گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران
10.22059/jfava.2025.394046.667474
چکیده
هنر صنعت گوهرسنگ ایران به دلیل تنوع، اصالت، کیفیت و قیمت مناسب از پتانسیل مناسبی برای توسعه در ایران و جهان برخوردار است که یکی از لوازم آن طراحی محصولات براساس ترجیحات، سلیقه و نیاز مصرفکنندگان است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با تلفیق دو روش کیفی و کمی، از نوع توصیفی- همبستگی است که به دنبال شناسایی ترجیحات خریداران ایرانی محصولات گوهرسنگ به روش مهندسی کانسی است. برای شناسایی ویژگی های مورد نظر مشتریان، از طریق بررسی کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان، واژگان کانسی در زمینه گوهرسنگ تحلیل، استخراج و پالایش شد که شامل 28 واژه مرتبط با احساسات مشتریان و محصولات، حاصل شد که در قالب پرسشنامه کانسی با مقیاس افتراق معنایی به خریداران ارائه شد. 440 خریدار که در چند نمایشگاه گوهرسنگ در تهران در زمستان 1402 شرکت کرده بودند، به پرسشنامه پاسخ دادند. دادهها با نرم افزار spss26 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد خریداران بیشتر به دنبال زیبایی و منحصربفرد بودن محصولات مانند انگشتر، حلقه و ست آویز زنانه بودند. از واژگان کانسی، اصالت، شفافبودن و اصالتمکانی، طرحطبیعی و خاصیت درمانی گوهرسنگ از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد. همچنین نسل جوان بیشتر به دنبال گوهرسنگهای تراش نخورده مانند الماس، زمرد و آمتیست بودند.
محمدیان, اشرف و محمدی نسب, مهدی . (1404). بررسی ترجیحات بصری و احساسی خریداران جهت طراحی محصولات گوهرسنگ به روش مهندسی کانسی. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, (), -. doi: 10.22059/jfava.2025.394046.667474
MLA
محمدیان, اشرف , و محمدی نسب, مهدی . "بررسی ترجیحات بصری و احساسی خریداران جهت طراحی محصولات گوهرسنگ به روش مهندسی کانسی", نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, , , 1404, -. doi: 10.22059/jfava.2025.394046.667474
HARVARD
محمدیان, اشرف, محمدی نسب, مهدی. (1404). 'بررسی ترجیحات بصری و احساسی خریداران جهت طراحی محصولات گوهرسنگ به روش مهندسی کانسی', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, (), pp. -. doi: 10.22059/jfava.2025.394046.667474
CHICAGO
اشرف محمدیان و مهدی محمدی نسب, "بررسی ترجیحات بصری و احساسی خریداران جهت طراحی محصولات گوهرسنگ به روش مهندسی کانسی," نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, (1404): -, doi: 10.22059/jfava.2025.394046.667474
VANCOUVER
محمدیان, اشرف, محمدی نسب, مهدی. بررسی ترجیحات بصری و احساسی خریداران جهت طراحی محصولات گوهرسنگ به روش مهندسی کانسی. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1404; (): -. doi: 10.22059/jfava.2025.394046.667474