Study of Myth Critique of Gilbert Durand by Looking at “Persian Garden Jewelry”

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Applied Art, Alzahra university, Tehran, Iran

2 art faculty, alzahra university, tehran, Iran

3 Shahid beheshti University, Tehran,Iran

Abstract

Surveying works of art with the use of mythological critique in Iran is either very unknown or by some famous methods such as Jung’s Archetypal Phenomenom, monomythic of Joseph Campbell, Archetype typological critique of Northrop Frye are limited. Other methods, such as myth critique, myth analysis, which are some of the applied methods in the analysis of the artwork, are still unknown in the country. A glance at the numerous kinds of the critiqual art research provided, various spectrum of works of visual and synthetic arts have been repeatedly examined by various methods of mythological critique, But the arts of jewelry, as applied arts, has not only been neglected from the field of critique, but in the field of mythological critique also have been neglected. The Persian Garden collection has been created by Bahram Dashtinejad and Toktam Fazel, a jeweler couple that always draws inspiration from the Iranian garden for their artworks. “Persian garden”, has been gathered by images and designs used in the Persian miniatures have more benefits through visual attraction. also pointed to the Persian motifs used in the collection and added, “designers of “Persian garden’s jewelry” have gained a precious treasure preserved in our Persian images and miniatures over the years. Any design they make opens the door to a new design some of which can become the purpose for a new exhibit. For example, the simorgh (the mystic Persian bird), the life tree, and the cypress bird are some of the clear concepts we used in the works, while the maps of Persian gardens and architectural designs of the structures are the hidden concepts which have been regarded in the backgrounds of the works. The compositions and ideas used in the works give a visitor a new feel for the jewelry. In this way, they have taken the hidden and obvious concepts of the Persian garden into consideration in the artworks. The present study was carried out using the descriptive-analytical and historical method using the myth- critique of Gilbert Durand. The aims of this study are to survey of Durand’s myth – critique method, and then have analyzed the "Persian garden’s Jewelry" as a case study by using this method. The present article is seeking to answer this question of what is the clandestine great central myth of Persian garden’s jewelery are referring to, which is directly related to the personal lives of the designers and which has led the authors to find the secrets concept are contained in these artifacts. In conclusion, attention to the general theme and motives as well as to the details of the descriptive article of the study, the Persian garden artifacts, led the authors to the conclusion that all the motifs and themes contained in the artifacts of each one is in dephth of relation to the central myth of the great "utopia". This archimythe is obviously related to the personal life of designers (Toktam & Bahram). In all pieces of jewelery we have seen vgreat impact of archimyth of Utopia.

Keywords


ادیب­نیشابوری، سمیه (1391)، نشانه­شناسی باغ ایرانی (با تأکید بر باغ فین کاشان)، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، اصفهان.
امام­حسینی، مژگان (1393)، بررسی محتوا و جایگاه نشان سرو در ادبیات تاریخی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران.
آهنچی، سمانه­السادات (1395)، شناخت فرم و محتوا نقش­مایه­ی سرو در فرش ایران دوره­ی صفویه، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، تهران.
آیه­آلهی، موژان (1394)، تحلیل نمادشناسی باغ­ایرانی و خوانش باغ به مثابه متن با رویکرد نشانه­شناسی (باغ­های بازمانده از دوران صفویه)، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم­و­فرهنگ، تهران.
پرهام، سیروس (1378)، از سرو تا بته، نشر دانش، سال 16، شماره 4، صص 39 – 42.
پرهام، مهدی، قایمی، فرزاد (1388)، کهن­الگوی شهرپردیسی و انواع نمودهای آن در فرهنگ ایرانی و ادبیات کهن­فارسی، مطالعات نقد ادبی، شماره 17، صص 151 – 170.
جعفریان، آزاده (1393)، جراحی نقره در باغ ایرانی: مصاحبه با زوج هنرمند تکتم فاضل و بهرام دشتی نژاد، روزنامه اعتماد، شماره 2958، ص 7.
جیحانی، حمیدرضا (1394)، باغ خواجه به روایت نظامی­گنجوی (باغ ایرانی براساس داستانی از مثنوی هفت­پیکر)، منظر، شماره 33، صص 90 – 95.
حجازی، بهجت­السادات (1388)، بازآفرینی اسطوره­های سیمرغ و ققنوس، نشریه مطالعات عرفانی، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟، صص 119 148.
حسینی، ناهید (1391)، بررسی نقوش البسه­ی حاکمان در ایران با رویکرد نشانه­شناسی گفتمان، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران.
دوستی، مینا (1392)، تجلی روایت­های اسطوره­ا­ی حقیقت در سیمرغ ایکاروس با روش اسطوره­سنجی (با تکیه بر نگارگری­های دوره­ی ایلخانی)، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز.
دهخدا، علی اکبر (1377)، لغت­نامه دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
دهقانی­یزدلی، هادی (1391)، نشانه­شناسی روایت­های منثور عرفانی، رساله دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان.
رحمانی، نجیبه و شعبانی خطیب، صفرعلی (1395)، بررسی جایگاه خیال و اسطوره در نقاشی قهوه­خانه­ای (روش ژیلبردوران)، نشریه­ی علمی پژوهشی باغ نظر، سال 13، شماره 42، صص 19 – 32.
رحمانی، نجیبه و محمودی، فتانه (1396)، بررسی سیر تحول نقش هارپی ( از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر)، نشریه­ی علمی پژوهشی هنرهای زیبا، دوره 22، شماره 1، صص 53 – 67.
شکری­دودجی، پروین (1389)، بررسی نمادهای کیش­مهر در غزلیات شمس، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان.
شمس­اسفندآبادی، فرزانه (1391)، ویژگی­های تصویرسازی فرهنگی در ایستگاه مترو، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
شعیری، حمیدرضا (1392)، نشانه معناشناسی دیداری نظریه­ها و کاربردها، نشر سخن، تهران.
شیخی نارانی، هانیه (1394)، نشانه­شناسی شکل و نقش پرنده در ایران، نشر کلک سیمین، تهران.
صرفی، محمدرضا (1386)، نماد پرندگان در مثنوی، فصلنامه علمی پژوهشی نامه­ی ادب غنائی، شماره 11، صص 113 – 130.
طغیانی، اسحاق و معینی­فرد، زهرا (1387)، آرمان­شهر زنان در خسرو و شیرین حکیم نظامی گنجه­ای، پژوهش­نامه ادب غنائی، شماره 11، صص 113 – 130.
عابددوست، حسین و کاظم­پور، زیبا (1388)، تداوم حیات اسفنکس­ها و هارپی­های باستانی در هنر دوره­ی اسلامی،  فصلنامه نگره، شماره 13، صص 81 – 92.
عاشوری، حمیده (1392)، مطالعه بینانشانه­ای داستان گذر سلووش از آتش از دوره­ی قاجار تا عصر حاضر با رویکرد اسطوره­کاوی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، اصفهان.
عباسی، علیرضا (1390)، ساختارهای نظام تحلیل از منظر ژیلبردوران، انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
عبدی، لیلا (1391)، کتاب­شناسی انتقادی پژوهش­های اساطیری (کلیات و کاربردهای اسطوره در علوم و هنر) از سال 1330 تا 1389، رساله دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز.
علائی، علی (1391)، باغ ایرانی از منظر پوپ، فصلنامه کیمیای هنر، سال اول، شماره 2، صص 66 – 88.
عوض­پور، بهروز (1395)، رساله­ای در باب اسطوره­کاوی، انتشارات کتاب­آرایی ایرانی، تهران.
عوض­پور، بهروز و نامورمطلق، بهمن (1393)، ژیلبر دوران و نقد اسطوره­ای (پیکره­ی مطالعاتی: رمان قلب سگی اثر میخائیل بولگاکوف)، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره­شناختی، سال دهم، شماره37، صص 205 – 235.
غضنفری­هاشمی، مریم السادات (1391)، باغ فرهنگی تهران، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین­المللی امام خمینی قزوین.
فرشید و همکاران (1390)، بررسی تطبیقی یوتوپیای تامس مور با شهر نیکان نظامی، نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی، سال پنجم، شماره 18، صص 91 – 109.
قاسمیه و همکاران (1395)، بررسی زبان مشترک باغ و نگارگری ایرانی با تأکید بر نقش نمادین درخت سرو، دوفصلنامه علمی ترویجی پژوهش هنر، سال ششم، شماره 11، صص 75 – 87.
گودرزی­سروش، محمدمهدی و مختابادامرائی، مصطفی (1392)، نمادگرایی باغ ایرانی در دوره­ی اسلامی، نشریه­ی هویت شهر، سال 7، شماره 13، صص 55 – 62.
نامورمطلق، بهمن (1388)، اسطوره­سنجی نزد ژیلبردوران مورد کاربردی آثار خاویر دومستر، نشریه نقد زبان و ادبیات خارجی، شماره 2، صص 111 – 127.
نامورمطلق، بهمن (1388)، گذر از اسطوره­سنجی به اسطوره­کاوی، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 14، صص 92 - 108.
نامورمطلق، بهمن (1392)، درآمدی بر اسطوره­شناسی، انتشارات سخن، تهران.
نامورمطلق، بهمن (1394)، درآمدی بر بینامتنیت، جلد اول، انتشارات سخن، تهران.
نقی­زاده، محمد (1392)، جلوه­های زیبایی در باغ­ایرانی، نشریه­ی علمی- ترویجی منظر، شماره 22، صص 6 – 9.
نقاشیان، محمد سعید (1392)، پرنده در تفکر اشراق و جایگاه آن در اسناد تجسمی خط­نقاشی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
https://www.theguardian.com/world/iran-blog  [accessed at 24 Nov 2018].