A Narratological Analysis of the Imprisonment of Zahhak in Baysunghur Shahnameh Based on the Theory of Gérard Genet

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Department of Handicrafts, Faculty of Handicrafts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Handicrafts, Faculty of Handicrafts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran.

3 Master of Islamic Art, Department of Handicrafts, Faculty of Handicrafts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran.

Abstract

Narratology is one of the methods of understanding the principles governing narratives. Many theorists have researched in the field of narratology. Gérard Genet is one of the most prominent structuralists in this field. Genet's theory focuses on how to look at the text and allows the reader to understand how texts are internalized in other texts. Accordingly, there are five factors to analyze the body of a narrative: continuity, frequency, order, face and tone – which are related to time. Interestingly one of the characteristics of the art of painting in Iran is its connection with poetry. One of the goals of painters has been to use visual themes and spaces in poems. The stories of Shahnameh have been illustrated many times by painters. These stories, in addition to entertaining function, have an educational and moral aspect. The story of chaining Zahhak is one of the stories of the Shahnameh, which has an educational aspect due to the dominance of light over darkness and good over evil. It has inspired the painters who emphasized the permanence of this part of the story, that is, to drawing oppression and darkness and portraying and narrating it in different ways in different periods and schools according to the characteristics unique to their time. The purpose of the present research is to analylze the visual narrative of the arrest of Zahhak in Baysunghur Shahnameh according to the factors describred in Genet's theory of narratology. The research method was descriptive-analytical, while describing the visual space, its interrelation with the verbal text has been explored. Visual and written data collection was desk-based. Consequently, questions have been raised: how can the narrative analysis of the mentioned image be based on Genet's theory? Also, how did the painter show the time in the picture? Due to the structural differences between the verbal text and the visual text, it is not possible for the painter to use the continuity of the image to show the events like the poet. By using the story and its features, the poet can follow the connection of events step by step and in this way use all the verbal capacities such as the orderly sequence of events, the repetition of story spaces and the continuity of an event. But this capacity does not exist for the painter. Therefore, he tries to break the time sequence of events and display image by connecting two or more events and in this way by intervening in things such as face, it draws new angles for the audience and makes the role of the audience more colorful from this point of view. It can be said that the painter's role is more colorful in tone as a visual expression and acts as an omniscient.

Keywords

Main Subjects


  • انوشه، حسن (1381)، فرهنگنامه ادب فارسی( گزیده اصطلاحات ادب فارسی دانشنامه ادب فارسی). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • _ ایگلتون، تری (1368)، پیش در آمدی بر نظریه ادبی، تهران: علامه طباطبائی.
  • - برتنز، یوهانس ویلام ( 1388)، نظریّة ادبـی. تهران: آهنگ دیگر.
  • - برتنس یوهانس ویلم (1387)، مبانی نظریه ی ادبی. ترجمه: محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی.
  • - پاینده، حسین (1398)، نظریه و نقد ادبی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
  • - تودوروف، تزوتان (1388)، بوطیقای نثر. ترجمه انوشیروان گنجی، تهران: نی.
  • - تودوروف، تزوتان (1382)، بوطیقای ساختارگرا. تهران: آگه.
  • - تولان، مایکل جی (1386)، روایت شناسی- درآمدی زبانشناختی- انتقادی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
  • - حاجی آقا بابایی، محمدرضا (1396)، بررسی روایت شناسانه طوطی نامه، فصل نامه متن پژوهی ادبی، 21(74)، 53- 78. doi: 10.22054/LTR.2018.8245
  • - خدادادی، فضل الله و طاهری، حمید(1395)، تبیین تفاوت های متن روایی و غیر روایی. متن پژوهی ادبی، 21(71)، 29- 47. doi: 10.22054/LTR.2017.7410
  • - دزفولیان، کاظم و مولوی، فؤاد(1390)، تحلیل منطق‌الطیر بر پایه روایت شناسی، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره نهم (20)، 113- 135.
  • - رجبی، زهرا (1392)، تحلیل کانون روایت در روایت یوسف در قرآن بر اساس نظریه ژنت، فصلنامه پژوهش های ادبی سال دهم (43) ، 33- 55.
  • - شیروانی شاعنایتی، الهام (1394)، نظریه روایت شناختی ژرار ژنت (بررسی تطبیقی دو رمان خشم و هیاهو و سمفونی مردگان)، تهران: فردوس.
  • - صدیقی، جواد و علوی مقدم، مهیار (1394)، بررسی روایت شناسی طبقات الصوفیه بر اساس نظریه « زمان در روایت» ژرار ژنت، متن شناسی ادب فارسی (علمی- پژوهشی) دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره جدید(2)، 85- 98. Doi: 10.22108/RPLL.2017.21647
  • _ طاهری، قدرت الله و پیغمبرزاده، لیلا سادات (1388)، نقد روایت شناسانة مجموعة ساعت پنج برای مردن دیر است بر اساس نظریه ژرار ژنت، ادب پژوهی (7 و 8)، 27-49.
  • - طغان، نرگس خاتون، خواجه احمد عطاری، علی رضا، تقوی نژاد، بهاره، یزدان پناه، حسن و عباسی سعید (1401)، تحلیل نگاره به بند کشیدن ضحاک در شاهنامه طهماسبی و رشیدا بر اساس رویکرد روایت‌شناسی ژرار ژنت، مطالعات تطبیقی هنر، 12(23)، 1-12. Doi: 10.52547/mth.12.23.1
  • - فردوسی، ابوالقاسم (1390)، شاهنامه فردوسی، بر اساس نسخه معتبر مسکو، قم: سعید نوین.
  • - قهرمانی، علی؛ شیدایی، آرزو و حسینی، صدیقه (1396)، بازخوانی وجه و لحن روایی داستان «ابومعزی» اثر نجیب کیلانی از منظر ساختارگرایانه ژرار ژنت، دوفصلنامه روایت شناسی، 1 (2)، 51- 80.
  • - مارتین، والاس (1395)، نظریه های روایت، ترجمه محمد شهبا، چ 7، تهران: هرمس.
  • - محمدی، داوود و فراست دژداه (1401)، بررسی داستان شمسه و قهقهه بر اساس نظریه روایت شناسی ژنت، فصلنامه زیان و ادب فارسی، سال چهاردهم (50)، سنندج، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج،131-157. Doi:10.30495/farsij.2022.1871815.1208
  • - موزه هنرهای معاصر تهران، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی (1384)، شاهکارهای نگارگری ایران، ترجمه: کلود کرباسی، ماری پرهیزکاری، پیام پریشان زاده، موزه هنرهای معاصر، تهران: مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی.
  • - مهرابی، بهنام و مسجدی، حسین (1388)، شاهنامه بایسنقری شاهکار تاریخ نگارگری ایران، دانش مرمت و میراث فرهنگی ، 5 (4)، 91-98.
  • - Bal, Mieke.(1997), Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. Toronto: University of Toronto Press.
  • - Genette, Gerard. (1980), 'Order In Narrative', in Narrative Discourse An Essay in Method. Trans. Jane E. Lewin. New York: Cornell University Press.