The impact of Persian textiles of Buyid and Seljuk Eras on Islamic Spain textiles (Case Study: Almoravids & Almoheds Periods)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran

2 M.A. Student of Textile and Clothing Design, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran

Abstract

Al-Andalus also known as Muslim Spain or Islamic Iberia, generally describes parts of the Iberian Peninsula governed by Muslims at times between 711 and 1492. As a political domain, it was successively constituted as province of the Umayyad Caliphate, Umayyad Emirate and Caliphate of Córdoba, Taifa kingdoms, Almoravids, Almohads and Marinids. These kingdoms led to a rise in cultural, industrial, artistic progress and they became the most important Europe scientific center during Middle-Ages. Many believe that fashion grew in Islamic Spain Courts by the genius of one man, Ziryab, who revolutionized the court at Córdoba and made it the stylistic capital of its time. After Umayyad Caliphate, the independent Caliphate of Córdoba focused on textile manufacturing as an important things for court precious property. One of the most important progress was trading stuff and textile manufacturing and sericulture makes Al-Andulus the pioneer of European silk textiles. Silk industry flourished during Almoravids and Almohads dynasties. Most researchers believe that Al-Andulus textiles are mostly seen as continuity of Eastern textile design tradition especially Iran during Sassanid Period. It means that all similar motifs and compositions are derived from these clothes and evolved in various Islamic territories separately. But this research presumes that some of Al-Andalus textile motifs and patterns of Almoravids and Almohads dynasties have signs of some contemporary Iranian textile design innovations especially Buyid and Seljuk Textiles, both of which are the continuity of Sassanid textile design tradition. Therefore, this research tries to show these similarities through historical documents, comparative analysis of remained textiles of these dynasties from design point of view, to investigate the reasoning behind these resemblance and show the similar aspects of these textiles. Previous researches and historical documents provided by such historians as al-Maqqari (1578–1632) and textile remains in various Museums especially Cleveland Art Museum offered precious information for measuring the suggested theory and improving it. Based on the obtained results, trading over Mediterranean Sea between Iran and Islamic Spain specially during Almoravids dynasty, importing silk clothes from Persian territories for courtiers usage and imitating them in local workshops with similar names as Dibaj, Isfahani, Jorjani, etc., shows the cultural dominance of Persian textile design culture in Islamic Spain manufacturing places and their literature. From design viewpoint, depicting human figure, animals and birds and Persian symbols such as Tree of Life, two headed eagle, man catching two animals in repetitive roundels named Medallion, equal attention to positive and negative complement spaces in design of Buyid Textiles can be seen in Almoravids textiles and we can see representation of Seljuk textiles as geometrical patterns, eight-pointed stars, lozenge and crosses in the late Almohed Dynasty textiles. Probably, the less impact of Persian textiles during Almohed dynesty can be seen as the result of religious beliefs of Almohed governors in relationship between virtue and simplicity in life, and reduced textile importations can be attributed to Spain progress in sericulture and silk weaving which made Spain as the Europe's textile manufacturing Pole.

Keywords


 

آزاد، میترا (1384)، معماری ایران در دوران آل بویه، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
آکرمن، فیلیس (1387)، پارچه‌های دورۀ اسلامی، ترجمۀ زهره روح‌فر، سیری در هنر ایران، جلد پنجم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
آل علی، نورالدین (1370)، اسلام در غرب، تاریخ اسلام در اروپای غربی، تهران: دانشگاه تهران.
ابن حوقل(1345)، صوره الارض، ترجمۀ جعفر شعار، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
اتینگهاوزن، ریچارد و گرابر، اولک (1384)، هنر و معماری اسلامی 1، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: سمت.
بوثورث،ک.ا (1349)، سلسله‌هایاسلامی، ترجمۀ فریدون بدر‌‌ه‌ای، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
بیکر، پاتریشیا (1385)، منسوجات اسلامی، ترجمۀ مهناز شایسته‌فر، تهران: مؤسسۀ مطالعات هنر اسلامی.
پرایس، کریستین (١٣٤٧)، تاریخهنراسلامی، ترجمۀ مسعود رجب‌نیا، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
پوپ، آرتور اپهام (1384)، شاهکارهایهنرایران، اقتباس و نگارش پرویز ناتل خانلری، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
پیگولوسکایا، دن.د و دیگران (1363)، تاریخایرانازدورانباستانتاپایانسدۀ١٨میلادی، ترجمۀ کریم کشاورز، تهران: پیام.
چلونگر، محمدعلی و اصغری، پروین (1392)، «پیامدهای اجتماعی حضور مسلمانان در آندلس»، فصلنامۀ تاریخ اسلام، 56 : 152-127.
حلمی احمد، کمال‌الدین (1383)، دولتسلجوقیان، ترجمۀ عبدالله ناصری طاهری، قم: پژوهشکدۀ حوزه و دانشگاه.
خزایی، محمد (1385)، «نقش تزیینات ساسانی در شکل‌گیری هنر اسلامی ایران در سده‌های سوم تا پنجم هجری»، مجلۀ نگره، شمارۀ 2و3: 52-41.
دادور، ابوالقاسم و حدیدی، الناز (1392)، «بررسی نقوش منسوجات قرون اولیۀ اسلامی (از قرن اول ه.ق تا اواخر دورۀ سلجوقی)»، جلوۀ هنر، 6: 22-15.
دونان و دیگران (1383)، تاریخ جهان لاروس، جلد اول، روزگار باستان و قرون وسطی، ترجمۀ امیر جلال اعلم، تهران: سروش.
دیماند، س.م (1383)، راهنمایصنایعاسلامی، ترجمۀ عبدالله فریار، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
روح‌فر، زهره (1369)، «نقوش اساطیری در پارچه‌های آل بویه»، مجلة میراث فرهنگی، 1: 160- 135.
زکی، محمدحسن (1377)، هنرایراندرروزگاراسلامی، ترجمۀ محمد ابراهیم اقلیدی، تهران: صدای معاصر.
زند داودی، عسل (1388)، «بررسی نقوش دست‌بافته‌های دورۀ سلجوقی و ایلخانی»، دوفصلنامۀ هنرهای تجسمی نقش‌مایه، سال دوم، شمارۀ 4: 98-87.
سعیدیان جزی، مریم (1391)، «درآمدی بر تاریخ اجتماعی اسپانیای اسلامی در منابع تاریخی و جغرافیایی قرن چهارم تا هفتم هجری»، فصلنامۀ تاریخ اسلام، 49 : 210-183.
شفا، شجاع الدین (1385)، ایران در اسپانیا، ترجمۀ مهدی سمسار، تهران: گستره.
طالب‌پور، فریده و خطایی، سوسن (1390)، «بررسی تصویر انسان در ابریشمینه‌های آل‌بویه و سلجوقی»، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 46: 54-47.
عنان، محمد عبدالله (1370)، تاریخ دولت اسلامی در اندلس، ترجمۀ عبدالمحمد آیتی، تهران: کیهان.
فتحی، لیدا و فربود، فریناز (1388)، «سیر تحول نقوش پرنده و موجودات اساطیری بال‌دار در منسوجات آل‌بویه و سلجوقی»، فصلنامۀ نگره، 12: 51-41.
فریه ر.دبلیو (1374)، درباره هنرهای ایران، ترجمۀ پرویز مرزبان، تهران: فرزان روز.
قربانى، زین العابدین (1370)، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامى، ج دوم ، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
کاتلی، مارگریتا و هامبی، لوئی (1376)، هنر سلجوقی و خوارزمی، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی.
کلاویخو، رویی گونسالس (1337)، سفرنامه، ترجمۀ مسعود رجب‌نیا ، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
کونل، ارنست (1347)، هنر اسلامی، ترجمۀ هوشنگ طاهری، تهران: مشعل آزادی.
لوبون، گوستاو (1347)،  تاریخ تمدن اسلام و عرب، ترجمۀ سیدهاشم حسینی، تهران: اسلامیه.
مکداول ، ج. الگرو (1374)، نساجی، ترجمۀ پرویز مرزبان، هنرهای ایران، ر. دبلیو. فریه، تهران: فرزان روز.
معتضد، خسرو (1366)، حاج امین‌الضرب و تاریخ تجارت و سرمایه‌گذاری صنعتی در ایران، تهران: جانزاده.
نهرو، جواهر لعل (1353)، نگاهى به تاریخ جهان، ج اول، چ پنجم، ترجمۀ محمود تفضلى، تهران: امیرکبیر.
ورجاوند، پرویز  (1351)، «سیری در هنر ایران و دیگر سرزمین‌های اسلامی،‌ از قرن سوم تا یازدهم هجری»، مجلۀ هنر و مردم، شمارۀ 116 : 15-7.
ویلسن، ج.کریستی (1317)، تاریخ صنایع ایران، ترجمۀ عبدالله فریار، تهران: فرهنگسرا.
 
Ardzrooni, Leon (1913), Commerce and Industry in Spain during Ancient and Mediaeval Times, Journal of Political Economy, 21(5): 432–453.
Bloom, J. M., Blair, S., (1997), Islamic arts Phaidon Press, London.
Bloom, J. M. (2004). Facts and fantasy in Buyid art. Oriente moderno23(2), 387-400.
Buresi, Pascal (2012), Governing the Empire: Provincial Administration in the Almohad Caliphate (1224-1269). Studies in the History and Society of the Maghrib, 3. Brill, Leiden .
Dodds, Jerrilynn (1992), Al-andalus: the art of Islamic spain, Metropolitan museum of art, New York.
Gómez, Emilio Garcia (1962), Estudio del Dar at-tiraz. Al-Andalus, 27(1): 21-104.
Harris, Jeniffer (1993), 5000 years of Textiles, British museum press, London.
Keay, Simon J. (1988), Roman Spain, University of California Press, Oakland.
Kuhnel, Ernest (1960), Some observations on Buyid silks, Survey of Persian Art, Vol. XIV, Oxford university press, Oxford :  3080-3090.
Lombard, M. (2004), Les textiles dans le monde musulman du 7e au 12e siècle, École des Hautes Études en Sciences sociales, Paris.
Partearroyo, Cristina (1992), Almoravid and Almohad Textiles, Al-Andalus: The Art of Islamic Spain, Metropolitan Museum of Art , New York : 105-113.
Pope, Arthur Upham (1967),  A Survey of Persian Art, Vol.XIV, Oxford University Press , Oxford.
Serjeant, Robert Bertram (1972), Islamic textile: materials for a history up to the mongol conquest, Beirut.
Shepherd, D. G. (1951), A twelfth-century Hispano-Islamic silk, The Bulletin of the Cleveland Museum of Art, 38(3), 59-62.
Shepherd, Dorothy G.(1957), A dated hispano-islamic silk, Ars Orientalis 2: 373-382.
Shepherd, Dorothy (1960), Some observations on Buyid silks, Survey of Persian Art, Vol. XIV, Oxford university press London, Oxford: 3090-3099.
Terrasse, H. (1958), Islam d'Espagne' une rencontre de l'Orient et de l'Occident, Librairie Plon, Paris.
www.clevelandart.org, Retrived:2016/01/25.
www.metmuseum.org, Retrieved: 2016/02/10.
www.vam.ac.uk, Retrieved:2015/01/30.