Reading the Sufi Discourse in the Patterns and Design of Heriz Carpets: A Study from the Late 13th to the Late 14th Century

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Candidate in Art Research, Department of Art Research, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran.

3 Associate Professor, Department of Art Research, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran.

4 Associate Professor, Institute of Agricultural Training and Extension, Tehran, Iran.

Abstract

Sufism, a fundamental and influential discourse, has left its marks and legacy on Iranian literature and arts. In the intricate, populist, and multifaceted Sufi discourse prevalent in 19th-century Iran, particularly in Azerbaijan, a group of anonymous Sufis seemingly depicted divs and strange creatures on the Heriz silk carpets. “Another World” is the name applied to these carpets at the time, referring to their connection with the realm of jinn and div. Nevertheless, the influence of Sufi discourse on these designs remains largely unexplored. Furthermore, as an applied art, carpet weaving—especially using all-silk materials—is labor-intensive and costly, making the reasons behind the choice of such imagery and the Sufis' affinity for these carpets especially significant. This research aims to understand and analyze the designs of Heriz carpets in relation to Sufi discourse and the trend of div-painting and strange imagery during the study period. It seeks to answer the questions:  What was the relationship between Sufi discourse and the designs of Heriz carpets, and how did this discourse shape the visual and symbolic content of the carpets? Given the scarcity of research on these carpets, the necessity and importance of this study in clarifying the hidden aspects and ambiguities related to their symbolic meanings and the communities associated with them are especially noteworthy. This research employs a descriptive-analytical method, with data collected through library, documentary, and fieldwork approaches. Research notes, images, and interviews were used. Over a hundred samples of Heriz carpets were analyzed using content analysis to achieve thematic saturation. The results suggest that Sufi discourse influenced designs of these carpets a also altered their function. These carpets were not produced as mere floor coverings but rather served as visual narratives of the intellectual and ideological system of the community involved, aimed at preserving and expressing esoteric beliefs. They were used to explain the discourse and teachings of Sufis. The visual discontinuity between these carpets and those produced in earlier or later periods reflects the distinctiveness and exclusivity of their designs. Although the historical roots of div and trees—central elements of these carpet designs—can be traced back to pre-Islamic religious beliefs, they were represented extensively and in a manner influenced by the intertwined Sufi discourse of the Qajar era, embedded within the intellectual framework of these Sufis and the visual language of Heriz carpets. Moreover, in the semantic interpretation of these designs, traces of concepts such as the sanctification and symbolic elevation of divs and jinn, the union of humans and div, the transformation of species, the unity of existence in the form of the 'WaqWaq' tree, the connection between Majnun and div and dervish, and the depiction of lion-riding Qalandars can be observed. Additionally, the role of producers from Tabriz, such as Haj Jalili—who was familiar with the foundations of Sufism—and Ganjehei, an active presence in the cultural spheres of Iran and its neighboring regions, is noteworthy in the designs of silk carpets known as 'WaqWaq' and those associated with Anatolian visual traditions.

Keywords

Main Subjects


آساطوریان، گارنیک (1374). قوم گوران (ماریا آیوازیان، مترجم). ایران شناخت، -(1)، 64-31. (چاپ اثر اصلی بی‌تا)
ابراهیمی، معصومه (1397). دیوشناسی ایرانی. نشر فرهامه.
ابن‌عربی، محی‌الدین (1946م). فصوص‌الحکم (جلد 1). انتشارات دار إحیا الکتب العربیه.
الجاحظ، ابوعثمان عمرو بن بحر (2003م). الحیوان (جلد 1). انتشارات دارالکتب العلمیه.
الدمیری، ابوالبقاء ( 1424 ق). حیاه الحیوان (جلد 2). انتشارات دارالکتب العلمیه.
المَعرِّی، ابوالعلاء (بی‌تا). رساله الغفران (بنت الشاطی، تحقیق). انتشارات دارالمعارف.
براتی، پرویز (1401). دیونامه: بازشناسی چهره موجودات خیالی در روایت‌های ایرانی. انتشارات چرخ.
بروگش، هینریش (1367). سفرنامه ایلچی پروس در ایران، سفری به دربار سلطان صاحبقران (محمدحسین کردبچه، مترجم). جلد 2، انتشارات اطلاعات. (چاپ اثر اصلی بی‌تا)
بنجامین، ساموئل گرین (1365). ایران و ایرانیان «عصر ناصرالدین‌شاه» (محمدحسین کردبچه، مترجم). انتشارات جاویدان. (چاپ اثر اصلی 1962)
بندهش (1369). (مهرداد بهار، به اهتمام). انتشارات توس.
بهبهانی، محمدعلی (بی‌تا)، خیراتیه در ابطال صوفیه (جلد 1 و 2). انتشارات موسسه علامه وحید بهیهانی.
پرادا، ایدت (1383). هنر ایران باستان تمدن‌های پیش از اسلام (یوسف مجیدزاده، مترجم). انتشارات دانشگاه تهران. (چاپ اثر اصلی 1965) پوپ، آرتر آپم (1387). سیری در هنر ایران (جلد 7) (گروه مترجمین). انتشارات علمی و فرهنگی. (چاپ اثر اصلی 1938)
پولاک، یاکوب ادوارد (1389). سفرنامه پولاک (محمدعلی معلومی، مترجم). انتشارات امیرکبیر. (چاپ اثر اصلی 1865)
تختی، مهلا و افهمی، رضا (1390). تصویر و مفاهیم درخت سخن‌گو بر قالی‌های دستباف. گلجام، -(18) ، 70-49. http://goljaam.icsa.ir/article-1-456-fa.html
تناولی، پرویز (1368). قالیچه‌های تصویری ایران. انتشارات سروش.
جامی، عبدالرحمن (1378). لیلی و مجنون (جلد 2) (اعلاخان افصح‌زاد و حسین احمد تربیت، مصحح). انتشارات مرکز مطالعات ایرانی. حصوری، علی (1382). یک فرش: چهار رویکرد. فرش دستباف، - (21و22)، 108-99.
حصوری، علی (1396). سفرنامه حاجی مهندس. انتشارات چشمه.
حلاج، ابوالمغیث عبداله (2002م). دیوان الحلاج. انتشارات دارالکتب العلمیه.
دالمانی، هانری رنه (1378). از خراسان تا بختیاری(جلد 1) (غلامرضا سمیعی، مترجم). نشر طاوس. (چاپ اثر اصلی 1958)
دریایی، نازیلا (1393). اسطوره دوزخی در قالی ایرانی. پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران، 4(2)، 104-89، https://doi.org/10.22059/ijar.2014.55497
دهقان دهنوی، زهرا و مسعودی، فاطمه (1400). ویژگی‌های اسطوره‌ای شخصیت «درویش» و چهره دوگانه او در افسانه‌های سحرآمیز ایرانی. فرهنگ و ادبیات عامه، 9(41)، 73-43، http://cfl.modares.ac.ir/article-11-57191-fa.html
دهقانی، رضا و چاهیان بروجنی، علی‌اصغر (1397). طریقت صفی علیشاهی: نمونه‌ای از پیوند طریقت و سیاست در عصر قاجار. مطالعات تاریخ اسلام، 10(37)، 99-65، https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22286713.1397.10.37.1.1
دیالافوآ، ژان (1361). سفرنامه مادام دیالافوآ (علی‌محمد فره‌وشی، مترجم). انتشارات کتابفروشی خیام. (چاپ اثر اصلی 1187)
رضوی، رسول (1400). احمد غزالی و شکل‌گیری شیطان‌پرستی در میان یزیدیان جزیره. نقد و نظر، 26(103)، 171-149، https://doi.org/10.22081/jpt.2020.57995.1738
زرقانی، سید مهدی (1402). تاریخ ادبیات ایران و قلمرو زبان فارسی (جلد 3). انتشارات فاطمی.
زرقانی، سید مهدی (1401). تاریخ ادبیات ایران و قلمرو زبان فارسی (جلد 4). انتشارات فاطمی.
زرین‌کوب، عبدالحسین (1383). الف. تصوف ایرانی در منظر تاریخی آن (مجدالدین کیوانی، مترجم). نشر سخن. (چاپ اثر اصلی 1970) زرین‌کوب، عبدالحسین (1383). ب. تاریخ ایران بعد از اسلام. انتشارات امیرکبیر.
زرین‌کوب، عبدالحسین (1379). جستجو در تصوف ایران. انتشارات امیرکبیر.
ژوله، تورج (1392). شناخت فرش: برخی مبانی نظری و زیرساخت‌های فکری. انتشارات یساولی.
ژوله، تورج (1381). پژوهشی در فرش ایران. انتشارات یساولی.
ژوله، تورج و پرهام، سیروس (1402). گنجینه ملی فرش ایران. انتشارات یساولی.
سپهر، عبدالحسین (1368). مرآت‌الوقایع مظفری. نشر زرین.
سرنا، کارلا (1362). سفرنامه مادام کارلا سرنا: آدمها و آیین‌ها در ایران (علی اصغر سیدی، مترجم). نشر زوّار. (چاپ اثر اصلی 1745)
شیل، مری (1368). خاطرات لیدی شل (حسین ابوترابیان، مترجم). نشر نو.
طباطبایی، سید محمدحسین (1374). تفسیر المیزان (جلد 11،12،19) (سید محمد‌باقر موسوی همدانی، مترجم). انتشارات اسلامی جامعه مدرسین. (چاپ اثر اصلی 1375-1392 ه.ق)
طباطبایی جبلی، زهره و عزیزی، رویا (1399). مطالعه بازنمایی شیطان در نگاره‌های داستان آدم (ع) و حوا. هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی، 25(2)، 84-75، https://doi.org/10.22059/jfava.2018.258889.665957
طاهری، علیرضا و ربیعی، سمیه (1392). شناسایی و طبقه‌بندی نقش درخت واق‌واق در فرشهای سده‌های دهم تا سیزدهم هجری ایران. نگره، 8 (25)، 39-49،https://negareh.shahed.ac.ir/article_94.html
عطار نیشابورى، فریدالدین (1905م). تذکره الاولیاء (جلد 2). مطبعه لیدن.
عمادی پرمکوهی، سید مانی (1396). شیر و شیربازان در پرده نقاشان قلندر. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 10(19)، 59-39، https://doi.org/10.22070/negareh.2016.342
عین‌القضات همدانى (1385). دفاعیات. انتشارات منوچهرى. عین‌القضات همدانى (1341). تمهیدات. انتشارات دانشگاه تهران.
قربان‌نژاد، پریسا (1386). نفوذ و گسترش مکتب ابن‌عربی در میان صوفیان آذربایجان عهد مغول. عرفان اسلامی، 4(14)، 97-71.
قریشی کرین، سید حسن و استهری، هادی (1398). آیین اهل حق و رابطه آن با آیین مهرپرستی. شیعه‌پژوهی، 5(16)، 196-173، https://shia.urd.ac.ir/article_96413.html
قیصری، داود (1375ش). شرح فصوص‌الحکم (جلال‌الدین آشتیانی، محقق). انتشارات علمی و فرهنگی.
کریستن‌سن، آرتور (2535). آفرینش زیانکار در روایات ایرانی (احمد طباطبایی، مترجم). انتشارات موسسه تاریخ و فرهنگ ایران. . (چاپ اثر اصلی 1941)
مجمل التواریخ و القصص (1318) (محمدتقی بهار، مصحح). بی‌جا. مراثی، محسن (1395). تحلیل کاربرد رنگ آبی در تصویرسازی شخصیت «مجنون» در نگارگری ایرانی دوره‌های تیموری و صفوی. نگره، 11(37)، 61-49، https://doi.org/10.22070/negareh.2016.342 محمدی، شبنم و وندشعاری، علی (1393). ساختارشناسی طرح در قالیهای معاصر هریس. گلجام، 10(25)، 129-101، https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20082738.1393.10.25.6.1
مستوفی، عبداله (1384). شرح زندگانی من (جلد 1). نشر زوار.
مقدم، محمد (1388). جستاری درباره مهر و ناهید. نشر هیرمند.
موحد، صمد (1390). سیری در تصوف آذربایجان. انتشارات طهوری.
میرزایی، عبداله (1388). بررسی تاثیر کیفی دستمال نقشه‌ها در طرح و نقش قالی‌های هریس. گلجام، -(14)، 113- 124، https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20082738.1388.5.14.21.9
نسفی، عزیزالدین (1386)، کشف‌الحقائق. انتشارات علمی و فرهنگی.
هریسی‌نژاد، موسی (1384). تاریخ هریس. نشر خودکار.
یعقوب‌زاده، آزاده و محمدزاده، مهدی (1401). خوانش شمایل‌شناسانه قالی تصویری موزه “Beth Tzeedek”. جلوه هنر، 14(3)، 97-85، https://doi.org/10.22051/jjh.2022.39049.1740
al-Damīrī, A. (2003). Ḥayāt al -ḥayawān (Vol. 2). Dār al-kutub al-‘Ilmiyya. (In Arabic)
al -Jāḥiẓ, A. (2003). al-Hayawān (Vol. 1). Dār al-kutub al-‘Ilmiyya. (In Arabic)
al -Ma‘arrī, A. (n.d.). Risālat al-ghufrān (Bint al-Shāṭiʾ, tahqīq). Dār al-Maʿārif. (In Arabic)
Asatourian, G. (1995). The Guran people [Qowm-e Guran] (M. Ayvazian, Trans.). Iranshenakht, (1), 31–64. (In Persian)
Atila, O. (2019). Relation of the WaqWaq style to the WaqWaq tree and use in illumination art, ZFWT, (11)1, 257-274.
Attar Neishabouri, F. (1905). Tazkirat al-awliya [Tazkerat al-awliya] (Vol. 2). Matba‘eh Leiden. (In Persian)
Barati, P. (2022). Divnameh: A reappraisal of imaginary creatures in Iranian [Divnameh: Bazshenasi-ye chehreh-ye mojoudat-e khayali dar revayat-haye Irani]. Charkh. (In Persian)
Behbahani, M. A. (n.d.). Kheyratiyya in refutation of sufism [Kheyratieh dar ebtal-e sufiyeh] (Vols. 1–2). Allameh Vahid Behbahani Institute Publications. (In Persian)
Benjamin, S. G. W. (1986). Persia and the Persians [Iran va Iranian: Asr-e Naser al-Din Shah] (M. H. Kordbacheh, Trans.). Javidan. (Original work published 1886) (In Persian)
Brugsch, H. (1988). The journey of the Prussian envoy in Iran: A trip to the court of Sultan Sahibgharan [Safarnameh-ye elchi-ye Prus dar Iran: Safari be darbār-e Soltan Sahibqerān] (M. H. Kordbacheh, Trans.) (Vol. 2). Ettela'at. (Original work published 1862) (In Persian)
Bundahishn. (1990). [M. Bahar, Ed.]. Toos. (In Persian)
Christensen, A. (1976). Essai sural demonologie Iranienne [Afarineš-e ziyānkār dar rivāyat-hā-ye Irani] (A. Tabataba’i, Trans.). Institute for Iranian History and Culture Publications. (Original work published 1941). (In Persian)
Daryaei, N. (2014). The infernal myth in Iranian carpets [Osture-ye dozakhi dar qali-ye Irani]. Iranian Journal of Anthropology Research, 4(2), 89–104. https://doi.org/10.22059/ijar.2014.55497 (In Persian)
Dehghan Dehnavi, Z., & Masoudi, F. (2021). The characteristics of dervish and his daul face in persian fairy tales [Vizhegi-haye osture’i-ye shakhsiyat-e “Darvish” va chehreh-ye dogane-ye ou dar afsaneh-haye sahramiz-e Irani]. Folklore and Popular Literature, 9(41), 43–73. http://cfl.modares.ac.ir/article-11-57191-fa.html (In Persian)
Dehghani, R., & Chahian Boroujeni, A. A. (2018). Safi Alishahi’s an example of the linkage between tarighat and politics in Qajar era [Tariqat-e Safi Alishahi: Nemouneh’i az peyvand-e tariqat va siyasat dar asr-e Qajar]. A Quartery Journal of Historical Studies of Iran, 10(37), 65–99. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22286713.1397.10.37.1.1 (In Persian)
Dieulafoy, J. (1982). La chaldee et la Susian [Safarnameh-ye Madam Dieulafoy] (A. M. Farahvashi, Trans.). Ketabforoushi-ye Khayyam. (Original work published 1887). (In Persian)
Delamain, H. R. (1999). De la Perse aux pays de l'Iran [Az Khorasan ta Bakhtiari] (Vol. 1, G. Samiei, Trans.). Tavous. (Original work published 1958). (In Persian)
Ebrahimi, M. (2018). Iranian demonology [Divshenasi-ye Irani]. Farhameh. (In Persian)
Emadi Parmakouhi, S. M. (2017). Lion and “lion trainers” in the works of Qalandar painters [Shir va shirbazān dar parde-ye naghashān-e Qalandar]. Journal of Visual and Applied Arts, 10(19), 39–59. https://doi.org/10.22070/negareh.2016.342 (In Persian)
Eyn al-Qozat Hamedani. (2006). Defenses [Daf’iyāt]. Manouchehri. (In Persian) Eyn al-Qozat Hamedani. (1962). Tamhidat [Tamhidāt]. University of Tehran press. (In Persian)
Ghorbannejad, P. (2007). Influence and expansion of Ibn Arabi's school among sufis of Azerbaijan in Mongol era [Nofooz va gostareshe maktab-e Ibn Arabi dar miyān-e sofiyan-e Azarbayjan-e ‘ahd-e Moghul]. Journal of Islamic Mysticism, 4(14), 71–97. (In Persian)
Ḥallāj, A. (2002). Dīwān al-Ḥallāj. Dār al-Kutub al-‘Ilmiyya. (In Arabic)
Hassouri, A. (2017). The travelogue of Haji mohandes [Safarnameh-ye Haji mohandes]. Cheshmeh. (In Persian)
Hassouri, A. (2003). One carpet: Four approaches [Yek farsh: Chahar roykard]. Farsh-e Dastbaf, (21–22), 99–108. (In Persian) Herisi-Nezhād, M. (2005). The history of Heris [Tārikh-e Heris]. Khodkār. (In Persian)
Ibn ‘Arabi, Muḥyī al-Dīn. (1946). Fuṣūṣ al-ḥikam (Vol. 1). Dār Iḥyāʾ al-Kutub al-‘Arabiyya. (In Arabic)
Jami, A. R. (1999). Layla and Majnun [Leyli o Majnun] (A. Afsahzadeh & H. A. Tarbiat, Ed.) (Vol. 2). Markaz-e motale’at-e Irani. (In Persian)
Marāsi, M. (2016). The analysis of blue color usage for "Majnun,s" clothing in Persian painting of Timurid and Safavid periyods [Tahlil-e kār-bord-e rang-e ābi dar tasvir-sāzi-ye shakhsiyat-e “Majnun” dar negārgari-ye Irāni-ye dowrān-e Timuri va Safavi]. Negareh, 11(37), 49–61. https://doi.org/10.22070/negareh.2016.342 (In Persian)
Mirzā'i, ‘A. (2009). The study of qualitative influence of “plan handkerchiefs” on pattern and motifs of Heris carpet [Barrasi-ye tasir-e keyfi-ye dasmāl-naqshehā dar tarh va naqsh-e qālihā-ye Heris]. Goljaam, (14), 113–124. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20082738.1388.5.14.21.9 (In Persian)
Mohammadi, Sh., & Vand-Shā‘ri, ‘A. (204.). Design structure in contemporary Heriz (Heris) rugs [Sākhtārshenāsi-ye tarh dar qālihā-ye mo‘āser-e Heris]. Goljaam, 10(25), 101–129. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20082738.1393.10.25.6.1 (In Persian)
Mojmal al-tavārikh va al-qesas. (1318). Bahār, M. T. (Ed.). Bījā [No place of publication]. (In Persian)
Moqaddam, M. (2009). An essay on Mithra and Anahita [Jostāri darbāre-ye Mehr va Nāhid]. Hirmand. (In Persian)
Mostowfi, ‘A. (2005). Ths story of my Life [Sharh-e zendegāni-ye man] (Vol. 1). Zavvār. (In Persian)
Movahed, S. (2011). A survey of sufism in Azerbaijan [Seyri dar tasavvof-e Āzarbāyjān].Tāhuri. (In Persian)
Nasafi, ‘A. (2007). Kashf al-Haqa'iq [Kashf al-haqāyeq]. Elmi va Farhangi. (In Persian)
Pittman, H. (1987). Ancient art in miniature: Near Eastern seals from the collection of Martin and Sarah Cherkasky / Holly Pittman in collaboration with Joan Aruz. The Metropolitan Museum of Art Publication. Prada, E., & Dyson, R.H. (2004). The art of ancient Iran: Pre-Islamic cultures [Honar-e Iran-e bastan: Tamaddon-haye pish az Islam] (Y. Majidzadeh, Trans.). Tehran University Press. (Original work published 1965). (In Persian)
Polak, J. E. (2010). Persien. Das land und seine bewohner [Safarnameh-ye Polak] (M. A. Ma'loumi, Trans.). Amir Kabir. (Original work published 1865) (In Persian)
Pope, A. U. (2008). A survey of Persian art [Seyri dar honar-e Iran] (Goruh-e motarjeman, Trans.) (Vol. 7). Elmi va Farhangi. (In Persian)
(Original work published 1938) Qaysarī, D. (1996). Sharḥ-i Fuṣūṣ al-ḥikam (Ed. Jalāl al-Dīn Āshtiyānī). Elmi va Farhangi. (In Arabic) Quraishi Karin, S. H., & Ostahri, H. (2019). Ahl-e Haqq religion and its relation with mithraism [The Yarsan tradition and its relation to Mithraism. Journal of Shi’a Studies, 5(16), 173–196. https://shia.urd.ac.ir/article_96413.html (In Persian) Razavi, R. (2021).Ahmad Ghazzāli and the formation of satanism among Yazidis of the Island. Naqd va Nazar, 26(103), 149–171. https://doi.org/10.22081/jpt.2020.57995.1738 (In Persian)
Sepehr, A. (1989). Meraat al-vaghaye' al-Mozafari. Zarrin. (In Persian) Serna, C. (1983). Men and Customs in Persia [Safarnameh- ye Madam Carla Serena: Adamha va a’inha dar Iran] (A. L. Seyyedi, Trans.). Zavvar. (Original work published 1745). (In Persian)
Sheil, M. (1989). Glimpses of life and manners in Persia [Khaterat-e Lady Sheil] (H. Aboutorabian, Trans.). Nashr-e No. (Original work published 1856). (In Persian)
Tabataba’i, S. M. H. (1995). Tafsir al-Mizan (S. M. B. Mousavi Hamedani, Trans.) (Vols. 11, 12, 19). Islamic Publishing of the Society of Seminary Teachers [Entesharat-e Eslami-ye Jame’e Modarresin]. (Original work published 1375-1392 A.H.). (In Persian)
Tabataba’i Jabali, Z., & Azizi, R. (2020). The study of the representation of the devil in the Persian paintings of the story od Adam and Eve [Motale’e-ye baznamayi-ye sheytan dar negareh-haye dāstān-e Adam (a) va Hava]. Journal of Fine Arts: Visual Arts, 25(2), 75–84. https://doi.org/10.22059/jfava.2018.258889.665957 (In Persian)
Taheri, A., & Rabiei, S. (2013). Identification and classification of Wak-Wak tree motifs in the Iranian carpets of 10th- 13th centuries (A.H.) [Shenasa’i va tabaqeh-bandi-ye naqsh-e derakht-e Vaqvaq dar farsh-haye sadiyeh-ye 10 ta 13 hejri-ye Iran]. Negareh, 8(25), 39–49. https://negareh.shahed.ac.ir/article_94.html (In Persian)
Takhti, M., & Afhami, R. (2011). The image and concept of talking tree on handmade carpets [Tasvir va mafahim-e derakht-e sokhan-gu bar qalihaye dastebaf]. Goljaam, (18), 49–70. http://goljaam.icsa.ir/article-1-456-fa.html (In Persian) Tanavoli, P. (1989). Pictorial carpets of Iran [Qalicheh-haye tasviri-ye Iran]. Soroush. (In Persian)
Zarqani, S. M. (2023). The history of Persian literature and the domain of the Persian language [Tarikh-e adabiat-e Iran va qalamro-ye zabān-e Farsi] (Vol. 3). Fatemi. (In Persian)
Zarqani, S. M. (2022). The history of Persian literature and the domain of the Persian language [Tarikh-e adabiat-e Iran va qalamro-ye zabān-e Farsi] (Vol. 4). Fatemi. (In Persian)
Zarrinkoub, A. (2004a). Persian sufism in historical perspective [Tasavvuf-e Irani dar manzar-e tarikhi-ye ān] (M. Keyvani, Trans.). Sokhan. (Original work published 1970). (In Persian)
Zarrinkoub, A. (2004b). History of post-Islamic Iran [Tarikh-e Iran ba’d az Eslam]. Amir Kabir. (In Persian)
Zarrinkoub, A. (2000). A quest into Iranian sufism [Jostoju dar tasavvuf-e Iran]. Amir Kabir. (In Persian)
Zhuleh, T., & Parham, S. (2023). The national treasure of Iranian carpets [Ganjineh-ye melli-ye farsh-e Iran]. Yassavoli. (In Persian)
Zhuleh, T. (2013). Understanding carpets: Theoretical principles and intellectual foundations [Shenakht-e farsh: Bazi mabani-ye nazari va zir-sakht-haye fekri].Yassavoli. (In Persian)
Zhuleh, T. (2002). ). A study on Persian carpets [Pazhoheshi dar farsh-e Iran]. Yassavoli. (In Persian)
Ya‘qub-Zādeh, Ā., & Mohammadzādeh, M. (2022). Iconological reading of pictorial Jewish carpet at “Beth Tzedec museum” [Khānesh-e shamāyelshenākhtī-ye qāli-ye tasviri-ye muze-ye “Beth Tzedek”].Glory of Art, 14(3), 85–97. https://doi.org/10.22051/jjh.2022.39049.1740 (In Persian) 
Nazmiyal Collection، Haji Jalili Tabriz Rug، آخرین بازیابی در تاریخ
وب سایت Rugtracker، آخرین بازیابی در تاریخ (04/10l2024).
وب سایت Hali، آخرین بازیابی در تاریخ (04/10l2024).
وب سایت Bed Bath & Beyond، آخرین بازیابی در تاریخ (04/10l2024).
وب سایت Victor Gallery، آخرین بازیابی در تاریخ (04/10l2024).
https://www.victorgallery.com/collections/5-x-8/products/extremely-fine-and-rare-antique-persian-silk-heriz_24323/ صفحه شخصی Ravenziegler، آخرین بازیابی در تاریخ (04/10l2024). https://www.instagram.com/ravenzieglerritualcloth/p/C45VPZKrhfd/