تجربه جهانی دیگر در آثار آبراموویچ بر اساس تئوری گروتسک کوریلوک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضوهیات علمی دانشگاه آزاد واحد قم

2 گروه هنر، دانشکده مهندسی، دانشگاه گلستان،گرگان، ایران

چکیده

گروتسک درباره‌ی جهانی برتر از این جهان بوده و همواره با دربرگیری مفاهیم اخلاقی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی و ارائه‌ی آن با اشکال عجیب و ترکیبات ناهمگون دنیای متعارف را زیر سؤال می‌برد. اِواکوریلوک گروتسک را قالبی خاص برای ارائه می‌داند که با استفاده از کج‌نمایی‌ها در مقابله با فرهنگ چیره، منجر به خلق جهانی دیگر می‌گردد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل"تجربه جهانی دیگر در آثار آبراموویچ بر اساس تئوری گروتسک کوریلوک" در پی پاسخ به این سؤال است که: بر اساس تئوری گروتسک کوریلوک چگونه می‌توان تجربه جهانی دیگر را در آثار آبراموویچ تحلیل نمود؟ برای پاسخ به سوال اصلی پژوهش 5نمونه از آثار آبراموییچ به‌صورت هدفمند انتخاب شده‌اند. این پژوهش به‌شیوه توصیفی-تحلیلی و با رویکرد کیفی انجام شده و برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای و اسنادی بهره‌جسته‌است. یافته‌ها نشان می‌دهد که آبراموویچ در اجرا های "ریتم10" با ایجاد هراس و اضطراب در مخاطب، در اجرای "ریتم صفر" با نمایش رستگاریِ‌سقوط‌کرده، در اجرای "سرهای اژدها" با بازپس‌گیری قدرت زنانه، در اجرای "بالکان باروک" با برانگیزی احساس بیم و امید و تنفر و شادی توأمان و در اجرای "برهنه با اسکلت" با نمایش تقابل زندگی و مرگ با به‌کارگیری ساختار گروتسک برای مخاطب امکان تجربه جهانی دیگر را ممکن‌ساخته‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات