Iconology of Beloved Hand in Flower and Bird Miniature

Document Type : Research Paper

Author

Master of Handi Crafts, Department of Handi Crafts, Faculty of Applied Arts, Art University of Iran, Tehran.

Abstract

In Iranian cultural society, the rose and the nightingale symbolize lovers. The rose and bird, or rose and nightingale, are integral to Persian painting, with roots traceable to pre-Islamic times. This combination has been examined as a symbol. The nightingale is considered as a transformation of "Zandav" in Zoroastrian thought, and the rose symbolizes Prophet Muhammad, seen as a transformation of the lotus. The bird, according to mystical texts, represents the soul of the seeker, and the lily symbolizes Anahita in the subconscious of the Iranian artist.
 
In the late Qajar era, special attention was given to painting, particularly the rose and the bird. During the Qajar period, we encounter works where a hand holds a single flower, known as "the beloved's hand." This hand is a distillation of a larger pattern, which this research presents in three hypotheses: the initial pattern is two lovers, seen as a lover giving a flower to the beloved; the second is an angel holding a flower, heralding the birth of Jesus, reflecting a Christian motif in Persian painting; and the third is the offering pattern, where a prince appears to give a flower to an invisible person.
By proposing these hypotheses, this research seeks to prove whether "the beloved's hand" can be considered a transformation of the sacrificial pattern as initiation rites. The specific aim of this research was to interpret the meaning of the "beloved's hand" painting. After examining the Painting descriptively and analytically and gathering information from library documents using iconology, the classification and transformation of the motif from the pre-Islamic times to the Qajar period were analyzed. The resulting meanings, in relation to the entire work, indicate the intertwining of the concept of "love" in both pre-Islamic and Islamic periods. This pattern became a political symbol to display the power of rulers across the Islamic world, showcasing their piety and divinity.
Previously, in paintings from Bozghalegh, Manichaean princes are depicted holding a flower, seemingly participating in the "Bema" festival. This image aligns with the Iranian tradition of Nowruz, celebrating the spirits of ancient Iranian ancestors at the beginning of spring, symbolizing power and blessing. During the recitation of the Yashts and the "Barsom" ceremony, Iranian kings offered plant sacrifices and made covenants with their deity.
 
The oldest remaining pattern is the marriage ceremony of Tammuz, found in Sumerian myths and Akkadian tablets, where Tammuz marries Inanna. Tammuz, the shepherd god, was associated with spring, plant growth, and the fertility of the land by the people of Mesopotamia. The revival of these patterns in the Qajar period is directly related to the Qajar kings' inclination towards antiquarianism and the influence of Western culture.
 
The Qajar era's fascination with antiquity and Western influences is evident in their art and cultural practices. This period saw a resurgence of ancient motifs and symbols, reinterpreted through the lens of contemporary aesthetics and political needs. The beloved's hand, as a motif, encapsulates this blend of historical reverence and modern reinterpretation.

Keywords

Main Subjects


اتینگهاوزن، ریچارد، یارشاطر، احسان (1379). اوج‌های درخشان در هنر ایران، ترجمه هرمز عبداللهی و رویین پاکباز، تهران: آگه. اسماعیل‌پور مطلق، ابوالقاسم (1398). اسطوره، ادبیات و هنر، تهران: چشمه.
اسماعیل‌پور مطلق، ابوالقاسم (1392). سروده‌های روشنایی، تهران: هیرمند.
اختیار، مریم (۱۳۷۷). پرده گشای نقاشی زیرلاکی: محمد اسماعیل اصفهانی، دوازده رخ، (یادنگاری دوازده نقاش نادرهکار ایران)، ترجمه و تدوین یعقوب آژند، تهران: مولی.
آژند، یعقوب (1387). رضا عباسی، تهران: امیرکبیر. آژند، یعقوب (1388). اصل ختایی در کتاب آرایی ایران. فصلنامه تحلیلی پژوهشی نگره، (10)، 16-29.
آدامز، لوری (1398). روش شناسی هنر، ترجمه علی معصومی، تهران: نظر.
اسکارچیا، جیان روبراتو (1390). هنر صفوی، زند و قاجار، ترجمه یعقوب آژند، تهران: مولی.
اکو، آمبرتو (1397). نشانه؛ تاریخ و تحلیل یک مفهوم، ترجمه مرضیه مهرابی، تهران: علمی و فرهنگی.
آلبری، چارلز، ایبشر، هوگو (1398). زبور مانوی، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور، تهران: هیرمند.
الیاده، میرچا (1398). نمادپردازی، امرقدسی و هنر،ترجمه محمد کاظم مهاجری، تهران: پارسه.
امامی جمعه، سید مهدی (1385). فلسفه هنر در عشق شناسی ملاصدرا، تهران: فرهنگستان هنر.
آغداشلو، آیدین (۱۳۷۶). آقا لطفعلی صورتگر شیرازی، گردآوری و تصویر جاسم غضبانپور، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور. پانوفسکی، اروین (1395). معنا در هنرهای تجسمی، -ترجمه ندا اخوان مقدم، تهران: چشمه.
پانوفسکی، اروین (1397). پرسپکتیو به منزله صورت سمبلیک، ترجمه محمد سپاهی، تهران: چشمه.
پانوفسکی، اروین (1398). معماری گوتیک و فلسفه مدرسی، ترجمه هادی ربیعی، تهران: چشمه.
بارت، رولان (1399). مبانی نشانه شناسی، ترجمه صادق رشیدی و فرزانه دوستی، تهران: علمی و فرهنگی.
بلخاری قهی، حسن (1398). اسرار مکنون گل، تهران: فرهنگستان هنر.
بلخاری قهی، حسن (1398). نظریه تجلی؛ در باب شمایل گریزی هنر اسلامی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
بهار، مهرداد (1390). از اسطوره تا تاریخ، تهران: چشمه.
بهار، مهرداد (1397). پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: آگاه.
پورداوود، ابراهیم (1394). اوستا، جلد1 و2، به کوشش بهرام فره وشی، تهران: نگاه.
پوسنر، رولان (1390). اهداف اصلی نشانه شناسی فرهنگی (مجموعه مقالات نشانه شناسی فرهنگی)، ترجمه شهناز شاه طوسی به کوشش فرزان سجودی، تهران: علم.
تاورنیه، ژان باپتیست (1336). سفرنامه تاورنیه، ترجمه ابوتراب نوری، تهران: کتابخانه سنایی.
تفضلی، احمد (1398). مینوی خرد، تهران: توس.
جامی، عبدالرحمان (۱۳۳۶). نفحات الانس، به تصحیح مهدی توحیدی پور، تهران: کتابفروشی محمودی.
خالقی مطلق، جلال (1375). شاهنامه فردوسی، زیر نظراحسان یارشاطر، کالیفرنیا: مزدا.
دادگی، فرنبغ (1369) بندهش، به کوشش مهرداد بهار، تهران: توس.
دکره، فرانسوا (1397). مانی و سنت مانوی، ترجمه عباس باقری، تهران: فرزان روز.
دنبلی، عبدالرزاق (1383). مآثر السلطانیه، تهران: اطلاعات.
دهخدا، علی اکبر (1383). امثال و حکم، جلد1، تهران: امیرکبیر.
دیویس، دنی؛ هفریچر، جاکوبز و رابرت، سیمون (1379). تاریخ هنر جنسن، سرپرست مترجمان فرزان سجودی، تهران: میردشتی.
رابینسن، بازیل ویلیام (1390). هنر نگارگری ایران، ترجمه یعقوب آژند. تهران: مولی.
رایت، دنیس (1385). انگلیسی در میان ایرانیان. ترجمه اسکندر دلدم، تهران: به آفرین.
رستم‌الحکما (1352). رستم التواریخ، به اهتمام محمد مشیری. تهران: امیرکبیر.
رضی، هاشم (۱۳۵۸).نوروز سوابق تاریخی تا امروز «گاه‌شماری و جشن‌های ایران باستان» جشن آب پاشان، تهران: فروهر.
روششوار، ژولین دو (1378). خاطرات سفر ایران، ترجمه مهران توکلی، تهران: نشرنی.
زکی، محمدحسن (۱۳۶۴). تاریخ نقاشی در ایران، ترجمه ابوالقاسم سحاب، تهران: سحاب.
سحر کاکوروی، احمد حسین (۱۹۹۶). آیینه حیرت، به تصحیح رییس احمدنعمانی، اورینتل لایبرری، پتنه: انتشارات خدابخش.
سوامی، آناندا کومارا (1391). استحاله طبیعت در هنر، ترجمه صالح طباطبایی، تهران: فرهنگستان هنر.
سودآور دیبا، لیلا (۱۳۷۸). تصویر قدرت و قدرت تصویر: نیت و نتیجه در نخستین نقاشی های عصر قاجار (1785 - 1834 م). ایران نامه، شماره 67، 423-452.
شاپور شهبازی، علیرضا (1393). راهنمای مستند نقش رستم فارس، تهران: میردشتی.
شروو، پرادز اٌکتور (1399). عناصر ایرانی در کیش مانوی، ترجمه محمد شکری فومشی، تهران: طهوری.
شکری فومشی، محمد؛ نیک نوروزی، سمیرا و میثم محمدی (1396). ارج‌نامه ابوالقاسم اسماعیل‌پور اسطوره بنیادها، تهران: چشمه. شهری، جعفر (1381). قند و شکر (ضرب المثل های تهرانی به زبان محاوره)، تهران: معین.
عزیزی، حسن، بهارلو، علیرضا (1400). شمایل‌نگاری مذهبی قاجار در سایه تاثیرات فرهنگ غرب (نمونه مطالعاتی: قاب آیینه زیرلاکی اثر محمد اسماعیل نقاش باشی اصفهانی). هنرهای زیبا؛ هنرهای تجسمی، 1(27)، 93-102. Doi: https://doi.org/10.22059/jfava.2021.323094.666694
شیرازی، صدرالدین محمد (1394). شراب سر به مهر، ترجمه و شرح اسفار اربعه، جلد 7، ترجمه و شرح محمدمسعود عباسی زنجانی، قم: مؤسسه انتشارات دارالعلم.
فلور، ویلم، چلکووسکی، پیتر و اختیار، مریم (1381). نقاشی و نقاشان دوره قاجاریه. ترجمه یعقوب آژند. تهران: ایل شاهسون بغدادی. فلاندن، اوژن (۱۳۵۶). سفرنامه اوژن فلاندن به ایران، ترجمه حسین نور صادقی، تهران: اشراقی.
کخ، هایدماری (1387). از زبان داریوش، ترجمه پرویز رجبی، تهران: کارنگ.
کراون، روی(1398). تاریخ مختصر هند، ترجمه فرزان سجودی و کاوه سجودی، تهران: فرهنگستان هنر.
کرزن، جرج ناتانیل (1380). ایران و قضیه ایران، جلد1، ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی، تهران: علمی و فرهنگی.
کریستین سن، آرتور (1402). نمونه‌های نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه‌های ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه.
کریستین سن، آرتور (1385). ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، تهران: رشید یاسمی.
کلیم کایت، هانس یوآخیم (1396). هنرمانوی، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق، تهران، هیرمند.
کنبی، شیلا (1384). رضا عباسی اصلاح‌گر سرکش، ترجمه یعقوب آژند، تهران: فرهنگستان هنر.
کورکیان، ژ.پ، سیکر (1387). باغ‌های خیال، ترجمه پرویز مرزبان، تهران: فرزان روز.
گدار، آندره (۱۳۶۵). آثار ایران، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی.
گویری، سوزان (1375). آناهیتا در اسطوره‌های ایرانی، تهران: جمال الحق.
لوکوک، پییر (۱۳۸۲). کتیبه های هخامنشی،ترجمه نازیلا خلخالی، تهران: فرزان روز.
عبدی، ناهید (1390). درآمدی بر آیکونولوژی، تهران: سخن.
علامه، سید میرحسین علامه (2012). دراسه حول اتجاه الشیوخ الصفویین نحو التطورات الداخلیه ل «طریقه» أردبیل حتی إعلان الشاه إسماعیل التشیعَ، دراسات فی العلوم الانسانیه، ۱۹(۲)، ۸۳-۹۷. Dor: http://dorl.net/dor/20.1001.1.23834269.1433.19.2.8.9
فرصت شیرازی، محمد نصیر (1377). آثار عجم. به اهتمام منصور رستگار فسایی. جلد1 و2. تهران: امیرکبیر.
قریب، بدرالزمان (1394). پژوهش‌های ایرانی باستان و میانه، به کوشش محمد شکری فومشی، تهران: طهوری.
قزوینی، محمد (1332). یادداشت‌های قزوینی، جلد دوم، تهران: علمی. مایل هروی، نجیب (1372). کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی، مشهد: آستان قدس رضوی.
منجم یزدی، جلال الدین محمد بن عبدالله (1366). عباس‌نامه یا تاریخ عباسی، به کوشش سیف الله وحیدنیا، تهران: وحید.
میراحمدی، مریم (1368). پژوهشی در تاریخ معاصر ایران (برخورد شرق و غرب در ایران 1950-1900م)، مشهد: آستان قدس.
طبرسی، حسین بن فاضل. 1365. مکارم‌الاخلاق. جلد1، تهران: فراهانی.
مستر، جیمز (1384). مجموعه قوانین زردتشت وندیداد اوستا، ترجمه موسی جوان، تهران: دنیای کتاب.
مستغفری، جعفر بن محمد (1966). طب النبی. با مقدمه علامه سید محمد مهدی سید حسن خراسانی. نجف: مکتبه الحیدریه. نفیسی، سعید (1388). تاریخ تمدن ساسانی، تهران: پارسه.
نوری طبرسی، میرزا حسین (1368). مستدرک الوسایل و مستنبط مسایل، جلد1، قم: آل البیت.
نصیری، علی (1386). عشق مجازی و رابطه آن با عشق واقعی از دید عرفان اسلامی، نشریه کتاب نقد، (43)، 57-88.
نیبرگ، هنری ساموئل (1382). دین‌های ایران باستان، ترجمه سیف الدین نجم آبادی، کرمان: دانشگاه شهید باهنر.
واصفی، زین الدین (1349). بدایع الوقایع، چاپ الکساندر بولدیرف، جلد دوم، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
ویدن گرن، گئو (1377). دین‌های ایران، ترجمه منوچهر فرهنگ، تهران: آگاه ایده.
هینلز، جان (1391). شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه
هولتسر، ارنست (۱۳۵۵). ایران در یکصد و سیزده سال پیش، ترجمه محمد عاصمی، تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
یونگ، کارل گوستاو (1399). ناخودآگاه جمعی و کهن الگو، ترجمه فرناز گنجی و محمد باقر اسماعیل پور، تهران: جامی.
Akimushkin, O. F. (1996). The St. Petersburg Muraqqa: Album of Indian and Persian Miniatures from the 16th through the 18th Century and Specimens of Persian Calligraphy, Art Book Intl LTD.
Aylward, W. (2013). A new Relief of Antiochuseof Commagene and other stone Sculpture from Zeugma Written by Charlese Brain Rose. Excavations at Zeugma Conducted by Oxford Archaeology (Packard Humanities Institute), 220-231. Ackerman, S. (2006), Day, Peggy Lynne (ed.), Gender and difference in Ancient Israel, Minneapolis, Minnesota: Fortress Press.
Babayan, K. (1993). The waning of the Qizilbash: The Spiritual and the Temporal in Seventeenth Century Iran, Princeton University Print.
Balafrej, L. (2019). The Making of the Artist in Late Timurid Painting, Edinburgh University Press.
Bausani, A. (1983). The Qajar Period: An Epoch of Decade. In Qajar Iran, Political, Social and Cultural Change 1800-1925, E. Bosworth and C. Hillenbrand (eds), 255-261.
Batuhan, T. (2020). Materiality of Mehmet II Smelling a Rose Based on Gentile Bellini’s Painting with Cultural Perspective. Art-Sanat, (14), 1-16. DOI: 10.26650/artsanat.2020.14.0001
Bedrosian, R. (2023). The Georgian Chronicle, Sophene.
Brunner, C. J. (1978). Sasanian stamp seals in the Moore Collection: Motive and Meaning in some Popular Subjects. Metropolitan Museum of Art (New York, N.Y.).
Canepa, M. P. (2024). Persian Cultures of Power, Getty Research Institute.
Curtis, J. (2000) Ancient Persia, London, British Museum.
Dabrowa, E. (2008). The Political Propaganda of the First Arsacids and its Targets: From Arsaces I to Mithradates II. Parthica, (10), 25-31.
Denny, W. B. (1983). Dating Ottoman Turkish Works in the Saz Style. Muqarnas I: Annual on Islamic Art and Architecture, edited by Oleg Grabar, 103-122. Yale University Press.
De Saussure, F. (1983). Course in General Linguistics, Translated by Roy Harris, Duckworth.
Diba, L. S. & Ekhtiar, M. (1998). Royal Persian Paintings: The Qajar Epoch 1785-1925, New York and London, I.B.Tauris. Emmens J. A., Schwartz, G. (1967). Ervin Panofsky as a Humanist, Netherland Quarterly for a History of Art, Vol.2, No 3. Ettinghausen, R. (1961). The Emperor's Choice, New York University Press.
Ettinghausen, R. & Grabar, O. (1987). The Art and Architecture of Islam 650-1250, Yale University,
Finbarr, B. F. (2016). Animal, Vegetal, and Mineral: Ambiguity and Efficacy in the Nishapur Wall Paintings. Representations, 133 (1): 20–58 Gruber, C. (2014). The Rose of the Prophet: Floral Metaphors in Late Ottoman Devotional Art. Envisioning Islamic Art and Architecture: Essays in Honor of Renata Holod (ed. David Roxburgh), 221-250, Brill, Boston.
Hasrat, B.J. (1982). Dara Shikuh: Life and Works. New Dehli: Munshiram Manoharlal Heidemann, S., De Laperouse, J. F., Parry, V. (2014). “The Large Audience: Life-sized Stucco Figures of Royal Princes from the Seljuq Period”, Muqarnas, (31), 35-71.
Helminski, C. (2003). Women of Sufism: A Hidden Treasure, Shambhala.
Holly, A. M. (1984). Panofsky and the Foundations of Art History, Cornell University Press.
Jacobsen, T. (2008). Toward the Image of Tammuz in Moran. William L. (ed.), Toward the Image of Tammuz and Other Essays on Mesopotamian History and Culture, Eugene, Oregon: Wipf & Stock, 73-103.
Jamshedi Modi, j. (2018). The Religious Ceremonies and Customs of the Parsees, Forgotten Book Publisher.
Karev, Y. (2005), Qarakhanid wall paintings in the citadel of Samarqand. Muqarnas, (22), 45-85.
Koosha, K. (2001). The Migration of Persian Artists to Indian the Safavid Period, Tavoos Art Quarterly, (8), 1-17.
Kramer, S. N. (1961). Sumerian Mythology: A study of Spiritual and Literary Achievement in the Third Millennium B.C., Philadelphia, Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
Lerner, J. D. (2017). Mithradates I and the Parthian Archer. Arsacids, Romans, And Local Elites: Cross-Cultural interactions of the Parthian Empire, (ed.) Jason M. Schlude and Benjamin B. Rubin, Oxbow books.
Lorenz, K. (2016). Ancient Mythological Images and their Interpretation an Introduction to Iconology, Semiotics and Image Studies in Classical Art History. Cambridge University Press.
Luft, J.P., (2001). The Qajar Rock Reliefs. Iranian Studies, (34)1-4, 31 – 49.
Miles, G.C. (1964). A portrait of the Buyid prince Rukn al-Dawlah. American Numismatic Society Museum, Note11, 283-292.
Meredith, C. (1971). Early Qajar Administration. An Analysis of Its Development and function. Iranian studies, 59-84. Nemat Nejat, K. R. (1998). Daily Life in Ancient Mesopotamia, Green wood.
Nigosian, A. (1993). Zoroastrian Faith: Tradition and Modern Research Solomon, McGill Queen Press.
Razmjou, S. (2010). “Persepolis: A Reinterpretation of Palaces and Their Function”, The World of Achaemenid Persia: History, Art and Society in Iran and the Ancient Near East, eds. J. Curtis and St. J. Simpson, I.B. Tauris, London, 231-245. Robinson, B. W. (1983). Persian Royal Portraiture and the Qajars. Qajar Iran: Political, Social and Cultural Changes, C. E. Bosworth and C. Hillenbrand, Edinburgh.
Robinson, B. W. (1992). Qajar Iran (Political, Social, and Cultural Change 1800- 1925), Edited by Edmond Bosworth and Carole Hillen-brand, Mazda Publishers, Costa Mesa, California, U.S.A.
Rizvi, S. A. A. (1983). A History of Sufism in India. Vol.2. New Delhi: Munshiram Manoharlal.
Rudolph, K. (1987). Gnosis: The Nature and History of Gnosticism, ‎Harper One. Savory. R. (1965). The Office of Khalifat al-Khulafa undet the Safawids. Journal of the American Institute of Oriental Studies, No.85.
Schimmel, A. (1973). Islamic Literatures of India, Harrassowitz.
Schimmel, A. (1997). My Soul is a woman: The Feminine in Islam. New York: Continuum.
Straten, R. V. (1986). Panofsky and Iconclass, Artibus ET Historiae, (7)13, 165-181.
Taylor, A. (1995). Book Arts of Isfahan: Diversity and Identity in Seventeenth Century Persia, London, Oxford University Press.
Titely, N, (1983). Persian Miniature Painting, London, British Library.
Versluys, M. J. (2017). Commagene: A Historical Geography. In: Visual Style and constructing identity in the Hellenistic World: Nemrud Dag and Commagene under Antiochos I. Greek Culture in the Roman World. Cambridge University, 38-107.
Wilkinson, C. (1973). Nishapur: Pottery of the Early Islamic Period, Metropolitan Museum of Art.
Yarshater, E. (1968). The Cambridge History of Iran.Vol3. Cambridge University Press.
 URL1: https://harvardartmuseums.org/collections/object/352094?position=10(Access Data 2024/7/20)
URL2: https://www.si.edu/object/hand-holding-bunch-narcissus%3Afsg_F2020.1.1(Access Data 2024/7/20) URL3:https://harvardartmuseums.org/collections/object/160670?position=0(Access Data 2024/7/20)
URL4: https://www.hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/digital-collection/01.+paintings/75 (Access Data 2024/7/20)
URL5:https://collections.lacma.org/node/239607(Access Data 2024/7/20) URL6:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/451023(Access Data 2024/7/20)
URL7:https://asia-archive.si.edu/object/S1986.301/(Access Data 2024/7/20) URL8:https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2014/arts-islamic-world-l14220/lot.91.html (Access Data 2024/7/20)
URL9:https://www.omnia.ie/index.php?navigation_function=2&navigation_item=%2F9200264%2FBibliographicResource_3000058484591&repid=1(Access Data 2024/7/20)
URL10:https://www.hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/digital-collection/01.+paintings/83 (Access Data 2024/7/20)
URL11:https://asia.si.edu/explore-art-culture/collections/search/edanmdm:fsg_S1986.297/(Access Data 2024/7/20) URL12:https://collections.vam.ac.uk/item/O166610/plaster-figure/(Access Data 2024/7/20) URL13:https://collections.vam.ac.uk/item/O97147/portrait-of-fath-ali-shah-oil-painting-abdullah-khan/ (Access Data 2024/7/20)
URL14:https://www.khalilicollections.org/collections/islamic-art/khalili-collection-islamic-art-album-page-with-a-portrait-of-dervish-ghiyath-mss-997/(Access Data 2024/7/20) URL15:https://www.hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/digital-collection/08.+applied+arts/97260(Access Data 2024/7/20)
URL16:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/446587(Access Data 2024/7/20) URL17:https://collection.beta.fitz.ms/id/image/media-3041771299(Access Data 2024/7/20)
URL18:https://asia-archive.si.edu/exhibition/gallery-guide-visual-poetry/(Access Data 2024/7/20) URL19:https://www.britishmuseum.org/collection/object/W_1948-1009-0-53(Access Data 2024/7/20) URL20:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/448662(Access Data 2024/7/20) URL21:https://gallica.bnf.fr/view3if/ga/ark:/12148/btv1b8427195m/f104(Access Data 2024/7/20) URL22:https://www.metmuseum.org/met-publications/sasanian-seals-in-the-moore-collection-the-metropolitan-museum-journal-v-14-1979(Access Data 2024/7/20) URL23:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/323563(Access Data 2024/7/20) URL24:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/327535(Access Data 2024/7/20) URL25:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/451969(Access Data 2024/7/20) URL26:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/690548(Access Data 2024/7/20)