A comparative study of the calligraphy of Al-Fatiha Chapter (Surah) by Mir Emad Hassani Qazvini and Mirza Gholamreza Isfahani in terms of aesthetic Components of Good Formation and Good Establishment

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran.

2 Master of Art Research, Department of Art Research, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran.

Abstract

Nasta'liq script developed and grew with certain characteristics during its six hundred years of history, after its formation and emergence by the efforts of calligraphers of each period. As some of the leading calligraphers, with new initiatives and creativity, promoted the beauty and evolution of Nasta'liq script. Among them, we can mention the works of Mir Emad Hassani Qazvini and Mirza Gholamreza Isfahani. Mir Emad Hassani Qazvini (961 AH) is one of the most famous calligraphers in the history of Iranian art in the Safavid era. He was able to strengthen the foundation of the Nasta'liq script so that all scholars of Islamic calligraphy would call it the bride of calligraphy. Mir Emad had an unattainable position and unparalleled skill in composition, the way the letters and words of calligraphy were placed in the line, the crucifixion and the choice of the correct angle of engraving. Mirza Gholamreza Esfahani (1246 AH) Calligrapher of the Qajar period is also a comprehensive figure with a special style in the history of Iranian calligraphy, which is one of the rare calligraphers of the Qajar period. Mirza Gholamreza has mastered writing in all common forms and forms of calligraphy and has created new methods, especially in the form of black and white. In examining the works of Mir Emad Hassani Qazvini and Mirza Gholamreza Esfahani, we encounter obvious differences in the performance of piece writing; The purpose of this study is to know the calligraphy style of Mir Emad Qazvini and Mirza Gholamreza Isfahani and to study two calligraphic pieces from Surah Al-Fatiha al-Kitab by these two artists in accordance with the aesthetic components of good shape and good position. The research questions are: 1- What are the aesthetic components of Mir Emad Qazvini and Mirza Gholamreza Isfahani calligraphy? 2- What are the commonalities and differences and the advantages of good formation and good condition due to the praise of Mir Emad and Mirza Gholamreza in comparison with the aesthetic components mentioned?To answer the questions, first the contents 1, then the words and finally, the composition and the style of the 2 chairs, the two works have been studied and aesthetically analyzed.Similarly, while presenting a short introduction of the two artists and examining the way they created their works, a comparison has been made between similar calligraphic pieces of the two. In this way, the aesthetic features, individual methods, creation process, aesthetic components of good shape and good position in Mir Emad Hassani Qazvini and Mirza Gholamreza Isfahani's Al-Fatiha  (Surah Hamad) have been studied. In a similar way, differences and commonalities in two works of these artists have been analyzed according  to the aesthetic components of good shape and good position. This research is a basic research with descriptive-analytical method and comparative approach. Data collection is in a library manner and by observing the works and the findings are analyzed qualitatively. The results of the research confirm that the difference in the writing style of the two artists is due to the difference in the angle of writing, composition and arrangement of letters.

Keywords

Main Subjects


  • آغداشلو، آیدین. (1391). آسمانی و زمینی. تهران: فرزان روز.
  • - امیرخانی، غلامحسین. (1374). آداب الخط امیرخانی. تهران: انجمن خوشنویسان ایران.
  • - باقریان موحد، سیدرضا. (۱۳۹۱). کتابشناسی سوره حمد. آینه پژوهش، 23(3و4)، 136-121.
  • - بیانی، مهدی. (1363 ). احوال و آثار خوشنویسان. تهران: علمی.
  • - توسلی، حامد. (1398). زیبایی‌شناسی خط نستعلیق شیوه غربی و شیوه شرقی(قرن نهم هجری). مبانی نظری هنرهای تجسمی، (8)، 114-103.
  • - تیموری، کاوه. (1390). زیبایی‌شناسی در شیوۀ میرزا غلامرضا اصفهانی. رشد آزمون هنر. (27)، 45-36.
  • - جباری، صداقت. (1386). ویژگیهای زیباشناختی آثار میرعماد حسنی و بازتاب آن در تاریخ خوشنویسی ایران. رساله دکترا، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، گروه مطالعات عالی هنر.
  • - حسینی رشتخوار، سیده فرشته؛ قلیچ خانی، حمیدرضا؛ نعمتی بابای‌لو، علی. ( 1396). مطالعه تطبیقی شیوه خوشنویسی چلیپایی مشابه از میرزا غلامرضا و امیرخانی. پژوهش هنر، 7 (14)، 29-17.
  • - حسینی، سیدسعید؛ نادعلیان، احمد. (1396). مطالعه شیوه جعفر تبریزی، میرعماد و محمدرضا کلهر در قالب کتابت نستعلیق. نگره، شماره 43، 101-88.
  • - ذابح، ابوالفضل. (1362). میرعماد حسنی. موزه‌ها، شماره 5، 21-12.
  • - رضوی‌فر، حسین. (1390). آسیب‌شناسی هنر خوشنویسی معاصر با تکیه بر خط نستعلیق، کتاب ماه هنر. (155)، 127-120.
  • - شه‌کلاهی، فاطمه. (1397). قواعد رسم‌الخط میرعلی تبریزی براساس نسخه خسرو و شیرین نظامی (محفوظ در گالری فریر 808 هجری قمری). باغ نظر، 15(61)، 76-65.
  • - فضائلی، حبیب الله. (1390) . اطلس خط. تحقیق در خطوط اسلامی. تهران : نشر سروش.
  • - ــــــــــــــــــ . (1376). تعلیم خط. تهران: سروش. - قدیمی، رامین. (1383). گذری بر شیوۀ میرزا غلامرضا اصفهانی. کتاب ماه هنر، (71 و 72 )، 52-50.
  • - قطاع، محمدمهدی. (1383). مبانی زیبایی شناسی در شیوه میرعماد. کتاب ماه هنر، (69)، 110-104 .
  • - قلیچ‌خانی، حمیدرضا. (1388). فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته. تهران: روزنه.
  • - مایل‌هروی، نجیب. (1372). کتاب آرایی در تمدّن اسلامی. مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
  • - مجلسی، محمدباقر. (1393). بحارالانوار. ج 89، تهران : اسلامیه.
  • - معرفت, محمد هادی. (1377). نکته های تفسیری در سوره حمد. پژوهش های قرآنی, 4(13-14), 209-192.
  • - منشی، اسکندربیگ. (1364). تاریخ عالم آرای عباسی. تهران : طلوع.
  • - منشی قمی، قاضی میراحمد (1352). گلستان هنر. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.