Reading the Visual Aspects of the Grotesque Body in the Iranian Cinema and Theater Posters (1390s)

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student of Art Research, Department of Art Research, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Art Research, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran.

Abstract

Grotesque is an artistic and literary form that has appeared in contemporary art, having a history as long as the 16th century. According to Mikhail Bakhtin, a 20th-century literary theorist, a critical approach is formed in the official space of society, which is connected with the values and ways of human social behavior in the contemporary world, and literary, visual, and cultural studies can provide the basis for planning and understanding the dimensions of artistic life. Bakhtin’s perspective regarding the Carnival of the Middle Ages led to the creation of a humorous culture within an informal domain. In the history of literature and art, as well as in cultural and social situations, classical laws, standards, and proportions have always contrasted with the grotesque, and any pre-determined conceptual frameworks are abandoned. This critical attitude develops in the formal space of the community, which is related to free emancipation and the formation of a new personality. Also, the grotesque attitude motivates community members to engage in social debate and discuss issues of form and identity change. Grotesque represents conflict, fear, exaggeration, laughter, change, or confusion in the creation of artistic or literary work. The new approach toward social life can be portrayed as a way that everything overpowering, dry, and serious is overturned and mocked to adapt to the surroundings and people. The concept of a grotesque body proposed by Mikhail Bakhtin serves as the theoretical foundation for this study. In a grotesque body, inconsistency, and ambiguity are caused by the reflection of abnormal things in the body and face, resulting in the abandonment of established standards in the representation of the body and face and deform them into something weird yet familiar. The current research began by asking how the visual characteristics of the grotesque body appeared in Iranian theater and movie posters in the 1390s. What are the concepts expressed by the reflection of the grotesque body in 1390s Iranian theatrical and movie posters? The current research aims to analyze the visual features of Iranian theater and movie posters of the 1390s and grotesque features, to convey a novel definition and concept to provide a deep communication with the audience. The descriptive research method includes content analysis and library information collecting methods, through note-taking and image reading. The data analysis method has been qualitative and sampling has been goal-oriented. The results of this research suggest that the idea of grotesque in modern Iranian cultural posters refers to the illustration of a human being in connection with nature and an inverted life, expressing an ambiguous element. Also, it covers human disturbances, transformations, and phobias, which have found a critical and societal function. Individual life experiences in the world, combined with an aesthetic model influenced by Bakhtin's viewpoint, have resulted in the construction of an indeterminate border in the works, which creates the distinguishing element of the grotesque in Iranian theater and film posters in the 1390s.

Keywords

Main Subjects


اسدالهی، مصطفی (1396)، طراحی پوستر، تهران: فاطمی.
آدامز، جیمز لوتر. و یتس، ولیسون (1395). گروتسک در هنر و ادبیات، ترجمه: آتوسا راستی. تهران: قطره.
افتخاری یکتا، شراره. و نصری، امیر (1395). نمود بدن گروتسک در نقاشی‌های محمد سیاه قلم بر مبنای اندیشه‌ی میخاییل باختین. هنرهای زیبا، 67، 30-21. Doi: 10.22059/jfava.2016.59652
افشارمهاجر، کامران (1391)، گرافیک تبلیغات چاپی در رسانه‌ها، تهران: سمت.
امامی، مونا. و کامرانی، بهنام (1398)، بررسی ویژگی‌های «بدن گروتسک» در چهار نقاش معاصر ایران، هنر و معماری. کیمیای هنر، شماره 33، ص 21-39.
پاکباز، رویین (1399)، دایره‌المعارف هنرف جلد یکم، تهران: فرهنگ معاصر. تالکین، جی آر آر (1385)، درخت و برگ، ترجمه: مراد فرهادپور، چاپ اول، تهران: طرح نو.
تامسن، فیلیپ (1390)، گروتسک در ادبیات، ترجمه: غلامرضا امامی، شیراز: نشر نوید.
سادات حسینی، فرشته؛ شریفی ولدانی، غلامحسین و طغیانی اسفرجانی، اسحاق (1397)، بررسی گروتسک، و سیر و پیشینه آن در ایران، تاریخ ادبیات، 11(2)، 53-27. Doi: 10.48308/hlit.2019.98911
فهیمی‌فر، اصغر؛ مهرنگار، منصور؛ سینکی، صبا و طباطبایی بافقی، سید محمدتقی (1392)، ویژگی‌های حروف‌نگاری فارسی در طراحی اعلان در گرافیک ایران، نگره، 25، ص 103-89.
قلی‌پور بلسی، زهرا (1398)، کارناوال‌گرایی در هزارویک‌شب، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان. محمدزاده، آرزو (1397)، تحلیل زیبایی‌شناسی پوسترهای انقلاب اسلامی در دهه شصت (مطالعه موردی پوسترهای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر، دانشکده هنر شوشتر، دانشگاه شهید چمران اهواز.
مهدوی، شادی (1396)، بررسی تأثیر ادبیات گروتسک بر تصویرسازی چهل سال اخیر ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران، پردیس بین‌المللی فارابی.
وطنی شهمیرزادی، امین (1392)، مطالعه نشانه‌های تصویری در اعلان‌های دوران انقلاب اسلامی ایران (1357 تا 1359)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد.
نلسون، رابرت اس نلسون و شیف، ریچارد (1395)، مفاهیم بنیادی تاریخ هنر، ترجمه: مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: مینوی خرد.
نولز، رونلد (1393)، شکسپیر و کارناوال پس از باختین، ترجمه: رؤیا پورآذر، تهران: هرمس.
Bakhtin, M. M. (1984), Introduction. Rabelais and His World. Trans. Helene Iswolsky, Bloomington: Indiana University Press, 1-58.
Bakhtin, M, M. (1990), Art and Answerability: Early Philosophical Essays by M.M. Bakhtin, edited by Michael Holquist and Vadim Liapunov, University of Texas Press.
Dentith, S. (2005), Bakhtinian Thought: An Introductory Reader, New York: Routledge.
Edward, J. and Rune G. (2013), Grotesque, New York: Routledge. Haynes, D. (1995), Bakhtin and Visual Arts, Cambridge University Press.
Holquist, M. (2002), Dialogism: Bakhtin and His World, London: Routledge.
Ruck, N. (2009), Some Historical Dimensions of the ‘Dialogical Body’: From Bakhtin’s Dialogical Grotesque Body to the Monological Body of Modernity.
Selden, R., & Widdoson, P. (1993), A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory, New.5- York: Harvester Wheatsheaf.
Websites URL1: B2n.ir/k79292 (Access date 28/12/2023).
URL2: http://posteriran.ir/iranian-poster-designers/p/437-mehdiraygani (Access date 29/12/2023).
URL3: http://posteriran.ir/iranian-poster-designers/p/493-saeed-shokrnia (Access date 28/12/2023).
URL4: https://theater.ir/fa/38985 (Access date 29/12/2023).
URL5: http://posteriran.ir/iranian-poster-designers/p/475-matin-kheybali (Access date 27/12/2023).
URL6: https://psarena.ir/dekolore-theater-review/ (Access date 1/2/2024).
URL7: B2n.ir/n03797 (Access date 1/2/2024).
URL8: http://posteriran.ir/iranian-poster-designers/p/654-meysam-naderi (Access date 28/12/2023).
URL9: B2n.ir/n51015 (Access date 27/12/2023).
URL10: B2n.ir/z09642 (Access date 1/2/2024).
URL11: http://posteriran.ir/iranian-poster-designers/p/601-behnam-ranjbar-khadivi (Access date 27/12/2023).
URL12: https://B2n.ir/z35501 (Access date 27/12/2023).