هنر مینیمال با هدف به چالش کشیدن اصول زیباییشناسی هنر مدرن، به تغییر نگاه به هنر و نقش مخاطب در آن پرداخت. در حالی که در هنر مدرن هنرمندمحوری یکی از اصول اصلی بود، مینیمالیسم به مخاطبمحوری و تجربه مستقیم اثر هنری تأکید داشت. این جریان با حذف عناصر اضافی و تمرکز بر جوهره اثر، روابط جدیدی میان هنر و مخاطب ایجاد کرد که نه تنها در سطح ظاهری، بلکه در درک و ادراک عمیقتری از ماهیت اثر متمرکز است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آثار دن فلاوین، بهویژه اثر «بدون عنوان» ۱۹۷۰ (حصار)، بر تجربه معنوی و عمیقتری از ادراک بصری میپردازد. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و جمعآوری اطلاعات از منابع اسنادی، رابطه بین اثر مینیمالیستی فلاوین و تجربه دیداری مخاطب را بررسی میکند. نتایج نشان میدهند که آثار فلاوین، با استفاده از نور فلورسنت و فرمهای هندسی، تجربهای پیچیده و دینامیک از ادراک بصری و حسی میسازند که مرزهای بین بیننده و اثر را محو کرده و تأثیرات بصری، احساسی و معنوی را در پی دارند. فلاوین با ترکیب نور و فضا، به خلق فضایی ذهنی میپردازد که بیننده را به مشارکت فعال در فرآیند هنری دعوت میکند.
آرزوفر, سمیه . (1403). نور و تجربه حسی: مطالعه پدیدههای بصری در اثر دن فلاوین. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, (), -. doi: 10.22059/jfava.2025.380638.667319
MLA
آرزوفر, سمیه . "نور و تجربه حسی: مطالعه پدیدههای بصری در اثر دن فلاوین", نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, , , 1403, -. doi: 10.22059/jfava.2025.380638.667319
HARVARD
آرزوفر, سمیه. (1403). 'نور و تجربه حسی: مطالعه پدیدههای بصری در اثر دن فلاوین', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, (), pp. -. doi: 10.22059/jfava.2025.380638.667319
CHICAGO
سمیه آرزوفر, "نور و تجربه حسی: مطالعه پدیدههای بصری در اثر دن فلاوین," نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, (1403): -, doi: 10.22059/jfava.2025.380638.667319
VANCOUVER
آرزوفر, سمیه. نور و تجربه حسی: مطالعه پدیدههای بصری در اثر دن فلاوین. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1403; (): -. doi: 10.22059/jfava.2025.380638.667319