Review of Common Plant Designs in the Inscribed Monuments of Hasanlu, Ziviyeh, Qlaychy and Rabat 2 and their Relationship with Assyrian Art

Document Type : Research Paper

Author

Master of arts- handicrafts-traditional arts research, College of Arts, University of Al-Zahra, Tehran

Abstract

The inscribed monument belonged to ancient times can be regarded us a documents to study the thoughts ,ideas ,cultural and communication arts of ancient civilizations Ziwiye, Hasanlu, Qaychi and rabat2 areas belong to Iron age and Mannea era, in wich many inscribed monuments have been obtained. The discovery of many inscribed monuments show the importance of these art works, stencils and were used as both decorative element and inhabitation of the concepts and the ancient man behavior and concepts.  These area located in contemporary neighbor geographic area, have inscribes with similar concepts, in wich show the cultural. Communications and impacts of   them with each other. the research that has been done before, the role of the regions studied have been studied individually and mutually, Therefore, due to the proximity of the region to coincide in time and belong to the same cultural area and even the same cultural and artistic relationship with Assyria, Is necessary that the common motifs of plants in all four regions studied considering the Assyrian samples are compared. The aim of this paper is to identify common themes and similar designs in the works Mannaeans areas and Assyria and identify the commonalities and similarities and impact of designs of these areas are normal to each other and their relationship with   Assyrian art. the main issue in this article is that common patterns of plant works Mannaeans areas which roles are and whether these designs with their Assyrian art? so this research investigates the designs and inscribes with plants common themes in the resulting works from Mannaeans areas, as comparative one. In addition, the neighbor of these areas is effective on the created motifs in the mentioned areas. the plant common inscribed monuments in these areas include lotus,rosette, palm tree and tree of life. Regarded as holy and holiness aspect in the beliefs of ancient time area. these two motifs had application and impact in all the studied area. Some inscribed monuments have similarity with Assyrian ones and some inscribed monuments have been applied with some change in design. this result was obtained in samples, that adjacent and synchronization with the Assyr during the wars between Mannaeans and Assyrian and  their  political and cultural communication together , caused to create  the common themes and similar designs motifs in the regions studied. Assyrian art has a different impact on different sample designs. for example Lotus flower and bud of the example of the side view of Ziviyeh ornamentsare influenced by the role on a piece of ivory from the Assyrian period. In some cases, such as sacred trees Ziviyeh on ivory plaques, the overall design motifs, influenced by the Assyrian.  this research aim is to recognize the subscribes with common and similar themes in Mannaeans areas and Assyr to clarify the common themes, similarities, the impacts of subscribes on each other. In this research, by means of library resource and also the existed samples in the museum by analytical- descriptive method, these subscribes monuments is compared.
 

Keywords


 احسانی‌، محمدتقی‌(1382)، هفت‌ هزار سال‌ هنر فلزکاری‌ در ایران، چاپ‌ دوم، شرکت‌ انتشارات‌ علمی‌ وفرهنگی‌، تهران.
 افروغ، محمد(1393)، نماد ونشانه شناسی در فرش ایران، انتشارات میردشتی،تهران.
 پرادا، ایدت (1383)، هنر ایران‌ باستان‌، ترجمه­ی‌ یوسف‌ مجیدزاده‌، انتشارات‌ دانشگاه‌ تهران، تهران‌.
 حسن زاده، سعید(1390)، آجرهای لعابدار قلایچی از دیدگاه تجسمی، نشریه نقش­مایه، سال چهارم، شماره­ی هفتم، صص80-71.
 حسن­زاده، یوسف(1385)، تحلیل آماری بقایای معماری محوطه­ی ماننایی قلایچی، پژوهش­های باستان­شناسی و مطالعات میان رشته­ای،شماره­ی3، بهارو تابستان1385،صص56-48.
 حیدری، رضا( 1387)، گزارش مقدماتی سومین فصل کاوش تپه­ی ربط 2 شهرستان سردشت، آذربایجان غربی، آرشیو میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی آذربایجان غربی.
 حیدری،رضا (1386)، نتایج دومین فصل پژوهش­های باستان­شناختی درمحوطه­ی باستانی ربط سردشت آبان ودی در سال 1385،گزارش­های باستان­شناسی7،جلد اول، مجموعه مقالات نهمین گردهمایی سالانه­ی باستان­شناسی ایران پژوهشکده­ی باستان­شناسی، صص230-210.
 دیاکونوف، ایگور میخائیلوویچ(1377)، تاریخ ماد، ترجمه­ی کریم کشاورز، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی،تهران.
 ساعدموچشی، امیر(1388)، ارزیابی مجدد گاهنگاری آثار زیویه، مطالعات باستانشناسی، دوره­ی 1، شماره دو، صص141-121.
 سجادی، امیر(1390)، جغرافیای تاریخی زیویه با تاکید بر دوره­ی ماد، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شماره­ی 163، صص48-44.
 سخن پرداز،کامران و محسن مراثی (1388)، بازتاب هنر ایران باستان در تزئینات وابسته به معماری خانه امام جمعه و خانه منسوب به امیر کبیر، فصلنامه­ی نگره، شماره 13، صص68-53.
 کارگر، بهمن(1384)،گزارش مقدماتی نخستین فصل کاوش تپه ربط2، شهرستان سردشت، آرشیو میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی.
 کوپر، جین(1379)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه­ی ملیحه کرباسیان، نشرفرشاد، تهران.
گرین، ویلفرد و دیگران(1376)، مبانی نقدادبی، ترجمه­ی فرزانه طاهری، نشرنیلوفر، تهران.
 ملازاده،کاظم(1391)، معرفی، مطالعه و تاریخ­گذاری پایه ستون تزیینی مکشوفه ازمنطقه­ی بوکان، پژوهش­های ایران­شناسی، سال دوم، شماره­ی 2، صص88-73.
 هال‌، جیمز(1383)، فرهنگ‌ نگاره‌ای‌ نمادها در هنر شرق‌ و غرب‌، ترجمه­ی‌ رقیه‌ بهزادی‌، نشر فرهنگ‌معاصر، چاپ‌دوم‌، تهران.
 هژبری نوبری، علیرضا و ریحانه عفیفی(1388)، مطالعه و توصیف آجرهای لعابدار مکشوفه از سه فصل کاوش محوطه­ی ربط2، نشریه پیام باستانشناس، سال ششم، شماره­ی یازدهم، صص68-47.
 واندنبرگ، لوئی(1379)، باستان­شناسی ایران باستان،ترجمه­ی عیسی بهنام، موسسه­ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
 
Black, Jeremy. and Green, Anthony(1992). Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia an Illustrated Dictionary, University of Texas Press, Texas.
http://www.metmuseum.org/collection/the-collection-online/search
https://www.britishmuseum.org/research/collection-online.aspx
http://etc.usf.edu/clipart/keyword/assyrian-architecture