بهبود طراحی محصول با استفاده از تحلیل مشخصه های کیفی در روش توسعه عملکرد کیفیت (QFD): مطالعه موردی مبلمان مدارس راهنمایی شهر تهران*

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر تحلیلی کاربردی از روش توسعه عملکرد کیفیت، در طراحی میز و صندلی مدارس راهنمایی شهر تهران است. استفاده از میز و نیمکت های موجود، مشکلات بسیاری را برای دانش آموزان به همراه داشته است. در مطالعه حاضر، روش توسعه عملکرد کیفیت با بررسی دقیق این مشکلات و دست یابی به نیازهای واقعی کاربران با استفاده از روش هایی چون ندای مشتری، هدف نهایی را در ارائه راه حل هایی دقیق و صحیح برای برآورده نمودن نیازها و افزایش رضایتمندی کاربر، تعریف کرده است. توسعه عملکرد کیفیت بر پایه تکمیل و تحلیل ماتریس های مختلفی استوار است که انتخاب تعداد آنها دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد. مطالعه حاضر بر روی ماتریس نوع اول، به نام ماتریس خانه کیفیت که پایه تمامی مطالعات بعدی می باشد، متمرکز شده است. فهرست خواسته ها از طریق جمع آوری، دسته بندی و اولویت دهی اطلاعات بدست آمده از نظرات 160 دانش آموز دو مدرسه راهنمایی دخترانه و یک مدرسه راهنمایی پسرانه، تدوین گشته و به شکل خواسته های کیفی به ماتریس خانه کیفیت منتقل شد. در این ماتریس خواسته های کیفی به الزامات فنی ترجمه شده و نتایج به شکل راه حل های کاربردی در طراحی میز و صندلی ارائه شده است.
 

کلیدواژه‌ها


اسماعیلی، سید علی و ابراهیمی، عطری و احمد، هاشمی و جواهری، سید علی اکبر (1386)، بررسی تناسب ارگونومی میز و نیمکت مدارس با برخی اندازه های آنتروپومتری دانش آموزان. مجموعه مقالات ششمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی. جزیره کیش. ایران، صص 6-4.
خرم، مهدی و مسدد، هاشم و صادقی، نایینی، حسن (1384)، بررسی استانداردهای تجهیزات مدارس( با تاکید بر میز و صندلی مدارس)، طرح پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، جلد اول.
داوود پور، زهرا و کلهر، مهدی (1392)، استفاده از گسترش عملکرد کیفیت (QFD) به منظور انعکاس خواسته ها و تمایلات مردمی در فضاهای شهری، نمونه موردی: بوستان مهدی در شهر قم، مجله معماری و شهرسازی آرمان شهر، شماره 11، صص 222-209.
رضایی، کامران و آشتیانی، حمیدرضا و هوشیار، محمد (1380)، QFDرویکردی مشتری مدار به طرح ریزی و بهبود کیفیت محصول، انتشارات آتنا، تهران.
زمانی، عشرت و نصر اصفهانی، احمدرضا ( 1386)، ویژگی های فیزیکی و فرهنگی فضاهای آموزشی دوره ابتدایی چهار کشور پیشرفته جهان از دید دانش آموزان ایرانی و والدین آنها، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال 6 ، شماره 23، صص 55-84.
مرتضوی، شهرناز (1376)، فضاهای آموزشی از دیدگاه روانشناسی محیط، انتشارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور. منصوری، علیرضا و داوری، زهرا (1382)، ابزاری برای انتقال صدای مشتری به فرایند طراحی و توسعه محصول QFD، شیخ بهایی، شماره 3، صص 91-72.
میرزایی، رمضان (1375)، تعیین مشخصه های آتروپومتریک استاتیکی دانش آموزان پسر شهری 6- 18 سال استان سیستان و بلوچستان به منظور طراحی تجهیزات آموزشی بر مبنای اصول ارگونومی، شماره 7، صص 36-39.
Akao, Y (1990), Quality Function Deployment: Integrating Customer Requirements into Product Design, Translated by Glenn Mazur Cambridge, MA, Productivity Press, 1-15.
Akao, Y (1994), "Recent approach of quality function deployment," In QFD: The customer-driven approach to quality planning and development, edited by Mizuno, S., and Akao, Y, Asian Productivity Organization, Tokyo, 25-216.
Brotchner, J., and Mazur, G (1999), Brand engineering using Kansei Engineering and QFD, QFD Institute, 1-24.
Carnevalli, J. A. and Miguel, P. C. (2008), Review, Analysis and Classification of the Literature on QFD_ Types of Researche, Difficulties and Benefits, International Journal of Production Economics, 114(2), 737-754.
Celik, M., Cebi, S. and Kahraman, C., Er, I. D (2009), An Integrated Fuzzy QFD Model Proposal on Routing of Shipping Investment Decisions in Crude Oil Tanker Market, Expert Systems with Applications, 36(3, Part 2), 6227-6235.
Gargione, L.A (1999), "Using quality function deployment (QFD) in the design phase of an apartment construction project", Paper presented at IGLC-7, 26-28 July 1999, University of California, Berkeley, CA, USA, 357-368.
Gento, A. M., Minambres, M.D., Redondo, A. and Perez, M.E (2001), "QFD Application in a Service Environment: A New Approach in Risk Management in a University", Operational Research, An International Journal 1 (2), 115-132.
Gonzalez, M (2001), QFD: A Road to Listening to Customer Needs, 1st ed, Mexico: McGraw-Hill, 42-50, 69-77, 107-126. Gonzalez, M., Quesada, G., and Bahill, T (2003),"Improving Product Design Using Quality Function Deployment: The School Furniture Case in Developing Countries", Quality Engineering 16(1), 47–58.
Haapalainen, M., Kivisto-Rahnasto, J., and Mattila, M (2000), "Ergonomic design of non-powered hand tools: An application of quality function deployment (QFD)", Occupational Ergonomics 2 (3), 179-190.
Kahraman, C., Ertay, T. and Buyukozkan, G (2006), A Fuzzy Optimization Model for QFD Planning Process Using Analytic Network Approach, European Journal of Operational Research, 171(2), 390-411.
Li, M (2012), "The Extension of Quality Function Deployment Based on 2-Tuple Linguistic Representation Model for Product Design under Multigranularity Linguistic Environment", Hindawi Publishing Corporation, Mathematical Problems in Engineering, Volume 2012, 1-18.
Liu, E. and Zhang, L (2000), Quality Function Deployment Theories and Methods-Review on research progress, System Engineering, Vol.18, Feb.2000, 1-5.
Mazur, G (1996b), "The Application Quality Function Deployment (QFD) to Design a Curse in Total Quality Management (TQM) at the University Michigan College of Engineering, (1996)," Paper presented at International Conference on Quality, ICQ '96- Yokohama, Japan, JUSE, October, 15-18.
Mazur, G (1996a), "Voice of Customer Analysis: A Modern System of Front-End QFD Tools, with Case Studies", Paper presented at Proceeding of AQC 1997, Orlando, May 5-7, 1997, ASQC.
QFD Institute (2008), QFD: Transactions from the Twentieth Symposium on Quality Function Deployment, Santa Fe, NM, October 24, 2008.
Qu, L (2000), "Review on Quality Function Deployment Technology and Application", Journal of Industrial Engineering 14, 52-60.
Quesada, G (1997), Design of Quality Strategies Focused on Customer Service (ECSEC), Unpublished dissertation, Cartago, Costa Rica Institute of Technology of Costa Rica, 50–57.
Terninko, J (1997), Step-by-Step QFD: Customer- Driven Product Design, St. Lucie press, Nottingham, 1-180.
Utne, I. B (2009), Improving the Environmental Performance of the Fishing Fleet by Use of Quality Function Deployment (QFD), Journal of Cleaner Production, 17(8), 724-731.
Verma, D., and Knezevic, J (1996), "A Fuzzy weighted wedge mechanism for feasibility assessment of system reliability during conceptual design", Fuzzy Sets and Systems, 83 (2), 179-187.