این پژوهش به دنبال مطالعه در خصوص شناسایی ابعاد آموزشی استفاده از فناوری واقعیت مجازی در موزههاست؛ که برای انجام این تحقیق، روش مرور نظاممند مورد استفاده قرار گرفته و نتایج پژوهشها و مقالات منتشر شده در این حوزه در قالب ابعاد و مولفههای مهم مشخص و به شیوه کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفته است.
روشپژوهش در مطالعهحاضر با استفاده از روشتحلیلمحتوایکیفی جهت جمعآوری، ساختاردهی و تفسیر دادههای کیفی حاصلاز پژوهشهای مرتبط با موزه که از واقعیتمجازی در آن استفاده نمودهاند ارایهمیدهد. دراین پژوهش جستجوی هدفمند از بین مقالات -منتشرشده به زبانانگلیسی بین سالهای 2014 تا 2024میلادی است که با بهرهگیری از پایگاه-هایاطلاعاتی مختلف از جمله ساینسدایرکت، گوگلاسکالر، جیاستور، وبآوساینس، اسپرینگرلینک و ویلی انجامشد؛ درابتدا تعداد 9183 مقاله مستخرج و بعد از بررسیمقالات براساس معیارهایورود و حذف مواردمشابه و نامرتبط با پژوهش، تعداد 33 مقاله استخراج و تحلیلشدهاست.
دراین پژوهش برای تحلیلمقالات از روشکدگذاری دادهبنیاد اشتراوس و کوربین استفاده شده-است. براساس یافتهها و نتایجحاصله از مطالعاتصورتپذیرفته، تعداد هفتشاخص(بُعد)اصلی دررابطه با ابعاد آموزشی فناوریواقعیتمجازی بر فعالیتها و خدماتموزهها شناسایی و شامل تعاملمخاطب با موزه، فرهنگموزهداری، آموزشویادگیری، بُعدزیباییشناختیموزه، تجربه-بازدید موزه، تعاملمخاطب موزه و بازاریابیموزه بودند. نتایج پژوهشفوق نشانمیدهد که بیشترین ابعاد آموزشی استفاده از واقعیتمجازی در موزهها درخصوص افزایش تجربهتعاملی و غوطهوریحسیمخاطب میباشد.