Media Role of Graphic in Harmonizing The Meanings Association Pattern with Forms of Expression and Literacy Genre

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Computer and Information Technology, Faculty of Technology and Engineering Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Visual Communication, Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, Iran.

Abstract

Harmonizing the elements of an artistic expression is a major factor that can always appear in the relationship between literary and pictorial language. Meanwhile, graphic art is of great significance when viewed in pictorial language by borrowing certain literature characteristics, such as forging a relationship between forms of expression and genres. Expression of forms refers to topics adopted from a variety of figures of speech such as imagery, metaphor, and metonymy, and the pictorial narrative is also interpretable in different genres, including epic, lyric, dramatic, and didactic themes, which seem to be one of the common grounds between literature and graphics. The present research aims to elucidate the features of graphics as a literary work and questions how verbal and pictorial forms are harmonized. Therefore, the descriptive-analytical approach is taken, and written sources and pictorial documents are randomly selected and qualitatively used to elucidate the common communicative grounds in between and in the form of film posters because forging a relationship between graphics and literature was evident in this specific genre of posters from narrative aspects.‌Moreover, in this context, the delivery of meaning in various genres and forms of expression heavily affects the elucidation of common components between them, as if graphic art begins to articulate as a literary work.‌The significance of this connection lies in understanding how a relationship is forged between literature and graphics through identifying the common devices, building on the right model between them, and clarifying how a literary text and a pictorial context are related. Thus, this research mainly discusses the fact that one of the shared viewpoints between graphics and literature and their common origin in creating an artistic expression can be found in the meaning-conveying language and various forms of expression. ‌However, while the nature of literature and art and their relationship are studied from several perspectives in many artistic contexts such as cinema, music, and painting, this research focuses on the effectiveness of graphic art in the form of pictorial language with the use of certain features of literature, aiming to achieve a sustainable model to elucidate how to find the manifestations of literature in graphic art.‌This model provides a methodical structure and presents the aforementioned manifestations. Furthermore, as it is vital to clarify the relationship between literature and graphic art in terms of the structure of subject narration in literary genres and devices, the case study is exclusively focused on film posters because the significance of this fact is mostly verified in the methods of designing film posters as the best tools to depict the verbal narrative of events and themes, which can be interpreted from two verbal (literary) and pictorial (graphic) aspects. Therefore, the target pictures were randomly selected from the statistical population that included pictorial documents from "One Hundred + Five Years of Film Adverts and Film Posters in Iran" in a way that would allow a more ideal analysis of the materials and demonstrate the research objectives more accurately.

Keywords


اسلین، مارتین (1379). نمایش چیست. ترجمه شیرین تعاونی(خالقی). نشر نمایش.
اشرف‌زاده، رضا و علوی‌مقدم، محمد (1381). معانی و بیان. نشر سمت.
آمبروز، گوین و هریس، پل (1392). اندیشه طراحانه. ترجمه حسین شهرابی. چاپ و نشر نظر.
پورنامداریان، تقی (1386). انواع ادبی در شعر فارسی، مجله دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه قم، 2(3)، 22-7.
جنسن، چارلز (1388). تجزیه ‌و‌ تحلیل آثار هنرهای‌تجسمی. ترجمه بتی آواکیان. نشر سمت.
چندلر، دانیل (١٣94). مبانی نشانه‌شناسی. ترجمه مهدی پارسا. انتشارات سوره‌مهر.
رزمجو، حسین (1372). انواع ادبی و آثار آن در ادبیات فارسی. نشر آستان قدس رضوی.
زارع، غلامعلی و رضوی، ربیع (1391). کارکرد حماسه در دوران معاصر(با استناد به شعر معاصر ایران)، نشریه علمی‌پژوهشی ادبیات پایداری، 3‌(5)‌، 208-163.
سجودی، فرزان (1391). مقالات اولین هم‌اندیشی نشانه‌شناسی هنر. انتشارات فرهنگستان هنر.
سهیلی‌راد، فهیمه (1389). از ادبیات داستانی تا ادبیات نمایشی جنبه‌های نمایشی یک اثر روایی، نشریه کتاب ماه هنر، 13(139)، 67-62. شفیعی‌کدکنی، محمد‌رضا (١٣٨٧). صور خیال در شعر فارسی. تحقیق انتقادی در تطور ایماژهای شعر پارسی و سیر نظریه بلاغت در اسلام و ایران. نشر آگاه.
شمیسا، سیروس (1380). نقد ادبی. نشر فردوس.
شمیسا، سیروس (1383). انواع ادبی. نشر فردوس.
شمیسا، سیروس (1387). بیان و معانی. نشر میترا.
شمیسا، سیروس (1393). بیان و معانی. نشر میترا.
صالحی، نرگس و حاجی آقابابایی، محمدرضا (1397). اقتباس ادبی در سینمای ایران (مطالعه موردی، چهل‌ودو فیلم اقتباسی)، جستارنامۀ ادبیات تطبیقی، دو فصلنامۀ علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، ‌2(3)، 117-103.
صفا، ذبیح‌الله (1374). حماسه‌سرایی در ایران. انتشارات فردوسی.
صفوی، کوروش (1383). از زبان‌شناسی به ادبیات. پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
ضابطی‌جهرمی، احمد (1378). سینما و ساختار تصاویر شعری در شاهنامه. نشر افرا.
کاظمی تازه‌کندی، شیوا و عابددوست، حسین (1397). بررسی و تحلیل کارکرد استعاره و جناس بصری در طراحی گرافیک. نشر علوم و اسناد.
کریمی حسن‌آباد، سمیه (1387). نقش ادبیات در گرافیک ایران. نشر دانشگاه الزهرا.
کلاه‌کج، منصوره (1399). اندیشه‌نگاری‌های شاعرانه در آثار گرافیک فرزاد ادیبی، نشریه رهپویه هنرهای تجسمی، 3(4)‌، ‌82-75. doi: 10.22034/ra.2021.241887
لاپتن، آلن (1391). تفکر طراحی گرافیک(آن سوی طوفان مغزی). ترجمه نازیلا محمدقلی‌زاده. فرهنگسرای میردشتی.
لیدول، ویلیام؛ هولدن، کریتینا و باتلر، جیل (1392). قواعد فراگیر طراحی. ترجمه راضیه مهدیه، نازیلا محمد‌قلی‌زاده، مهسا حقی‌پناه و راییکا خورشیدیان. فرهنگسرای میردشتی.
مشرف، مریم (1389). جستارهایی در ادبیات تعلیمی ایران. نشر سخن.
معنوی‌راد، میترا و عنبر‌دباغیان، سعیده (1393). رویکرد آشنایی‌زدایی در فرآیند ارتباط‌تصویری حوزه تصویر‌سازی تبلیغاتی، مجله هنرهای‌زیبا: هنرهای‌تجسمی، 19(1)، 25-36.
مهرابی، مسعود (1393). صد و پنجاه سال اعلان و پوستر فیلم در ایران. نشر نظر.
مولوی، جلال‌الدین محمد (1363). کلیات شمس(تصحیحات و حواشی). بدیع‌الزمان فروزانفر. نشر امیرکبیر.
نیرومند، محمدحسین (1396). دستورالعمل‌های رنه ماگریت به فیل آبی برای ایده‌یابی. نشر فرهنگسرای میردشتی.
ولک‌، رنه و وارن، آستین (1373). نظریه ادبیات. ترجمه ضیاء موحد و پرویز مهاجر. نشر علمی فرهنگی.
وُنگ، وُسیوس (1380). اصول فرم و طرح. ترجمه آزاده بیداربخت و نسترن لواسانی. نشر نی.
هاوکس، ترنس، (1397). استعاره. ترجمه‌ فرزانه طاهری. نشر مرکز.
یزدانی، علیرضا (1396). درآمدی بر نشانه‌شناسی گرافیک معاصر ایران. ‌‌چاپ و نشر نظر.