تآثیرات ادراکی و معنوی نور و فضا در آثار دن فلاوین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به تحلیل نقش نور در آثار مینیمالیستی دن فلاوین و تأثیر آن بر تجربه ادراکی و معنوی مخاطب می‌پردازد .مسئله اصلی تحقیق این است که چگونه استفاده فلاوین از نور فلورسنت و فرم‌های هندسی، تجربه بصری را از سطحی ساده به فرآیندی پیچیده، پویا و درگیرکننده ارتقا می‌دهد. اهمیت این موضوع در آن است که مینیمالیسم با تأکید بر مخاطب‌محوری و تجربه مستقیم اثر، تحولی بنیادین در نسبت میان اثر هنری و بیننده ایجاد کرده و فلاوین یکی از مهم‌ترین هنرمندان این جریان به شمار می‌رود. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و بر پایه مطالعه منابع اسنادی انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد آثار فلاوین با نورپردازی‌های فلورسنت، فضاهایی دینامیک می‌سازند که مرز میان سوژه و ابژه را محو کرده و مخاطب را به بخشی از اثر تبدیل می‌کنند. چنین فضایی علاوه بر ایجاد واکنش‌های بصری، توهمات ادراکی و تأثیرات حسی، مخاطب را به تجربه‌ای معنوی و تأمل‌برانگیز فرا می‌خواند. نوآوری پژوهش در تأکید بر ظرفیت معنوی تجربه‌های بصری فلاوین است؛ بعدی که در بسیاری از مطالعات پیشین کمتر برجسته شده است. در مجموع، فلاوین با ترکیب نور، فضا و زمان، تجربه‌ای چندبعدی و تحول‌آفرین خلق می‌کند که هم‌زمان بینایی، احساس و تفکر مخاطب را درگیر می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• برزنجی، سید نوید، بختیاریان، مریم و شیبانی رضوانی، فیروزه. (1402). چیستیِ ادراک در نسبت با رازآمیزیِ آثار هنری مدرن بر اساس اندیشه مرلوپونتی. جلوه هنر، 15(2)، 7-20. https://doi.org/10.22051/JJH.2023.42047.1875 •
جانستون، آیدرین. (۱۳۹۴). دانشنامه فلسفه استنفورد: ژاک لاکان. (هیمن برین، مترجم). نشر ققنوس.
• حریریان، نرگس. (1390). نقش محوری مینیمالیسم در پایان دوران مدرن و بکارگیری نور در آثار دن فلاون. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی، 2(41)، 83-94. https://doi.org/ 20.1001.1.22286039.1390.2.41.9.5
• ساکی‌زاده، مریم. (۱۴۰۱). مطالعه‌ای بر جایگاه مخاطب در آثار هنرمندان پیشگام مینیمالیست در دهه ۱۹۶۰ میلادی. مطالعات هنر و زیباشناسی، ۲ (۴)، ۳۷-۲۶. https://artstudiesmag.ir/wp-content/uploads/2025/03/4-03.pdf
• کرری، جاناتان. (۱۳۹۹). بینایی و مدرنیته. (مهدی حبیب‌زاده، مترجم). انتشارات بان.
• گوان، مایکل. (۱۳۸۳). دن فلاون. (باربد گلشیری، مترجم). نشر دیگر.
• لوسی‌اسمیت، ادوارد. (1380). مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش‌های هنری قرن بیستم (علیرضا سمیع‌آذر، مترجم). تهران: نشر نظر.
• هانتر، سام، و جاکوبوس، جان. (۱۳۸۰). مینیمالیسم و هنر مفهومی. (اورازانی، مترجم). فصلنامه معماری ایران، ۲(۶)، ۱۳۶.
Barzanji, S. N., Bakhtiarian, M., & Sheibani Rezvani, F. (2023). The nature of perception in relation to the mystery of modern artworks based on Merleau-Ponty’s thought. [Chisti-ye edrak dar nesbat ba razamizii-ye asar-haye honari-ye modern bar asas andishe-ye Merleau-Ponty]. Jelve-ye Honar, 15(2), 7–20. (in Persian). https://doi.org/10.22051/JJH.2023.42047.1875
Bishop, C. (2005). Installation art: A critical history. Tate Publishing.
Brody, J. J., Scott, C. J., & LeBlanc, S. A. (1983). Mimbres pottery: Ancient art of the American Southwest (T. Berlant, Intro.). New York, NY: Hudson Hills Press.
Chesher, A. (2018). Phenomenology after conceptual art. In The Yearbook of Phenomenological Research (Vol. 121), Eco-phenomenology: Life, human life, post-human life in the harmony of the cosmos. Springer Verlag.
Crary, J. (2020). Techniques of the observer: Vision and modernity (M. Habibzadeh, Trans.). [Binaee va modernite]. Bān Publishing. (in Persian).
Engberg, M. (2010). Aesthetics of visual noise in digital literary arts. Cybertext Yearbook. Foster, H. (2005). Six paragraphs on Dan Flavin. Artforum, 43(6), 160–161.
Govan, M. (2004). Dan Flavin (B. Golshiri, Trans.). Nashr-e Digar. (in Persian).
Govan, M. (2004). Irony and light. In M. Govan & T. Bell (Eds.), Dan Flavin: A retrospective. Dia Art Foundation; National Gallery of Art in association with Yale University Press.
Grusser, O. J., & Hagner, M. (1990). On the history of deformation phosphenes and the idea of internal light generated in the eye for the purpose of vision. Documenta Ophthalmologica, 74(1), 57–58. https://doi.org/10.1007/BF00165665 Haririan, N. (2011). The central role of minimalism in the end of the modern era and the use of light in Dan Flavin’s works. [Naghshe mahvari-ye minimalism dar payan-e dowran-e modern va bekargiri-ye noor dar asar-e Dan Flavin]. Honar-haye Ziba: Honar-haye Tajassomi, 2(41), 83–94. (in Persian). https://doi.org/20.1001.1.22286039.1390.2.41.9.5
Hodge, D. (2016). Robert Morris’s minimal sculpture, the rise of the gallery network and the aesthetics of commodified art. Oxford Art Journal, 39(3), 421–439. https://doi.org/10.1093/oxartj/kcw026
Hunter, S., & Jacobus, J. (2001). Minimalism and conceptual art. (Orazani, Trans.). [Minimalism va honar-e mafhumi]. Quarterly of Iranian Architecture, 2(6), 136. (in Persian).
Hunter, S., Jacobus, J., & Wheeler, D. (2004). Modern art: Painting, sculpture, architecture, photography. Pearson Prentice Hall.
Huxley, A. (1954). The doors of perception. Published by Chatto & Windus.
Huxley, A. (1955). The doors of perception & heaven and hell. HarperCollins Publishers Inc.
Isler, K. (2023). Monumentality of the artist chapel: Dissecting light, color, spirituality, and permanence [Master’s thesis, Sotheby’s Institute of Art]. https://digitalcommons.sia.edu/stu_theses/136
Johnston, A. (2015). Stanford encyclopedia of philosophy: Jacques Lacan (H. Barin, Trans.). [Daneshname-ye falsafe-ye Stanford: Jacques Lacan]. Qoqnoos Publishing. (in Persian).
Katzberg, L. M. (2009). Cultures of light: Contemporary trends in museum exhibition [Master’s thesis, Universiteit van Amsterdam]. Amsterdam. https://digitalcommons.sia.edu/stu_theses/
Kemp, M. (2006). Science in culture: Seeing the light. Nature, 440(7080), 152. https://doi.org/10.1038/35065511
Krauss, R. (1973). Sense and sensibility: Reflections on post-60s sculpture. Artforum, 42–53.
Lacan, J. (2006). Écrits: The first complete edition in English (B. Fink, Trans.). W. W. Norton & Company. (Original work published 1966).
Lee, H. C. (2005). Introduction to color imaging science. Cambridge University Press.
Lewis-Williams, J. D., & Dowson, T. A. (1988). The signs of all times: Entoptic phenomena in Upper Palaeolithic art (and comments and reply). Current Anthropology, 29(2), 201–245. https://doi.org/10.1086/203629
Lucie-Smith, E. (2001). Concepts and approaches in the latest art movements of the twentieth century (A. Sami-Azar, Trans.). [Mafahim va roykardha dar akharin jonbesh-haye honari-ye ghern-e bistom]. Nazar Publishing. (in Persian). Merabet, L. B., Theoret, H., & Pascual-Leone, A. (2003). Transcranial magnetic stimulation as an investigative tool in the study of visual function. Optometry and Vision Science, 80(5), 356–368. https://doi.org/10.1097/00006324-200305000-00010
Merleau-Ponty, M. (2005). Phenomenology of perception (C. Smith, Trans.). Taylor & Francis e-Library. (Original work published 1945).
Meyer, J. (2001). Minimalism: Art and polemics in the sixties. Yale University Press.
Oster, G. (1970). Phosphenes. Scientific American, 222(4), 82–87. https://doi.org/ 10.1038/scientificamerican0270-82 Sakizadeh, M. (2022). A study on the position of the audience in the works of pioneering minimalist artists in the 1960s. [Motale’ei bar jaygah-e mokhatab dar asar-haye honarmandan-e pishgam-e minimalist dar dahe-ye 1960 Miladi]. Art and Aesthetics Studies, 2(4), 26–37. (in Persian). https://artstudiesmag.ir/wp-content/uploads/2025/03/4-03.pdf Smith, R. J. (2007). Remain in light. Los Angeles Magazine, 52(7), 84–87. https://doi.org/10.2307/41409970
Wees, W. C. (1992). Light moving in time: Studies in the visual aesthetics of avant-garde film. University of California Press. 
Wikipedia contributors. (2025). Entoptic phenomena illustration. Wikipedia. Retrieved September 8, 2025, from https://en.wikipedia.org/wiki/Entoptic_phenomena_(archaeology)
• Svjetlost Clinic. (n.d.). Entoptic (entopic) phenomenon, or how the eye sees only itself. Svjetlost Clinic. Retrieved September 8, 2025, from https://svjetlost.hr/blog-7138/entoptic-entopic-phenomenon-or-how-the-eye-sees-only-itself/7170
• Salari, V., Scholkmann, F., Vimal, R. L. P., Császár, N., Aslani, M., & Bókkon, I. (2017). Phosphenes, retinal discrete dark noise, negative afterimages and retinogeniculate projections: A new explanatory framework based on endogenous ocular luminescence. Medical Hypotheses, 60, 101–119. https://doi.org/10.1016/j.preteyeres.2017.07.001
• Hayer, T. (Photographer). (2019, December 6). Exhibit: Dan Flavin. The Rakish Gent. Retrieved September 8, 2025, from https://www.therakishgent.co.uk/pages/exhibit-dan-flavin