهان، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
خالقیان، سیما؛ قندهاری، شیما و فصیحی، فرزانه(1398). بررسی تطبیقی ارتباط انسان نگاره‌های کاخ‌ها و نقوش منسوجات عصر صفوی(نمونه موردی: کاخ چهلستون اصفهان). معماری شناسی، 2(9)، 1-10.
دهخدا، علی‌اکبر (1377)، لغت‌نامه دهخدا، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
روحی، زهره (1398)، تن‌بارگی در عصر صفویه، چاپ اول، تهران: نشر انسان‌شناسی.
سانسون (1346)، سفرنامه، ترجمه تقی تفضلی، تهران: بی‌جا.
شاردن (1372)، سفرنامه شاردن، تهران: توس. طاهر، حکیمه (1398)، جنسیت و قدرت در دیوارنگاره‌های صفوی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
عابدینی‌مغانکی، مریم(1397)، زمینه‌های تداوم خاصه‌سازی در عهد شاه‌عباس دوم صفوی. تاریخ اسلام و ایران، 28(37) ، 105-124.
عبدی، ناهید و پنیریان، آزاده (1393). بررسی آیکونوگرافیک دیوارنگاره‌های کاخ چهلستون اصفهان با مضمون گلگشت و سرور. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، (13)، 95-110.
عالمی، مهوش (1390)، نماد پردازی در باغ ایرانی؛ حس طبیعت در باغ‌های سلطنتی صفوی. مترجم شهرزاد خادمی، منظر، (17)، 6-13. عطارزاده، عبدالکریم (1387)، نگاهی به چهل‌ستون از روزنی دیگر، برگرفته از کتاب مجموعه مقالات نگارگری ج6، گردهمایی مکتب اصفهان، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
فوران، جان (1399)، مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا سالهای پس از انقلاب اسلامی، ترجمه احمد تدین، تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
فیگوئروا،دن‌گارسیا (1363)، سفرنامه، ترجمه علیرضا سمیعی، تهران: نشر نو.
کریمی‌موغاری، زهرا و خرمی‌مقدمی، آزاده (1394). بررسی عملکرد اقتصادی ایران در عصر صفوی و مقایسه آن با اروپای قرن 17 با رویکرد نهادی. فصلنامه برنامه‌ریزی و بودجه، 20(2)، 143-180.
کمپفر،انگلبرت (1363)، سفرنامه کمپفر، ترجمه کیکاووس جهانداری، چاپ سوم، تهران: انتشارات خوارزمی.
میرجعفری، حسن؛ دهقان‌نژاد، مرتضی و طهماسبی، ساسان (1385). پیامدهای سیاسی خاصه‌سازی در دوره صفویه. مجله علمی-پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 2(44 و 45)، 1-15.
نفیسی، علی‌اکبر (1355)، فرهنگ نفیسی، بی‌جا: کتابفروشی خیام. نویدی، داریوش (1386)، تغییرات اجتماعی-اقتصادی در ایران عصر صفوی، قرن شانزدهم و هفدهم میلادی، چاپ اول.، تهران: نشر نی.
هنرفر، لطف الله (۱۳۵۱)، کاخ چهلستون. هنر و مردم، (121)، 3-31.
Rogoff, I. (2001) `Studying visual culture', in N. Mirzoeff (ed.), The Visual Culture Reader. London: Routledge, pp. 24-36. Rose, Gillian (2002), Visual Methodologies, An Introduction to Interpretation of Visual Materials, Sage Publication. London.
Taylor, Joshua C.(1957). Learning to Look: A Handbook for the Visual Arts. Chicago and London: University of Chicago Press.