A Study on the Designs of Kashan Star-Shaped Tiles from the 6th/12th to 8th/14th Centuries

Document Type : Research Paper

Authors

1  Assistant Professor, Department of Art Research, Faculty of Art and Architecture, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.

2 Associate Professor, Department of Art Research, Faculty of Art and Architecture, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.

Abstract

 Dating back to ancient times, tile-work is of great
significance in the art history of Iran. As a result of attaining
success in making different types, this craft has evolved
dramatically. Luster-glazed tiles of Kashan constitute a
major part of this precious treasure. A great deal of such
tiles offers magnificent display in terms of developing visual
elements and designs, and consequently has attracted art
dilettantes’ attention. Contemporary artistic taste, common
aesthetic principles, diversity of motifs and meticulous
attention to details are indicative of the basic, exceptional
criteria applied in such tiles’ designs. A representation of
visual elements used in the composition of Kashan starshaped tiles on the basis of Gestalt theory is the primary
objective of the present essay. Gestalt theorists emphasize
that organisms perceive entire patterns or configurations,
not merely individual components. Gestalt principles,
proximity, similarity, continuity, closure, and connection,
describe how humans perceive visuality in connection with
different objects and environments. These principles are
under a general law, called Prägnanz. The law says that we
tend to experience things as regular, orderly, symmetrical,
and simple. As theorists of this realm believe, it is of several
geometrically possible organizations that one will actually
occur which possesses the best, simplest and most stable
shape. Accordingly, the main questions to be answered in this
essay are as follows: What are the most important principles
in the formation of the designs and motifs in Kashan starshaped tiles? What visual features would be considered
on the basis of Gestalt theory in this respect? The results
demonstrate that Iranian tile makers gave serious attention
to structures and beauty of motifs. Choosing a basic frame
is a significant factor in the arrangement of visual elements
of the composition. Such a frame provided artisans with
a limited polygonal composition to execute the designs
and motifs. To execute the desired designs, artists created
organized structures the commonest of which could be
categorized under radial, symmetrical, center-oriented and
active types. The way motifs arranged in the frames was in
order of importance. In most cases studied here, the designs
and their distinctions were done according to contours.
Incidentally, the main motif was placed in the center,
usually in bigger size in comparison to others. The way
other visual elements are designed to emphasize the main
motifs is another point to achieve balance and harmony,
best manifested in the Kashan star-shaped tiles. Generally,
with a view to evaluating the Gestalt laws in the mentioned
tiles, we may claim that achieving the desired quality and
composition in such works has been fulfilled with the
help of a series of factors, including proximity, similarity,
figure-ground, continuity, simplicity, and symmetry, all
contributing to lay emphasis on a certain motif. This fact is
indicative of the total mastery of designers and painters of
the artworks in developing the potentials of visual elements.
Putting all these factors together, we can claim that such
principles would play a pivotal role in the study and
evaluation of Kashan star-shaped tiles’ designs and themes.
 

Keywords


اسکیرس، جی(1374)، کاشی‌سازی، از کتاب هنرهای ایران، تألیف ر. دبلیو. فریه، ترجمه پرویز مرزبان، فرزان، تهران، صص 294- 271. افشار مهاجر، کامران (1388)، کاربرد نظریۀ ادراک دیداری گشتالت در صفحه‌آرایی کتاب‌های درسی، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره1، ش40، صص 40- 33.
بهدانی، مجید؛ احمدپناه، سید ابوتراب (1400)، بازتاب اندیشه نجومی جامعۀ ایلخانی در نقوش کاشی‌های زرین‌فام کوکبی، پژوهش‌های علوم تاریخی، دوره 13، ش 2، صص 94- 69.
پوپ، آرتور؛ اکرمن، فیلیس (1387)، سیری در هنر ایران ازدوران پیش از تاریخ تا امروز، زیرنظر سیروس پرهام، ج 9، علمی و فرهنگی، تهران. حسینی، هاشم (1400)، درآمدی بر شناخت و مفهوم‌شناسی نقوش گیاهی کاشی‌های زرین فام هشت‌پر عصر ایلخانی بر پایۀ نمونه‌های موجود در موزه آستانه مقدسه قم، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 26، ش3، صص 38- 27.
دواندیس، دونیس.ا (1385)، مبادی سواد بصری، ترجمه مسعود سپهر، چ14، سروش، تهران. رضازاده، طاهر (1387)، کاربرد نظریه گشتالت در هنر و طراحی، آینه خیال، ش 9، صص 36- 31.
زکی، محمدحسین (1366)، تاریخ صنایع ایران، ترجمه محمدعلی خلیلی، تهران: اقبال. سامانیان، صمد؛ پورافضل، الهام (1396)، تحلیل تطبیقی سفالینه‌های زرین‌فام (سده 6 تا 7 هجری) با نگاره‌های نسخه کلیله و دمنه 707 ه.ق ال اینجو، نگره، ش 44، صص 19- 5. سعادت میرقدیم، سیده‌نرگس؛ چیت‌سازیان، امیرحسین (1392)، تعامل شعر با تکنیک‌های ساخت سفالینه‌های دوره اسلامی کاشان، کاشان-شناسی، ش1، صص 1445- 122.
طالب‌پور، فریده (1387)، بررسی نقوش کاشی‌های کاخ آباقاخان در تخت سلیمان، نگره، ش8 و 9، صص 29- 19.
فلدمن، ادموند بورک (1378)، تنوع تجارب تجسمی، ترجمه پرویز مرزبان، سروش، تهران.
کاربونی، استفانو؛ ماسویا، توموکو (1381)، کاشی‌های ایرانی، ترجمه مهناز شایسته‌فر، مؤسسه مطالعات هنر اسلامی، تهران.
کپس، جئورگی (1382)، زبان تصویر، ترجمه فیروزه مهاجر، چ4، سروش، تهران.
کیانی، محمد یوسف؛ کریمی، فاطمه؛ قوچانی، عبدالله (1362)، مقدمه‌ای بر هنر کاشی‌گری ایران، موزه رضا عباسی، تهران.
لشکری، آرش؛ شریفی‌نیا، اکبر؛ مهاجر وطن، سمیه (1393)، بررسی نقوش کاشی‌های زرین‌فام آوه از دورۀ ایلخانیان، نگره، ش 32. صص 53- 39.
نیکخواه، هانیه؛ شیخ مهدی، علی (1389)، رهیافتی به سیاست‌های فرهنگی ایلخانان در سدۀ سیزدهم/ هفتم در واکاوی نقوش سفال‌های زرین‌فام ایران، مطالعات هنر اسلامی، ش13، صص 129- 109.
واتسون، اولیور (1382)، سفال زرین‌فام ایرانی، ترجمه شکوه زارعی، سروش، تهران. شاپوریان، رضا (1386)، اصول کلی روان‌شناسی گشتالت، رشد، تهران.
سیف، علی‌اکبر (1383)، روان‌شناسی پرورشی، چ2، نشر آگاه، تهران.
- Porter, venita .(1995), Islamic Tiles, British Museum Press, London.
- Suler, John; Zakia, Richard. D .(2018), Perception and Imaging Photography as a Way of Seeing, Fifth Edition, Routledge, London.
- Geremek, Adam; Greenlee, Mark; Magnussen, Svein .(2013), Perception Beyond Gestalt: Progress in Vision Research, Psychology Press, NewYork.
-Arnheim, Rudolf .(1954), Art & Visual Perception: A Psychology of the Creative Art, University of California Press, California.
https://www.metmuseum.org/art/collection/search/450358?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=persian+tiles&offset=0&rpp=80&pos=22 : (Accessed: January 4, 2021). http://collections.vam.ac.uk/item/O223680/tile-unknown: (Accessed: March 27, 2021). https://www.britishmuseum.org/collection/image/1207046001: (Accessed: March 27, 2021). https://www.britishmuseum.org/collection/image/301995001: (Accessed: March 27, 2021). https://www.metmuseum.org/art/collection/search/450433: (Accessed: January 4, 2021). https://www.britishmuseum.org/collection/image/301995001: (Accessed: November 18, 2020). https://www.britishmuseum.org/collection/image/1613560982: (Accessed: November 18, 2020). https://collections.mfa.org/objects/8758/star-tile-with-prince-on-horseback?ctx=e652bfda-6907-4d73-870b-: (Accessed: November 18, 2020).