اکبری، محمدعلی و بیگدلو، رضا (1390)، پهلویسم: ایدئولوژی رسمی دولت محمدرضا پهلوی در دهههای 1340-1350 شمسی، فصلنامه گنجینه اسناد، شماره 84، صص 25-6.
ادواردز، استیو (1393)، عکاسی، مهران مهاجر، چاپ سوم، تهران: نشر ماهی.
اشرف، احمد و بنوعزیزی، علی (1387)، طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران، سهیلا ترابی فارسانی، چاپ اول، تهران: انتشارات نیلوفر.
بازن، آندره (1382)، سینما چیست؟، محمد شهبا، چاپ دوم، تهران: انتشارات هرمس.
بارت،رولن (1389)، پیام عکس، راز گلستانیفرد، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
بحرانی، محمدحسین (1389)، طبقه متوسط و تحولات سیاسی در ایران معاصر (1380=1320) (پژوهشی در گفتمانهای سیاسی قشرهای میانی ایران)، چاپ دوم، تهران: انتشارات آگاه.
بیت، دیوید (1395)، مفاهیم عکاسی: شرح واژهها و اصطلاحات کلیدی تاریخ و نظریه عکاسی تا به امروز، علیرضا رئیسی و مارال زیاری، چاپ اول، تهران: حرفه نویسنده.
پرایس، دریک (1390)، ناظر و نظارتشده: عکاسی اینجا و آنجا در عکاسی: درآمدی انتقادی، گروه مترجمان، چاپ اول، تهران: انتشارات مینوی خرد.
حسینیراد، عبدالمجید و خلیلی، مریم (1391)، بررسی نقش جریان های فکری و حکومتی در رویکرد ملیگرایانه نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی، فصلنامه هنرهای تجسمی، شماره 49، صص 17-5.
خدادادی مترجمزاده، محمد (1393)، کارکردهای فرهنگی-هنری عکاسی در ایران (1380-1320 خورشیدی)، چاپ اول، انتشارات مرکب سفید، تهران.
خدادادی مترجمزاده، محمد (1393)، همارزی شیوههای تجسمی (نقاشی، گرافیک و عکاسی) در ایران در گذری ۵۰ ساله، فصلنامه حرفه: هنرمند، شماره 53، صص 13-6.
رامامورتی، آناندی (1390)، وهمها و نمایشها: عکاسی و فرهنگ کالایی، در عکاسی: درآمدی انتقادی، گروه مترجمان، چاپ اول، تهران: انتشارات مینوی خرد.
زینالصالحین، حسن و فاضلی، نعمتالله (1394)، سیاست و بازنمایی (بررسی نقش ایدئولوژیک دوربین عکاسی و عکس در دوره پهلوی)، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره دوم، شماره 3، صص 79-92.
زینالصالحین، حسن و فاضلی، نعمتالله (1396)، عکس، گفتمان، فرهنگ: تحلیل تاریخی کارکردهای گفتمانی عکس در ایران، رسانه و فرهنگ، سال هفتم، شماره اول، صص 19-47.
سونتاگ، سوزان (1390)، دربارهی عکاسی، نگین شیدوَش، چاپ اول، تهران: انتشارات حرفه:نویسنده.
شیخ، رضا (1384)، ظهور شهروند شاهوار: صد سال اول عکاسی چهره در ایران (1850-1950)، عکسنامه، سال پنجم، شماره 19، صص 4-27.
عباسی، اسماعیل (1371)، فهرست کتابهای عکاسی، عکس، سال ششم، شماره 7، صص 54-50
عکس (1365)، شماره اول، سال اول، بهمن و اسفند 1365. لیستر، مارتین (1390)، عکاسی در عصر تصویرپردازی الکترونیک در در عکاسی: درآمدی انتقادی، گروه مترجمان، چاپ اول، تهران: انتشارات مینوی خرد.
مریدی، محمدرضا (1395)، کشمکشهای گفتمانی رئالیسم و ایدهآلیسم در نقاشی ایران معاصر: طرح رویکردی برای مطالعه تاریخ اجتماعی هنر ایران، دوفصلنامه جامعهشناسی هنر و ادبیات، دوره هشتم، شماره 2، صص 112-81.
مریدی، محمدرضا و تقیزادگان، معصومه (1391)، گفتمانهای هنر ملی در ایران، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 29، صص 156-139.
نواختی مقدم، امین و نوریان اصل، حامد (1388)، مبانی ایدئولوژیک سیاستهای فرهنگی رژیم پهلوی، فصلنامه مطالعات انقلابی اسلامی، سال ششم، شماره 19، صص 130-115.
هالند، پاتریشیا (1390)، «خوشا نگریستن به...»: عکسهای شخصی و عکاسی عامهپسند، در عکاسی: درآمدی انتقادی، گروه مترجمان، چاپ اول، تهران: انتشارات مینوی خرد.
Daguerre, L. J. M. 1980. “Daguerreotype”, In Classic Essays on Photography, edited by Alan Trachtenberg, 11-13, New Haven: Leet’s Island Books.
Freund, G. (1980), Photography & Society, David R Godine Pub, the University of Michigan.
Kantz, D.L. 2014. “Politics and Photography in Apartheid South Africa.”, History of Photography 32 (4): 290-300.
Petterson, Mikael. 2011. “Depictive Traces: On the Phenomenology of Photography.”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism 69 (2): 185-196.
Warner Marien, Mary (2010), Photography: A Cultural History, 3rd edition, Pearson.
Ziarek, Krysztof. 2002. “Art, Power and Politics: Heidegger on Machenschaft and Poiesis.”, contretemps 3 (July): 175-186.