منبع شناسی مولفه های آموزشی فناوری واقعیت مجازی بر فعالیت‌ها و خدمات موزه‌ها: مرور نظام‌مند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هنر شیراز

2 مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران

چکیده

این پژوهش به دنبال مطالعه در خصوص شناسایی ابعاد آموزشی استفاده از فناوری واقعیت مجازی در موزه‌هاست؛ که برای انجام این تحقیق، روش مرور نظام‌مند مورد استفاده قرار گرفته و نتایج پژوهش‌ها و مقالات منتشر شده در این حوزه در قالب ابعاد و مولفه‌های مهم مشخص و به شیوه کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفته است.

روش‌پژوهش در مطالعه‌حاضر با استفاده از روش‌تحلیل‌محتوای‌کیفی جهت جمع‌آوری، ساختاردهی و تفسیر داده‌های کیفی حاصل‌از پژوهش‌های مرتبط با موزه که از واقعیت‌مجازی در آن استفاده نموده‌اند ارایه‌می‌دهد. دراین پژوهش جستجوی هدفمند از بین مقالات -منتشرشده به زبان‌انگلیسی بین سالهای 2014 تا 2024میلادی است که با‌ بهره‌گیری از پایگاه-های‌اطلاعاتی مختلف از جمله ساینس‌دایرکت، گوگل‌اسکالر، جی‌استور، وب‌آو‌ساینس، اسپرینگرلینک و ویلی انجام‌شد؛ درابتدا تعداد 9183 مقاله مستخرج و بعد از بررسی‌مقالات براساس معیارهای‌ورود و حذف موارد‌مشابه و نامرتبط با پژوهش، تعداد 33 مقاله استخراج و تحلیل‌شده‌است.

دراین ‌پژوهش برای تحلیل‌مقالات از روش‌کدگذاری داده‌بنیاد اشتراوس و کوربین استفاده شده-است. براساس یافته‌ها و نتایج‌حاصله از مطالعات‌صورت‌پذیرفته، تعداد هفت‌شاخص(بُعد)‌اصلی در‌رابطه با ابعاد آموزشی فناوری‌واقعیت‌مجازی بر فعالیت‌ها و خدمات‌موزه‌ها شناسایی و شامل تعامل‌مخاطب‌ با‌ موزه، فرهنگ‌موزه‌داری، آموزش‌و‌یادگیری، بُعدزیبایی‌شناختی‌موزه، تجربه-بازدید موزه، تعامل‌مخاطب موزه و بازاریابی‌موزه بودند. نتایج پژوهش‌فوق نشان‌می‌دهد که بیشترین ابعاد آموزشی استفاده از واقعیت‌مجازی در موزه‌ها درخصوص افزایش تجربه‌تعاملی و غوطه‌وری‌حسی‌مخاطب می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات