اسلام دوست, مریم. (1395). تأثیر گرافیک محیطی متروی تهران بر فرهنگ و هویت. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 21(1), 37-51. doi: 10.22059/jfava.2016.57708
مریم اسلام دوست. "تأثیر گرافیک محیطی متروی تهران بر فرهنگ و هویت". نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 21, 1, 1395, 37-51. doi: 10.22059/jfava.2016.57708
اسلام دوست, مریم. (1395). 'تأثیر گرافیک محیطی متروی تهران بر فرهنگ و هویت', نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 21(1), pp. 37-51. doi: 10.22059/jfava.2016.57708
اسلام دوست, مریم. تأثیر گرافیک محیطی متروی تهران بر فرهنگ و هویت. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 1395; 21(1): 37-51. doi: 10.22059/jfava.2016.57708
کارشناس ارشد ارتباط تصویری، مدرس دانشگاه رسام و دانشگاه آزاد رودهن، ایران
چکیده
نقش اصلی گرافیک محیطی، راهنمایی و اطلاعرسانی، زیباسازی محیط، تسهیل در امر ارتباط و ایجاد هویت بصری عنوان شده است. این موارد در فرایندی ناخودآگاه بر هویت و فرهنگ مخاطب تأثیر میگذارند. اگر بحران هویت و مشکلات فرهنگی عصر حاضر را از سویی و آشفتگی، نابسامانی و ابهام فضاهای شهری را از سوی دیگر، از مشکلات مهم در مناسبات جوامع شهری در نظر بگیریم، به ارتباط غیرکلامی، دوسویه و تنگاتنگ محیط و فرهنگ بهعنوان تأمینکنندۀ دو نیاز روحی و مادی انسان پی میبریم. در جوامع مدرن، عناصر و پدیدههای محیطی، مأوایی برای ارتباطات انسانی شدهاند. از وسایل حملونقل شهری، مترو بهعنوان پرکاربردترین و مدرنترین این وسایل، بیتردید اقتضائات مدرنیته را نیز به همراه دارد که بر سایر کارکردهای فرهنگی و ضروری آن سایه میافکند. پژوهش حاضر در نظر دارد نقش فرهنگی و هویتی گرافیک محیطی متروی تهران را از نگاهی تخصصی و آسیبشناسانه بررسی کند. همچنین عواملی را که در طراحی عناصر محیطی این مجموعه بزرگ شهری، در بهکارگیری ارزشهای فرهنگی و هویتی جامعه، مؤثر است، شناسایی و نیازسنجی کند. روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات بهصورت کتابخانهای و میدانی، بر اساس ابزار مشاهده گردآوری شده است.