A comparative study of the structure of Sharafeh in the Timurid and Safavid Quran’s illuminations and its effect on Gurkanid illumination’s Sharafeh

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant professor of Calligraphy and Persian painting group, Faculty of Handicrafts. art university of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Master of Arts, Art university of Isfahan, Isfahan, Iran.

Abstract

Illumination was always next to book design. Among the various schools of illumination, the Timurid School is considered a turning point in Quranic illumination, and its influence can also be seen in Safavid Quranic illuminations. On the other hand, Iran's political, economic and cultural connection with India in the Safavid era also caused the growth of Gurkanid illumination in that period. Based on this, the present qualitative research examines examples of Timurid, Safavid, and Gurkanid Qur'ans in a descriptive-analytical way, using library sources. The aim of this article is to achieve the structure of Sharafeh in Quran illumination in two Timurid and Safavid periods and its effect on Sharafeh illuminations in Gurkanid Qurans. The main question of the article is: what visual characteristics did Sharafeh has in the Qur'anic illumination of the Timurid and Safavid periods? And what effect did these features have on Gurkanid Qur'anic Sharafeh? The concepts of Sharafeh in the Quranic illumination of the Timurid and Safavid periods are related to rays of sun light, and the illumination artists tried to make it to show in the Quran, what is clear is that Sharfeh has gone through its own evolutionary process in the Timurid and Safavid Qurans. Usually, the sharafeh of the Timurid period were of medium length and it is drawn in a single color, with a medium distance and with the design of two types of simple and productive balconies side by side. As in the Qur'an of Ibrahim Sultan, which was made in Shiraz, these characteristics are clearly evident. In the early Safavid period, due to the fact that the court paid more attention to the art of painting and the establishment of the painting in School of Tabriz II, artists painted magnificent paintings and illuminations. In the Safavid period (16th century AD), Sharafeh were drawn relatively large, single-color, medium-distanced and elaborately painted porches. In the 17th century, the Sharafeh were usually monochromatic, short and with a short and simple distance. In the meantime, it seems that Iranian artists had a great impact on Gurkanids and Indian artists gradually combined their artistic taste with Iranian artistic teachings and after a few decades achieved a more independent style of Iranian illuminations. Therefore, it can be said that the performance of sharafeh in Indian Qurans was inspired by the sharafeh of the Safavid era (16th century AD) and in the 17th century AD, unlike the Sharafeh in Iranian Qurans, it was very prolific, dense, and long. And it was more diverse and, in some versions, it was also drawn in color. The illuminators of Timurid and Safavid schools tried to use Sharafeh in Quranic illumination with a certain balance and order. Gurkanid illuminators have also been greatly influenced by these elements in decorating the Qur'an; while they also applied their tastes. Sometimes the decorations of these balconies in the Gurkanid school - especially at the end of the 17th century - are seen in an extreme form, rich, crowded and with a high variety of colors.

Keywords

Main Subjects


  • قرآن خطی به خط میرعبدالقادر حسینی شیرازی محل نگهداری موزه آستان قدس رضوی به شماره ثبت106.
  • - قرآن خطی معروف به روزبهان شیرازی محل نگهداری موزه آستان قدس رضوی به شماره ثبت136.
  • - آذری. زهرا(1393)، نگاهی بر کتابت و تذهیب های قرآنی عصر صفوی، دو فصلنامه علمی-پژوهشی نقش مایه، 8(20)، 64-57.
  • - آژند، یعقوب(1385) مکتب نگارگری اصفهان، تهران: فرهنگستان هنر.
  • - آقامیری، هوشنگ. (1384) شرفه ها نور معنوی در تذهیب، هنر سرای گویا، تهران.
  • - احمد. عزیز(1366) تاریخ تفکر اسلامی در هند، ترجمه نقی لطفی و محمد جعفر یاحقی، چاپ اول، تهران: انتشارات کیهان.
  • - ابراهیمیان، محبوبه (1394) بررسی ساختار هندسی نقوش تذهیب در ده نسخه از قرآن های دوره ایلخانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران.
  • - بلخاری قهی.حسن(1396)، مفهوم زیبایی و مبانی زیبایی شناسی در قرآن، مجله هنرهای زیبا هنرهای تجسمی، 22(4)، 5-14. doi: 10.22059/jfava.2017.64021
  • - پناهیان پور. فاطمه(1383)، تذهیب هنر ماندگار، نشریه بینات، تهران: موسسه معرف اسلامی امام رضا(ع)، 11(2)، 197-190.
  • - پوپ. آرتور اپهام (1387) سیری در هنر ایران، ترجمه سیروس پرهام، جلدپنجم و جلد هفتم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  • - خادمی ندوشن، فرهنگ و بابامرادی، رسول(1386)، تأثیر هنر نگارگری ایران بر شبه قاره با تأکید بر مکتب نقاشی مغولان هند، مجله مدرس هنر، 5(2)، 36-29.
  • - خلیلی ناصر. (1382) کمال آراستگی: قرآن نویسی تا قرن سیزدهم هجری قمری، کارنگ، تهران.
  • - خلیلی، ناصر. (1381) پس از تیمور: قرآن نویسی تا دهم هجری قمری، کارنگ، تهران.
  • - رخشان، سید غلامعلی و بوشاسب گوشه، فیض الله (1397)، تأثیر نقاشی و تذهیب ایرانی بر هند در دوره حکومت مغولان کبیر از بابر تا پایان اورنگ زیب، نشریه روزگاران، 13(13)، 58-43.
  • - رسولی. زهرا(1388)، تاثیرنقاشی ایرانی بر نقاشی هند در ادوار مختلف در سرزمین های شمال ودکن هند، پیام بهارستان، 2(5)،360-353.
  • - سبحانی، جعفر (۱۴۱۲ق) مفاهیم القران، ج6، تهران: موسسه امام صادق.
  • - سلیمی، مینو(1377) روابط فرهنگی ایران و هند، چاپ اول، تهران: موسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
  • - شریفی سمیه (1391). بررسی تذهیب های قرآنی دوره های تیموری، صفوی و قاجار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان، دانشکده معماری و هنر.
  • - شریفی. سمیه و امیر حسین چیت سازیان( 1397)، بررسی سیر تذهیب های قرآن در دوره های تیموری، صفوی و قاجار، نشریه پژوهش هنر در علوم انسانی، 3(11)، 74-61.
  • - شمیلی، فرنوش. غفوری فر فاطمه (1396). جستاری در ساختارشناسی طرح و نقش تذهیب های قرآنی عصر تیموری موجود در آستان قدس رضوی، مجله کتابداری و اطلاع رسانی، (79)، 49-23.
  • - صدیقی اصفهانی، زهرا (1391). تحلیل بصری تذهیب های سه مجلد از قرآن های دوره قاجار جهت طراحی تذهیب جهبه قرآن، پایان-نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده صنایع دستی.
  • - طباطبایی، سید محمدحسین (1346) المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • - عظیمی، حبیب الله (1389) ادوار تذهیب در کتاب آرایی مذهبی ایران، مجله هنرهای زیبا هنرهای تجسمی، (41)، 32-23.
  • - عظیمی‌نژاد، مریم، خواجه احمد عطاری، علیرضا، نجارپور جباری، صمد و. تقوی نژاد بهاره. (1397) تحلیل ساختاری طرح های تذهیب در نگاره های هفت اورنگ ابراهیم میرزا، نشریه باغ نظر، 15(69)، 50-39. doi: 10.22034/bagh.2019.82309
  • - عمید، حسن. (1358). فرهنگ عمید. تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
  • - کفشچیان مقدم، اصغر؛ غلامی هوجقان، فاطمه. (1398) مطالعه مفاهیم آرایه‌های تذهیب در عرفان ایرانی اسلامی و تناسب آن با محتوای قرآن، کتابداری و اطلاع رسانی، 22(86)، 6-29. doi: 10.30481/lis.2019.168694.1497
  • - کونل، ارنست. ترجمه طاهری هوشنگ، (1368) هنر اسلامی، توس، تهران.
  • - لینگز، مارتین. ترجمه قیومی بیدهندی، مهرداد. (1377) هنرخط و تذهیب قرآنی، گرّوس، تهران، چاپ اول.
  • - مایل هروی، نجیب (1372). کتاب آرایی در تمدن اسلامی،آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی، مشهد.
  • - مجرد تاکستانی، اردشیر. (1387) اصطلاحات هنری شمسه کلیات شمس، نامه بهارستان. (13و14)، 522-522.
  • - معین، محمد. (1381). فرهنگ فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
  • - مکارم شیرازی، ناصر و همکاران (1375) تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  • - منشی قمی، قاضی میر احمد(1383) گلستان هنر، به تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: منوچهری.
  • - نجارپور جباری، صمد (1395) مفاهیم تذهیب های قرآنی در عصر صفوی، مجله نگره. (40)، 32-47.
  • - یکتایی. مجید(1353) نفوذ فرهنگ و تمدن اسلامی در سرزمین هند و پاکستان، تهران: اقبال.
  • - نفیسی، علی اکبر. (2532). فرهنگ نفیسی. تهران: کتابفروشی خیام.
  • Dehli, Ziauddin, Muhammad (2005); Role of Persians at the Mughal Court: A Historical Study, During 1526 A.D. TO 1707; Quetta: Area Study Centre for Middle East & Arab Countries University of Baluchistan.
  • URL!: https://anthropologyandculture.com
  • /بررسی-مکاتب-نقاشی-درهند/ access date 1402-5-8