The comparative study of Iran’s Kubachi Earthenware (Safavid Period) and Turkey’s Iznik Earthenware (Ottoman Period)

Document Type : Research Paper

Authors

1 MA of Art Research, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

2 Assistant Professor, School of Art and Architecture, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

Abstract

The similarity between Kubachi earthenware in the Safavid period and Turkey’s Iznik pottery in Ottoman period has raised these questions: 1) was the Iznik earthenware influenced by the Kubache earthenware? 2) As regards motif and color, what similarities are seen between the Turkey’s Iznik earthenware and the Iran’s kubache earthenware? Iran in the Safavid period was appreciated often by kings in terms of art. Pottery art in this period gained much prosperity and the diverse earthenware came into existence, including gilt earthenware, haft-rang, blue and white, seladon, gambron and Kubache. Safavid earthenware (16th century) in Iran has different kinds. Kubachi earthenware is a type of Safavid earthenware in 16th century; it was mostly found in Kubachi of the regions of Azerbayjan and Tabriz. This earthenware was often decorated by Khatay motifs and variety of colors. The earthenware like those found in Kubachi is also found in Turkey’s Iznik which has large conformity in terms of design and color, so it seems they effectively influenced each other. The current research aims to investigate the similar samples in Iran and Turkey. It seems that the Iznik earthenware, through the dependency of Ottoman on Iran and also seizing the Safavid government treasury in Tabriz and plundering most of valuable artworks as well as  travel of numerous artists of that region to Turkey (Ottoman capital) is influenced by the Kubache earthenware. Witnesses show that the Iznik earthenware through the attach of Ottoman to Iran and seizing the Safavid government treasury in Tabriz and plundering most of the valuable artworks and the transmission of the numerous artists of that region to Turkey takes effect from the Kubachi earthenware.Aside from the difference in the type of Kubachi free designing and Iznik symmetric patterning, the way to make those potteries, outline decorations and border of potteries of Iran and Iznik, their joint colors indicate their mutual impact in specific period of time. This article, first of all, introduces two kinds of earthenware, Kubachi and Iznik, and then investigates the relations and parameters that give rise to effect of the Kubachi earthenware on Iznik. The current article uses the researches conducted on this subject by such researchers as: Barbara Brand in his work Islamic art (2004), Wilson Allan in Islamic Ceramics (2000), Tamara Talbot Rice ancient arts of central Asia(1993), Leyla Rafiey Iranian earthenware(1998), Seyfollah Kambakhsh Fard the earthenware in Iran(2010), and Firozeh Mahjour in her article Iran, the origin of earthenware called Kubache(2009). Also, in English resources, some works can be named about Islamic art, Islamic pottery and the books that specifically were written about the Iznik earthenware like Emmanuel Cooper (1998), Oliver Watson (2004), and John Carswell(2003). In spite of these resources up to now it has been not conducted a comprehensive study on the comparison between these two kinds of earthenware. Up to now it has been not conducted a comprehensive study on the comparison between these two kinds of earthenware.

Keywords


 آژند، یعقوب (1389)، «تأثیر هنرمندان مکتب تبریز در شکل‌گیری و گسترش مکتب استانبول»، نشریۀ هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شمارۀ 41، صص 33-38.
 آقا قدسی، عباسقلی (1382)، گلستان ارم، وزارت امور خارجه، تهران.
 اسمیت، ادوارد لویی (1381)، فرهنگ اصطلاحات هنری، ترجمۀ فرهاد گشایش، چاپ دوم، تهران: عفاف.
 اوزون چارشلی، اسماعیل حقی (1379)، تاریخ عثمانی (از فتح استانبول تا مرگ سلطان سلیمان قانونی)، ترجمۀ ایرج نوبخت، جلد دوم، چاپ دوم، تهران: کیان.
 باربارو، زنو، کنتارینى، آنجوللو، آلساندری و بازرگان ونیزی (1349)، سفرنامۀ ونیزیان در ایران، ترجمۀ منوچهر امیری، چاپ اول، تهران: خوارزمی.
 بلر، شیلا و بلوم، جاناتان (1381)، هنر و معماری اسلامی، ترجمۀ یعقوب آژند، چاپ اول، تهران: فرهنگستان هنر.
 جکسون، پیتر و لاکهارت، لورنس (1387)، تاریخ ایران کمبریج دورۀ صفوی، ترجمۀ تیمور قادری، جلد ششم، تهران: مهتاب.
 جیمز، دیوید (1389)، مقدمه‌ای بر هنر اسلامی، ترجمۀ محمد ابراهیم زارعی، چاپ اول، همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
 دوری، کارل.جی (1368)، هنر اسلامی، ترجمۀ رضا بصیری، چاپ دوم، تهران: یساولی.
 دیماند، س.م، (1365)، راهنمای صنایع اسلامی، ترجمۀ عبدالله فریار، تهران: علمی و فرهنگی.
 رایس، تامارا تالبوت (1372)، هنرهای باستانی آسیای مرکزی، ترجمۀ رقیه بهزادی، چاپ اول، تهران: انتشارات تهران.
 رفیعی، لیلا (1377)، سفال ایران، چاپ اول، تهران: یساولی.
 عالی افندی، مصطفی (1369)، مناقب هنروران، ترجمه و تحشیۀ دکتر توفیق هاشم پور سبحانی، چاپ اول، تهران: سروش.
 فرخ‌فر، فرزانه؛ خزایی، محمد و حاتم، غلامعلی (1390)، «جایگاه هنرمندان کتاب‌آرای ایرانی در کارگاه‌های هنر توپقاپی سرای»، با استناد به دفاتر اهل حرف عثمانی سدۀ دهم، دو فصلنامۀ علمی پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، شمارۀ پانزدهم، صص 35-52.
 فریه، ر. دبلیو (1374)، هنرهای ایران، ترجمۀ پرویز مرزبان، تهران: فرزان.
 فضائلی حبیب‌الله (1350)، اطلس خط، اصفهان: انجمن آثار ملی اصفهان.
 قاسمی، زهرا و شیرازی، علی اصغر (1391)، «بررسی تأثیرات شیوه‌های ساخت و تزئین ظروف سفالی و سرامیکی صفوی بر نمونه‌های ساخته‌‌شده در دورۀ قاجار»،  فصلنامۀ علمی پژوهشی نگره، شمارۀ 24، صص 83 -67.
 گلمبک، لیزا (1385)، «صنعت سفال صفویۀ کرمان»، ترجمۀ فریبا کرمانی، مجلۀ اثر، شمارۀ 40 و41، صص 167 -151.
 محمدحسن، زکی (1363)، تاریخ صنایع ایران (بعد از اسلام)، ترجمۀ محمد علی خلیلی، چاپ دوم، تهران: اقبال.
 محمدحسن، زکی (1384)، چین و هنرهای اسلامی، ترجمۀ غلامرضا تهامی، چاپ اول، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
 محمدی‌فر، یعقوب و بلکمی، بهزاد (1387)، «هنر سفالگری در دورۀ صفویه، بررسی تکنیک و نقش‌مایه‌های هنری»، نشریۀ هنرهای زیبا، شمارۀ 35، صص 102 -93.
 مهجور، فیروز (1388)، ایران، «خاستگاه سفالینه گونه موسوم به کوباچه»، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، مطالعات باستان‌شناسی.
 نفیسی، نوشین دخت (1384)، حضور طبیعت در چینی‌های آبی و سفید، چاپ اول، تهران: فرهنگستان هنر.
 
 Allan, James.W (1991), Islamic ceramics, Ashmolean museum oxford, London.
 Atasoy, Norhan & Raby, Julian (1994), iznik (the pottery of ottoman turkey), second pubish, Alexandria press, London.
 Blair, Sheila & Bloom, Janathan, (1994), The Art and Architecture of Islam, Yale university press, New Haven and London.
 Carswell, John (2003), Iznik (pottery for the ottoman empire), with a contribution by Julian Henderson, the Islamic art society.
 Denny, Walter.B, (2004), Iznik The artistry of ottoman ceramics, firs published, Thames  and Hudson, London.
 Fehervari, Geza (1973), Islamic pottery, a comprehensive study based on the Barlow collection, Queen square, London.
Lane, Arthur (1957), Later Islamic potery Persia, Syria, Egypt, turkey, Faber and Faber, London.
 Lewis, B, (1976), The Word of Islamic, Thames  and Hudson Itd, London.
 loukonine, Vladimir & Lvanov, Anatoli (2003), Persian art, Slovakia, London.
 Porter, Venetia (1995), Islamic tiles, British museum, London.
 Rice, David Talbot (1984), Islamic Art, second published, Thames and Hudson, London.
Watson, oliver (1998), ceramics, islamic Art in the keir collection, Faber and Faber, London.
 Watson, oliver (2004), ceramics from islamic lands, National Museum, Kuwait.
 non name (1983), Islamic art exabition, Istanbul.
 
-www.Wikipedia.com
- Islamicartz.com
- Louvre.fr