The Effect of the Social Dialogue Governing the Safavid Age in the Visual Works of the Music Scenes of that Period

Document Type : Research Paper

Authors

1 Master student of Art Research at Kashan University

2 Associate Professor and member of the faculty of the Department of Advanced Studies in Arts of Kashan University

Abstract

Every field of knowledge in a particular period of history has a collection of necessitating and depriving laws and rules, which determines about what you can discuss and about what cannot enter the discussion. This unwritten laws and rules, which at the same time ruling on any speech and writing, are "discourse" of that particular field in that particular historical period. In the ninth century Sufis movement emerged as powerful political sovereignty in Iran and established a new government named Safavie kingdom; anew emergence of Iran as an independent political unit in Safavie era was a struggle to retrieve a national identity before Islam. The Safavid dynasty created a new era in Iran history by formalizing the Shia religion in Iran and settling it as a religion of the majority of people. “In the point of view of this era historians, religion constitution and spirituality were not an independent phenomenon from the government”. Because of a relation that historians had with the court and also moral and material centralization policies of Safavi king, they paid less attention to independence and existence of religious constitution and spirituality. According to the dominant discourse of Shia in Safavie era, for consolidation and expansion of the Shiite spontaneously, Shia king invited them to himself in spite of power and glory but there were serious signs of conflict and inconsistency between these two. A major difference between Safavi nationalism and its earlier period was in a role of "Shia" religion in the new identity that this time was responsible for. The confluence of religion and nationality in Safavi discourse caused religious unity be basis of political unity and national identity in Iran after about nine hundred years after the Sasanian government. A discourse which by highlighting, rejecting and marginalizing spread its dominant thought with a name of powerful government against the Ottoman Caliphate and other competitorA recession that had started since the eighth century, in Safavi era Speeded up. This haste was largely as result of Shia religion formalization and its gripping through court policies as well as increasing penetration among the public that gradually caused loss of Sufis. Due to the unfavorable social conditions in this era, Safavi kings used Shia religion as means of their purposes. . In this research has attempted to study the influence of social discourse of this era -that in addition to the ruling political thoughts can be Divided to three sections, Shia religion, ancient Iran philosophy and Islamic mysticism- on figures including music scene. This research is carried out through descriptive-analytical method and its data was collected through documentary method and for analyzing the data, the "Michel Foucault" discourse theory was used as a theoretical framework. The result of this study is that by all power and influences that Shia religion and philosophers and Islamic mystics had in the safavi era particularly in first shah abbas, the direct impact of government political thoughts on miniature and visual usage of social realities is obvious in designing scenes including music.

Keywords


 آیات الهی قرآن کریم،(1389)، ترجمه: محی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای، تهران، انتشارات قلم و اندیشه
 آزاده‌فر، محمدرضا، (1395).موسیقی در فلسفه و عرفان، یک مقدمه کوتاه، تهران، نشر مرکز.
 الئاریوس، آدام، (1363). سفرنامه(بخش ایران)، ترجمه: احمد بهپور، تهران، سازمان انتشاراتی فرهنگی ابتکار.
 بشیریه، حسین، (1378). سیری در نظریه های جدید در علوم سیاسی، تهران، علوم نوین.
 بیضایی، بهرام.( 1379).نمایش در ایران، چاپ دوم، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
 پایا، علی، (پاییز 1375). جایگاه مفهوم صدق در آرای فوکو، نامه فرهنگ، شماره 23. 52-69
 ترکمان، اسکندربیگ،(1382). عالم‌آرای عباسی، به کوشش ایرج افشار، 2 جلد، تهران، انتشارات امیرکبیر.
 جعفریان،رسول،(1379). صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
 جوادی، غلامرضا،(1380). موسیقی ایران از آغاز تا امروز، ج 1. تهران، انتشارات همشهری.
 داداشی، ایرج،(1395). میرفندرسکی و موسیقی نظری، مجموعه مقالات اولین همایش دوسالانه بین المللی جهان اسلام، تهران، فرهنگستان هنر.
 ذاکرجعفری،نرگس،(1396). حیات سازها در تاریخ موسیقایی ایران(از دوره ایلخانیان تا پایان صفویه)، تهران، موسسه فرهنگی-هنری ماهور.
 دالاواله، پیترو، (1370). سفرنامه(بخش ایران)، ترجمه: شعاع‌الدین شفا، چاپ دوم، انتشارات علمی و فرهنگی.
 راهگانی،روح انگیز، (1377). تاریخ موسیقی ایران، تهران، انتشارات پیشرو.
رهبر، ایلناز ، هومان اسعدی و رامون گاژا، (تابستان 1389). سازهای موسیقی دوره صفوی به روایت کمپفرو شاردن( مقایسه‌ای تطبیقی در بخش سازشناختی از سفرنامه کمپفر و شاردن)، تهران، مجله هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 41 .23-32
 زاهدی، تورج،(1377). جکمت معنوی موسیقی، تهران، نشر فردوس.
 شاردن، ژان.( 1393).سفرنامه ، ترجمه: اقبال یغمایی، ج1، 3 و 5 چاپ دوم، تهران، انتشارات توس.
 شورمیج، محمد(بهار 1392). شیخ بهایی و حکومت صفویه، فصلنامه مطالعات تاریخ ایران اسلامی، سال دوم، شماره 1. 47-65
 صالحی زاده، عبدالهادی،( تابستان 1390). درآمدی بر تحلیل گفتمان میشل فوکو؛ روش های تحقیق کیفی، ماهنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، سال دوم، شماره3 . 113-141
 صدرالدین محمّد شیرازى ،(1383). الحکمة‌المتعالیة فى الاسفار العقلیة‌ الاربعة، ترجمه محمد خواجوی،ج 6، چاپ دوم،تهران، انتشارات مولی
 طباطبائی، محمدحسین،(1374). ترجمه تفسیرالمیزان، مترجم: محمدباقر موسوی همدانی، ج12، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی.
 فاطمی، ساسان، (1393). جشن و موسیقی در فرهنگ‌های شهری ایران، تهران، موسسه فرهنگی-هنری ماهور.
 فیرحی، داوود) 1384 (. قدرت دانش مشروعی ، تهران، نشرنی.
 فیگوئروآ، دن گارسیا دسیلوا،(1363). سفرنامه، ترجمه: غلامرضا سمیعی، تهران، نشر نو.
 کشمیری، مریم،(تابستان 1397)، مقام نوازندگان در عصر صفوی بر پایه نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی اثر سلطان‌محمد، هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 23، شماره2. 23-34.
 کمپفر، انگلبرت، )1363(. سفرنامه ، ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران، شرکت سهامی خوارزمی.
 محشون، حسن،(1380). تاریخ موسیقی ایران، تهران، فرهنگ نشر نو.
مراغی، عبدالقادربن غیبی،(1366). جامع‌الالحان، به اهتمام: تقی بینش، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. 
---------، (1370). شرح‌ادوار، به اهتمام تقی بینش، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
 مسعودیه، محمدتقی،(1350). مبانی اتنوموزیکولوژی، تهران، انتشارات سروش.
 ------------،(زمستان1381).روضه‌خوانی و رابطه آن با ردیف موسیقی سنتی ایران، فصلنامه ماهور. شماره 18. 13-23.
 معین،محمد،( 1382). فرهنگ فارسی، ج 4 ، تهران، انتشارات بهزاد
 ملکی، توکا،(1380). زنان موسیقی ایران از اسطوره تا امروز ، تهران، نشر کتاب خورشید.
 میثمی، حسین،(پاییز 1381).تشکیلات موسیقی دربار صفوی، فصلنامه ماهور. شماره 17. 31- 54. 
---------(1389). موسیقی عصرصفوی، تهران، فرهنگستان هنر.
نظرلی، مائیس،(1390). جهان دوگانه مینیاتور ایرانی، ترجمه: عباس‌علی عزتی، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر. منابع تصاویر:
 آدامووا، ا.ت،( 1386). نگاره‌های ایرانی گنجینه آرمیتاژ ( سده پانزدهم تا نوزدهم میلادی)، ترجمه: زهره فیضی، تهران، فرهنگستان هنر.
 آقاجانی اصفهانی، حسین، اصغر جوانی، (1385). دیوارنگاری عصر صفویه در اصفهان(کاخ چهلستون)، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.  شاهکارهای نگارگری ایران ،( 1384). ، موزه هنرهای معاصر.
 کری‌ولش، استوارت،(1389)، نقاشی ایرانی، نسخه‌نگاره‌های عهد صفوی، ترجمه: احمدرضا تقاء، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.
کنبای، شیلا، (1389)، نگارگری ایرانی، ترجمه: مهناز شایسته‌فر، تهران، انتشارات مطالعات هنر اسلامی.
 ولش، آنتونی،(1389). نگارگری و حامیان صفوی، ترجمه: روح‌الله رجبی، چاپ دوم، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.