نقد فرمالیستی و نشانه‌شناسانه اثر مدیریت زمان از الکساندر گورلیزکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، گروه نقاشی و مجسمه‌سازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه نقاشی و مجسمه‌سازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jfava.2025.372817.667252

چکیده

الکساندر گورلیزکی از جمله هنرمندان اروپایی است که در سال‌های اخیر با تأثیر از نگارگری هند، دست به خلق آثار متعددی زده است. "مدیریت زمان" یکی از نقاشی‌های فیگوراتیو این هنرمند بریتانیایی است که به لحاظ فرمی و نشانه‌های به کار رفته در آن، به نظر می‌رسد بیانگر فضای ذهنی هنرمند می‌باشد و قابلیت‌هایی برای نقد و مطالعه بیشتر را دارا است. جهت گردآوری اطلاعات دراین پژوهش ازمصاحبه شخصی نگارنده با الکساندرگورلیزکی، منابع کتابخانه‌ای، منابع معتبر اینترنتی‎ و همچنین مقالات چاپ شده در نشریات علمی پژوهشی استفاده شده است. این پژوهش از نظر شیوه پردازش اطلاعات پژوهشی، توصیفی-نقدی است و درجهت پاسخ دادن به این پرسش صورت گرفته است که در اثر "مدیریت زمان" به عنوان یک نظام نشانه‌ای، هرکدام از عناصر تصویری به طور مستقل و در ارتباط با یکدیگر بر چه چیزی دلالت دارند؟ همچنین در اثر مدیریت زمان ساختار و فرم اثر چه ارتباطاتی را می‌تواند با این نظام نشانه‌ای داشته باشد؟ اثر "مدیریت زمان" از میان آثار نقاشی فیگوراتیو گورلیزکی که از سال 2014 تا 2015 میلادی در نمایشگاهی با عنوان "ما یکی هستیم" در گالری اریک موشه به نمایش گذاشته شده‌اند، به این منظور انتخاب شده است که به خوبی نمایانگر سبک شخصی هنرمند در نقاشی‌های فیگوراتیو او است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات