نور و تجربه حسی: مطالعه پدیده‌های بصری در اثر دن فلاوین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار و عضو هیات علمی گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران

چکیده

چکیده:

هنر مینیمال با هدف به چالش کشیدن اصول زیبایی‌شناسی هنر مدرن، به تغییر نگاه به هنر و نقش مخاطب در آن پرداخت. در حالی که در هنر مدرن هنرمندمحوری یکی از اصول اصلی بود، مینیمالیسم به مخاطب‌محوری و تجربه مستقیم اثر هنری تأکید داشت. این جریان با حذف عناصر اضافی و تمرکز بر جوهره اثر، روابط جدیدی میان هنر و مخاطب ایجاد کرد که نه تنها در سطح ظاهری، بلکه در درک و ادراک عمیق‌تری از ماهیت اثر متمرکز است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آثار دن فلاوین، به‌ویژه اثر «بدون عنوان» ۱۹۷۰ (حصار)، بر تجربه معنوی و عمیق‌تری از ادراک بصری می‌پردازد. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و جمع‌آوری اطلاعات از منابع اسنادی، رابطه بین اثر مینیمالیستی فلاوین و تجربه دیداری مخاطب را بررسی می‌کند. نتایج نشان می‌دهند که آثار فلاوین، با استفاده از نور فلورسنت و فرم‌های هندسی، تجربه‌ای پیچیده و دینامیک از ادراک بصری و حسی می‌سازند که مرزهای بین بیننده و اثر را محو کرده و تأثیرات بصری، احساسی و معنوی را در پی دارند. فلاوین با ترکیب نور و فضا، به خلق فضایی ذهنی می‌پردازد که بیننده را به مشارکت فعال در فرآیند هنری دعوت می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات