تجربه جهانی دیگر در آثار مارینا آبراموویچ بر اساس تئوری گروتسک کوریلوک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه هنر، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

2 استادیار گروه هنر، دانشکده مهندسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.

چکیده

گروتسک درباره­ ی جهانی برتر از این جهان است و همواره با دربرگیری مفاهیم اخلاقی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی و ارائه­ ی آن با اشکال عجیب و ترکیبات ناهمگون دنیای متعارف را زیر سؤال می­برد. اِوا کوریلوک گروتسک را قالبی خاص برای ارائه می­داند که با استفاده از کج­نمایی­ها در مقابله با فرهنگ چیره، منجربه خلق جهانی دیگر می­ گردد. مارینا آبراموویچ هنرمند پرفورمنس با فراتر بردن بدنش از مرزهای ترس، درد و خطر، در جستجویی عمیق برای تجربه­ای جدید است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل »تجربه جهانی دیگر در آثار آبراموویچ بر اساس تئوری گروتسک اِوا کوریلوک« در پی پاسخ به این سؤال است که: بر اساس تئوری گروتسک کوریلوک چگونه می­توان تجربه جهانی دیگر را در آثار آبراموویچ تحلیل نمود؟ ­شیوه­ ی پژوهش توصیفی-تحلیلی و رویکرد آن کیفی بوده و برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه­ای و اسنادی استفاده شده ­است. یافته­ های پژوهش پیش رو نشان­ می­ دهد آبراموویچ در اجرای ریتم 10 با ایجاد هراس و اضطراب در مخاطب، در اجرای ریتم صفر با نمایش رستگاریِ­ سقوط­ کرده، در اجرای سرهای اژدها با بازپس ­گیری قدرت زنانه، در اجرای بالکان باروک با برانگیزی احساس بیم و امید و تنفر و شادی توأمان و در اجرای نگه­داشتن با اسکلت با نمایش تقابل زندگی و مرگ با به ­کارگیری ساختار گروتسک برای مخاطب امکان تجربه جهانی دیگر را ممکن­­ ساخته ­است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آدامز، جیمزلوتر و یتس، ویلسون (1394). گروتسک در هنر و ادبیات، (آتوسا راستی، مترجم)، تهران: نشر قطره. (چاپ اثر اصلی 1997) سروندی، لیلا؛ مصطفوی، شمس‌الملوک و شفیعی، اسماعیل (1398). مفهوم مخاطب در آثار مارینا آبراموویچ با تکیه بر آراء موریس مرلوپونتی. فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، (76)، 29-14. https://www.magiran.com/p2161603
واحد دهکردی، فرزانه (1401). تحلیل نمود گروتسک در مصادیق شر در نگاره‌های فال‌نامه‌ها بر اساس آراء کایزر، باختین، هارفام و کوریلوک ]رساله دکتری، دانشگاه آزاد اصفهان [. اصفهان. http://thesis.khuisf.ac.ir/thesis
Abramovic, M. (2016). Walk Through Walls: A Memoir. Crown Archetyp, New York, United States. Abramović, M., Biesenbach, L. P. & Biesenbach, K. (2010). Marina Abramović,The Artist is Present, Museum of Modern Art, New York, United States.
Adams, J.L., Yates, W. (2015). Grotesque in Art and Literature [Gurotesk dar honar va adabiat] (Atosa Rasti, Trans.). Ghatreh . (Original work published 1997) (In Persian)
Biesenbach, K. (2010). Edited by Klaus Biesenbach. Text by Arthur C. Danto, Chrissie Iles, Nancy Spector, Jovana Stokic, Marina Abramović: The artist is present. The Museum of Modern Art, ‎Thames & Hudson, London, United Kingdom. Bryzgel, A. (2020). Performance Art in East-Central Europe: 1960s to the Post-Communist Era. PAJ, A Journal of Performance and Art, 42(3), 95-105. https://doi.org/10.1162/pajj_a_00528
Burello, A. (2023). Art as spirituality: The paradigmatic case of Marina Abramović. Journal for the Study of Spirituality, 13(1), 5-19. https://doi.org/10.1080/20440243.2023.2187966
Chace, A. (2020). The Intersectionality of Mindfulness and Art of Marina Ambramovć, Honors Mater Thesis, Faculty of Art, Bryant University, Smithfield, New England.
Daku, M. (2016). Marina Abramovic: Works titled 'Rhythm'. Unpublished Bachelor's Thesis, Department of Folk and Traditional Music, The Technological Educational Institute (TEI) of Epirus, Arta, Greece.
Doherty, C. (2004). The institution is dead! Long live the institution! Contemporary Art and New Institutionalism. Art of Encounter, 15, 6-13.
Emerling, J. (2010). Marina Abramovic: The Artist is Present. X-TRA: Contemporary Art Quarterly, 13, 26-35.
Fischer-Lichte’s, E. (2007). Performance Art - Experiencing Liminality. RoseLee Goldberg’s. Kuryluk, E. (1987). Salome and Judas in the Cave of Sex: The Grotesque: Origins, Iconography, Techniques. Northwestern University Press.
Laddach, A. (2024). Against the Nudity in Art: Eliasian Reading of National Conservative Catholic Habitus, Open Theology, 10(1), 1-24. https://doi.org/10.1515/opth-2024-0003
Millman, D. (2012). Design Matters from the Archive: Marina Abramović, Interview with Marina Abramović. January 25, Access date: 24 Juan 2024.
Parry, C. L. (2015). The Abramović method: The performance art of Marina Abramović, 2010 to present. Unpublished Master of Arts Dissertation, Department of the History of Art and Architecture and the Graduate School of the University of Oregon: United States.
Sarvandi, Leila; Mostafavi, Shams-ol-Molouk and Shafiei, Ismail (2019). The concept of audience in the works of Marina Abramovic based on the ideas of Maurice Merleau-Ponty [Mafhūm-e mokhāṭab dar āthār-e Mārīnā Ābrāmūvīch bā takye bar ārā-ye Mūrīs Merlopontī]. Quarterly Journal of Academic Research in Theater, (76), 14-29. https://www.magiran.com/p2161603 (In Persian)
Song, J. (2014). Animating Everyday Objects in Performance. Doctoral Dissertation, Department of Drama, Theatre and Performance, University of Roehampton: London.
Vahed Dehkodi, F. (2022). Analysis of Grotesque Reflection in Falnamas with Regard to Kayser, Bakhtin, Harfam and Kuriluk Theories [Tahlil-e nemud-e grotesk dar masadiq-e shar dar negarehhā-ye Fālnāmehā bar asās ārā-ye Kayser, Bakhtin, Harpham va Kuryluk] [PH. D’s Tesis, Islamic Azad University Isfahan Branch]. Isfahan. http://thesis.khuisf.ac.ir/thesis (In Persian)
Westcott, J. (2014). When Marina Abramovic Dies: A Biography (Mit Press). MIT Press, Reprint edition, Cambridge, Massachusetts, United States.