کاربست تکنیک تفکّر خلّاق اسکمپر در آموزش هنر (مطالعه موردی: آموزش چاپ دستی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رشته پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

چاپ دستی هنری است که تکنیک‌های مرتبط با ایده‌یابی و خلّاقیت از ملزوماتِ آموزش آن محسوب می‌شود. یکی از تکنیک‌های مطرح در ایده‌یابی، اسکمپر است که از حروف اوّل کلمات انگلیسیِ هفت واژه تشکیل شده است، که عبارت‌اند از: جایگزینی، ترکیب، سازگاری (انطباق)، تغییر دادن (بزرگ‌سازی/ کوچک‌سازی)، استفاده در کاربرد دیگر، حذف کردن و معکوس کردن. لذا مسئلۀ بنیادین این پژوهش واکاوی امکان تحقق کاربست تکنیک تفکّر خلّاق اسکمپر در آموزش هنر و به‌طور خاص ‌در آموزش تکنیک‌های چاپ دستی است. از این‌رو، هدفِ پژوهشِ حاضر، امکان‌سنجیِ ارائۀ مدلی خلّاقانه در آموزش چاپ بر بنیان تکنیک اسکمپر است. این پژوهش از نظر رویکرد، ‌مطالعه‌ای موردی محسوب می‌گردد و از منظر هدف، از یک سو جنبه‌ای بنیادین دارد و از سویی با ساحتی کاربردی می‌تواند راهکارهایی عملی جهت آموزش هنر به‌دست دهد. همچنین، تحقیق حاضر از نظر ماهیّت،‌ کیفی و از نظر روش در حوزۀ تحقیقات توصیفی_ تحلیلی درمی‌گنجد. بر این بنیان، بر اساس مصادیق عملی، فرضیۀ این پژوهش به این نظریه منتج شده است که تکنیک‌های اصلی چاپ دستی با بخش اعظمی از تکنیک‌های اسکمپر هم‌راستایی و هم‌پوشانی دارد و به‌طور گسترده‌ای در خصوص طیف قابل‌توجّهی از تکنیک‌های چاپ دستی قابل‌اجرا است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات