A comparative study between standing paintings of Fath `Ali Shah Qajar signed by Mihr `Ali and Sogdian art

Document Type : Research Paper

Author

Professor in Alzahra University, Faculty of Art, Alzahra University.

Abstract

During the reign of Fath Ali Shah Qajar, Iranian`s Painting achieved a new step and excellent conditions caused revival of art. In order to display the king's power, some of painters such as Mihr `Ali, showed the simbolic king's figures by a narrow waist and broad shoulder like Rustam, Iranian champion. The resplendent royal portraits of Fath Ali Shah, the pre-eminent ruler of the Qajar dynasty, is an exemplary model of the extensive canon of life-size portraits commissioned by the monarch. Such paintings immortalised his rule of Persia, both internally to the Iranian populace and externally to overseas governments and royalty. Well-versed in the power of images, Fath Ali used painting to demonstrate his authority, wealth, and accomplishments. In fact, the sense of splendor, strength, and stability that these cultural productions projected present a very different picture from the one offered by historical facts. Fath Ali Shah’s Paintings were sometimes sent to foreign leaders as displays of the dynasty’s prosperity and cultural acuity. Artists often incorporated European techniques into their work. Frequently, however, some images decorated royal buildings at home, where they were intended to awe and impress visitors. Continuing an ancient Persian tradition, Fath Ali Shah`s portraits were venerated in much the same way that religious images were. Fat'h Ali Shah commissioned great numbers of lifesize portraits of himself and his sons, works which formed the backdrop to court ceremonies, the works, painted by Mihr 'Ali .He portrayed Fat'h Ali Shah in his many stately roles, and were intended to show his power as a ruler rather than to be realistic portraits. As a result, the works are heavily stylised, are painted in rich, deep tones, and are filled with symbols of power. The archaeological findings in the Sogdian state where located in the ancient Iran, have also displayed the collection of some artworks like handicrafts, coins and murals. Studies show that the features of Sogdian figural patterns are formed by jewelery, crown, narrow waist and broad shoulders. Comparing the visual and conceptual patterns used in the painting of Fath Ali-Shah Qajar that painted by Mihr`Ali and some Sogdian coins, wooden shields and mural paintings are the purposes of this comparative study.We try to answer these questions: What are the features of visual patterns used in the Qajar and Sogdian art? How to describe the similar concepts in these works? This visual research described a qualitative method of visual content analysis and the data have been gathered through a documental and librarian method. In order to compare the similar patterns used in two art periods, the notion of Khshathra Vairya is required. Khshathra Vairya has centeral role in Iranian ontology and Zoroastrian belief. It seems that recognizing the various aspects of Khshathra Vairya`s concepts help us to understand the artworks in two different periods.The most important finding is that the common visual and conceptual patterns used in the two art periods referr to revive the ancient Iranian philosophy and divine kingdom.
Keywords: Mihr‍` Ali, Fath Ali shah `s Painting, Sogdian art, Khshathra Vairy, frawahr

Keywords


 آژند، یعقوب (1392)، نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران)، جلد 1 و 2، انتشارات سمت، تهران.
 اتینگهاوزن، ریچارد و یارشاطر، احسان (1379)، اوج­های درخشان هنر ایران، ترجمه رویین پاکباز و هرمز عبدالهی، نشر آگه، تهران.
 اسلامی، روح الله و بهرامی، وحید (1394)، ﭘﺪﯾﺪارﺷﻨﺎﺳﯽﺳﯿﺎﺳﯽﻓﺮّه در اوﺳﺘﺎ و ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ، نشریه پژوهشنامه علوم سیاسی، ﺳﺎل10، شماره 4، صص 7-40.
 بریان، پی یر(1385)، امپراتوری هخامنشی، جلد اول، ترجمه ناهید فروغان، نشر قطره، تهران.
 بلنیتسکی، الکساندر (1390)، هنر تاریخی پنجکنت، ترجمه عباس علی عزتی، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
 بویل، جان اندرو (1395)، تاریخ ایران کیمبریج از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانیان، پژوهش دانشگاه کمبریج، جلد پنجم، چاپ دوازدهم، ترجمه حسن انوشه، انتشارات امیرکبیر، تهران.
بیکرمان، ا.د.ه؛ بیوار، لئو؛ رادیتسا، ر و دیگران  (1392)، تاریخ ایران کمبریج، جلد 3،  بخش 1 ترجمه احسان یارشاطر، بخش 2،
ترجمه­ حسن انوشه، انتشارات امیر کبیر، تهران.
 پاکباز، رویین (1387)، نقاشی ایران از دیرباز تاکنون، چاپ هفتم، انتشارات زرین و سیمین، تهران.
 پاکباز، رویین (1385)، دایرة المعارف هنر، چاپ پنجم، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
پرادا، ایدت (1391)، هنر ایران باستان(تمدن­های پیش از اسلام)، ترجمه­ی یوسف مجیدزاده، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
 خادمی ندوشن، فرهنگ (1381)، تاریخ کوشانیان با استفاده از منابع باستانشناسی، پژوهشنامه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، 34، صص 144-127.
دوستخواه، جلیل (1385)، اوستا، کهن­ترین سرودها و متن­های ایرانی، انتشارات مروارید، تهران.
 دیبا، لیلا (1378)، تصویر قدرت و قدرت تصویر: نیت و نتیجه در نخستین نقاشی­های عصر قاجار (1834-1785میلادی)، ایران­نامه،  67 ، صص423-452.
 رایس، تامارا تالبوت (1389)، هنرهای آسیای مرکزی، ترجمه رقیه بهزادی، نشر گستره، تهران.
 رضا، عنایت الله (1384)، ایران و ترکان در روزگارساسانیان، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
 زرشناس، زهره (1380)، دگرگونی مفهوم «فّر» در نوشته های سغدی، نشریه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره 37، صص 403-389.
 شیرازی، ماه منیر؛ ﺩﺍﺩﻭﺭ، ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻢ؛ ﮐﺎﺗﺐ، ﻓﺎﻃﻤﻪ و ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﻣﺮﻳﻢ (1394)، ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻧﺴﺨﺔ ﻣﺼﻮﺭﻧﺎﻣﻪ ﺧﺴﺮﻭﺍﻥ ﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻫﻨﺮ ﺩﻭﺭه ﻗﺎﺟﺎﺭ، فصلنامه نگره، 33، صص78-60.
 کربن، هانری (1395)، ارض ملکوت، ترجمه انشاءالله رحمتی، نشر سوفیا، تهران.
 کن بای، شیلا (1389)، نقاشی ایرانی، ترجمه مهدی حسینی، انتشارات دانشگاه هنر، تهران.
 گیرشمن، رومان (1390)، هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، ترجمه­ی بهرام فره­وشی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
 قائمی، فرزاد (1390)، ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻧﺴﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ اﺳﻄﻮرة ﻓﺮ و  ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی آن در ﺷﺎﻫﻨﺎمه فردوسی و اساطیر اﻳﺮان، جستارهای ادبی، 174، صص 148-113.
 سیمز، ویلیامز (1387)، آشنایی زبان سغدی، ترجمه ویدا نداف، محمد جعفرزاده و رستم وحیدی، انتشارات فروهر، تهران.
 هینلز، جان (1393)، شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، نشر چشمه، تهران.
 نیولی،گراردو (1381)، زمان و زادگاه زرتشت، ترجمه سید منصور سجادی، نشر آگه، تهران.
Azarpay, Guitty (1981), Sogdian painting, University of California press.
 Sims Eleanor & Boris I Marshak (2002), Peerless Images: Persian Painting and its Sources, Yale university press, New Haven and London. 
 Diba, Layla (1999),RoyalPersian Paintings: The Qajar Epoch)1785-1925(,  Publisher: I. B. Tauris.
URL1: http//: British museum. Com (access date :2016/11/9)