زیباشناسی مدرن در مقولههای زیبایی و معنا حساب خود را از زیباشناسی کلاسیک جدا کرده و تجربههای زیباشناختی جدیدی را شکل داده است. دیگر از نگرش انسان به ایستایی و ثبات جهان، حتی در حوزهی تفسیر و نقد، اثری نیست. وقتی کاری، مدرن یا پستمدرن توصیف میشود، با الزام به درک نوعی پیچیدگی، کار نقد پویاتر و دشوارتر از همیشه خواهد شد. با وجود همپوشانی نقد و امر زیباشناختی، دشواریِ تعریف و تشخیص هنر مدرن و پستمدرن، و دشواریِ معنا کردنِ معنا مسئله میشود. وقتی نه معنایی هست (مثل ادبیات ابسورد)، و نه حتی فرمی تازه (مثل آماده- ساختهای دوشان و وارهول) باید تجربه و لذت زیباشناختی را وسعت بخشید. ازاینرو، دقت در کاربرد اصطلاحات و واژههایی از قبیل معنا، تجربه و واکنش زیباشناختی برای نظم و انضباط بخشیدن به فرایند نقد لازم است. در هنری که خود نوعی نقد فرهنگی است، نقش منتقدان در برقراری ارتباط میان سوژه و ابژه زیباشناختی که شرط اساسی لذتبخشی است، مهمتر از پیش است. از قرن هجدهم که مفهوم ادراک هنر و تجربه زیباشناختی با یکدیگر همپوشانی داشتهاند، با وجود تمرکز بر اثر همچنان نوعی سوبژکتیویسم بر تمام نقدها ناظر است. در این نوشتار نسبت تجربههای زیباشناختی جدید با نقد نو بیان میشود.
-Abrams M.H. (1999), A Glossary Litterary Terms, Cornel University presss.
-Bearsdley M.C. and Wimsatt W.K. (1946),The Intentional Fallacy, The Johns Hopkins University Press, pp. 468-488.
-Budd Malcalm (2002), The Aesthetic Appreciation of Nature: Essays on the Aesthetic of Nature, Clarendon Press, Oxford.
-Carroll Noel (2009), On Criticism, New York and London, Routledge.
-Cavel Stanley (1976), Must We mean What We Say: A Book of Essays, Cambridge University Press.
-Costea, Octavia, (2006), Didactica lecturii - o abordare funcŃională, Iasi, Ed. Institutul European.
-Derrida,Jacques, (1981), Dissemination, trans. Barbara Johnson, Chicago University Press, Chicago.
-Fenner David E.W. (2003), Introducing Aesthetics, Greenwood Publishing Group, Inc.
-Iser Wolfgagng (1974), The Reading Process: APhenomenological Approach, The Implied Reader. Baltimore: John Hopkins University Press,PP 274-294.
-Iser Wifgagng (1978), The Act Of Reading; An Aesthetic Response, Baltimore and London, John Hopkins University Press.
-Iser Wolfgagng (1974), The Reading Process: a Phenomenological Approach, The Implied Reader. Baltimore: John Hopkins Up,PP 274-294.
-Levinson Jerrold (2009), A Companion to Aesthetics, Edited by Stephen Davies, Kathleen Marie.
- Seamon Roger (2001), The Routledge Companion to Aesthetics, Edited by Bergs Gaut and Dominic Mcluer Lopes, Routledge. -Shusterman Richard and Tomlin Adele (2008), Aesthetic Experience, Routledge, New York and London.
-Stolnitz Jerome (1960), Aesthetics and Philosophy of Art Criticism: A Critical Introduction, Cambridge Reverside Press.
Jauss, Hans Robert (1967), “Literary History as a Challenge to Literary Theory.” Trans. Elizabeth Benzinger.
-Jauss Hans Robert and Segers Rien T. (1979), “An Interview With Hans Robert Jauss”, New Literary History, Published by: The Johns Hopkins University Press, Vol.11, No. 1, PP. 84-95.
-Jauss, Hans Robert (1967), “Literary History as a Challenge to Literary Theory.” Trans. Elizabeth Benzinger New Literary History Vol. 2, No. 1 (1970): 7-37. Published by: The Johns Hopkins University Press.
-Wiseman Marry Bittner (2009), A Companion to Aesthetics, Edited by Stephen Davies, Kathleen Marie Higgins, Robert Hopkins, Robert Stecker,and David E. Cooper, Wiley Blackwell.