Analysis of the Hidden Themes in the Illustrations of the Khavaran Version of Ibn Hussam's Book and the Text of Nahj al-Balagheh and the Effective Discourses in the Formation of this Version"

Document Type : Research Paper

Authors

1 Master of Comparative and Analytical History of Islamic Art, Department of Islamic Art,, Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Associate Professor, Department of Islamic Art , Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Isfahan, Isfahan, Iran.

3 Professor, Department of Archeology, Faculty of Conservation and Restoration, Art University of Isfahan, Isfahan, Isfahan, Iran.

Abstract

This research is dedicated to an in-depth examination of "ḴĀVARĀN-NĀMA," authored by Ebn Ḥosām Ḵᵛāfi, a prominent literary work from the Timurid and Turkmen periods that reflects the influence of the Shiraz school of illustration. As a valid piece of religious writing from the time, "Nahj al-balāgha" and "ḴĀVARĀN-NĀMA" are the main topics of our investigation. We want to find differences in how they describe Imam Ali ibn Abu Talib. Using critical discourse analysis framework, the study endeavors to shed light on the complex relationship existing between text, image, and social culture during the 9th century AH. This investigation is centered on analyzing the reasons behind, and the ideological underpinnings of the differences in the representation of Imam Ali, with a particular emphasis on the influence that comes from the political and religious spheres. The study employs Michel Foucault's theories and the critical discourse analysis to examine the differences between the text and the visual representations in "ḴĀVARĀN-NĀMA" and "Nahj al-balāgha". Four main discourse ideas—the subject, the institution, the power, and the knowledge—are at the core of this analysis. This research phase contributes to the scrutiny of the formation of religious imagery in "ḴĀVARĀN-NĀMA," emphasizing the religious, political, and illustrative dimensions of the 9th century AH.  The illustrations in "ḴĀVARĀN-NĀMA" by the esteemed artist Farhad Naghash are acknowledged as a significant facet of Iranian illustrative art. Integrating storytelling, poetry, and illustration, Naghash's works are not only esteemed for their artistic merit but also recognized as exemplars of the symbiosis between Iranian art and literature. A pivotal query addressed in this research pertains to the extent to which the images in "ḴĀVARĀN-NĀMA" can embody the concept of a bellicose hero and the congruence of this concept with the portrayal of Timur and his successors. The findings of the research indicate that during the Timurid period, three distinct types of discourse—religious, political, and illustrative—collaborated to produce a novel subject matter that revolves around a martial hero who occasionally disagrees with heroic figures from Iran and Shia. The heroic persona, which is characterized by nonviolent pursuits toward objectives, is portrayed from a variety of perspectives. This conceptualization is more in line with the imagery in "ḴĀVARĀN-NĀMA," which depicts Timur and his successors. It is important to note that this imagery should not be incorrectly attributed to Imam Ali.  This study, which stands out for its creative approach to the artistic and sociocultural implications of "ḴĀVARĀN-NĀMA," highlights the significance of the work in Iran's cultural and artistic history during the Timurid and Turkmen periods. In addition to providing novel insights into the influence and impact of illustration and literature during that period, provides new perspectives on the importance of the work.

Keywords

Main Subjects


آژند، یعقوب (1392)، نگارگری ایران: پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران، تهران: سمت.
امیرپور، فرزانه ؛ روضاتیان، سیده مریم (1397)، بررسی الگوی تحلیل گفتمان میشل فوکو و مباحث علم معانی در نامه های عاشقانه چهار منظومه غنایی، متن شناسی ادب فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)،شماره (38)،53-79.
امینی زاده، علی ؛ رنجبر، محمدعلی (1396)، تسنن دوازده امامی خراسان (در سده های هشتم و نهم) زمینه ها و علل، فصلنامه علمی پژوهشی شیعه شناسی، 94-65.
پاکباز، رویین (1387)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
حاج سیدجوادی، احمدصدر (1378)، دایره المعارف تشیع7، تهران: شهید سعید محبی.
حاجلی، علی (1395) فوکو، گفتمان،تحلیل گفتمان، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، (42)، 63-87.
حبیب الهی محمدعلی (1397)، مطالعه منش صلح و جنگ حضرت علی (ع) در نهج البلاغه و تطبیق آن با نگاره‌های خاوران نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد،به راهنمایی زینب صابر، رشته هنراسلامی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان.
خوسفی، ابن حسام. (1381). خاوران نامه. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
رز، ژیلیان (1397)، روش و روش شناسی تحلیل تصویر، ترجمه سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات/ مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما.
شایسته فر، مهناز (1384)، عناصر هنر شیعی در نگارگری و کتیبه نگاری تیموریان و صفویان. تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی. شیبی، کامل مصطفی (1387)، تشیع و تصوف تا آغاز سده دوازدهم هجری، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، تهران: امیرکبیر.
عزیزی یوسفکند، مانا؛ مسرور، علیرضا (1398)، بررسی نگارگری مکتب شیراز با تاکید بر کتاب خاوران نامه، پژوهش در هنر و علوم انسانی، (20)، 63-70.
قجری، حسینعلی؛ نظری، جواد (1392)، کاربرد تحلیل گفتمان در تحقیقات اجتماعی، تهران: جامعه شناسان.
کریمی فیروزجانی، علی (1396)، گفتمان شناسی انتقادی، تهران: روش شناسان و جامعه شناسان.
معمارزاده، محمد (1390)، خاوران نامه از منظر هنر نگارگری با تاکید بر عوامل مؤثر در شکل گیری اثر هنری و تحلیل نمادهای آن، مطالعات فرهنگی و اجتماعی خراسان، (19)، 162-177.
واعظی، مرادعلی (1386)، ابن حسام خوسفی پردازشگر عمده شعر مذهبی در قرن نهم، مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، (4)، 183-167.
Foucault, Michel (1996), The Archaeology of Knowledg. London: Routledge.