• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 24 (1398)
شماره شماره 3
پاییز 1398
شماره شماره 2
تابستان 1398
شماره شماره 1
بهار 1398
دوره دوره 23 (1397)
دوره دوره 22 (1396)
دوره دوره 21 (1395)
دوره دوره 20 (1394)
دوره دوره 19 (1393)
دوره دوره 18 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 17 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1390)
چیت ساز, شقایق, ندایی فرد, احمد, نامور مطلق, بهمن. (1398). خوانش رویکرد اسطوره‌سنجی نزد ژیلبردوران، با نگاهی به "زیورآرایه های باغ ایرانی". نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 24(3), 31-42. doi: 10.22059/jfava.2019.242898.666108
شقایق چیت ساز; احمد ندایی فرد; بهمن نامور مطلق. "خوانش رویکرد اسطوره‌سنجی نزد ژیلبردوران، با نگاهی به "زیورآرایه های باغ ایرانی"". نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 24, 3, 1398, 31-42. doi: 10.22059/jfava.2019.242898.666108
چیت ساز, شقایق, ندایی فرد, احمد, نامور مطلق, بهمن. (1398). 'خوانش رویکرد اسطوره‌سنجی نزد ژیلبردوران، با نگاهی به "زیورآرایه های باغ ایرانی"', نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 24(3), pp. 31-42. doi: 10.22059/jfava.2019.242898.666108
چیت ساز, شقایق, ندایی فرد, احمد, نامور مطلق, بهمن. خوانش رویکرد اسطوره‌سنجی نزد ژیلبردوران، با نگاهی به "زیورآرایه های باغ ایرانی". نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 1398; 24(3): 31-42. doi: 10.22059/jfava.2019.242898.666108

خوانش رویکرد اسطوره‌سنجی نزد ژیلبردوران، با نگاهی به "زیورآرایه های باغ ایرانی"

مقاله 4، دوره 24، شماره 3، پاییز 1398، صفحه 31-42  XML اصل مقاله (18.58 MB)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.242898.666108
نویسندگان
شقایق چیت ساز email 1؛ احمد ندایی فرد2؛ بهمن نامور مطلق3
1دانشگاه الزهرا
2دانشیار گروه هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، معاون پژوهشی خانه هنرمندان تهران
چکیده
خوانش آثار هنری، با بهره­گیری از روش­های نقد اسطوره­ای در ایران، یا بسیار ناشناخته باقی­مانده­است و یا به چند روش معروف نظیر سرنمونی­یونگی، تک­اسطوره­ی­کمبلی و نقد گونه­شناسانه­ی نوتروپ­فرای، محدود شده­است. روش­های دیگر نظیر اسطوره­سنجی، اسطوره­کاوی و اسطوره­متن که از جمله روش­های کاربردی در تحلیل آثارهنری است، هنوز در سطح کشور کم­شناخته باقی مانده­است. از سوی دیگر، طیف­های متنوع آثار هنرهای تجسمی و کاربردی با روش­های مختلف نقد اسطوره­ای، بارها مورد واکاوی قرار گرفته­است. اما هنر زیورآلات؛ به­مثابه­ی هنرهای صناعی و کاربردی، نه­ تنها از حوزه­ی نقد مغفول مانده، بلکه در حوزه­ی نقدهای اسطوره­ای نیز مطرح نشده­است. جستار حاضر، به روش توصیفی – تحلیلی و تاریخی، با بهره­گیری از روش اسطوره­سنجی ژیلبر دوران انجام شده­است. بررسی روش نقد اسطوره­سنجی، سپس خوانش و واکاوی "زیورآرایه­های باغ­ایرانی" با استفاده از این روش، از جمله اهداف پژوهش حاضر است. جستار حاضر، به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که اسطوره­ی­کلان مستتر در "زیورآرایه­های باغ­ایرانی" که در ارتباط مستقیم با زندگی شخصی مؤلفان آثار است و نگارندگان را در یافتن اسرار مستتر در این مصنوعات، همراهی کرده­است، چیست؟ توجه در مضمون کلی و همچنین جزئیات در خور پیکره­ی مطالعاتی مورد نظر نوشتار – زیورآرایه­های باغ ایرانی-  نگارندگان را به این نتیجه رهنمون کرد که تمام موتیف­ها و مضامین مستتر در ساختار مصنوعات، هرکدام به ­نحوی با اسطوره­ی کلان "آرمان­شهر" در ارتباط است.
کلیدواژه‌ها
اسطوره‌سنجی؛ ژیلبردوران؛ زیورآلات؛ زیورآرایه‌ی باغ‌ایرانی
مراجع

ادیب­نیشابوری، سمیه (1391)، نشانه­شناسی باغ ایرانی (با تأکید بر باغ فین کاشان)، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، اصفهان.

امام­حسینی، مژگان (1393)، بررسی محتوا و جایگاه نشان سرو در ادبیات تاریخی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران.

آهنچی، سمانه­السادات (1395)، شناخت فرم و محتوا نقش­مایه­ی سرو در فرش ایران دوره­ی صفویه، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، تهران.

آیه­آلهی، موژان (1394)، تحلیل نمادشناسی باغ­ایرانی و خوانش باغ به مثابه متن با رویکرد نشانه­شناسی (باغ­های بازمانده از دوران صفویه)، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم­و­فرهنگ، تهران.

پرهام، سیروس (1378)، از سرو تا بته، نشر دانش، سال 16، شماره 4، صص 39 – 42.

پرهام، مهدی، قایمی، فرزاد (1388)، کهن­الگوی شهرپردیسی و انواع نمودهای آن در فرهنگ ایرانی و ادبیات کهن­فارسی، مطالعات نقد ادبی، شماره 17، صص 151 – 170.

جعفریان، آزاده (1393)، جراحی نقره در باغ ایرانی: مصاحبه با زوج هنرمند تکتم فاضل و بهرام دشتی نژاد، روزنامه اعتماد، شماره 2958، ص 7.

جیحانی، حمیدرضا (1394)، باغ خواجه به روایت نظامی­گنجوی (باغ ایرانی براساس داستانی از مثنوی هفت­پیکر)، منظر، شماره 33، صص 90 – 95.

حجازی، بهجت­السادات (1388)، بازآفرینی اسطوره­های سیمرغ و ققنوس، نشریه مطالعات عرفانی، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟، صص 119 – 148.

حسینی، ناهید (1391)، بررسی نقوش البسه­ی حاکمان در ایران با رویکرد نشانه­شناسی گفتمان، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران.

دوستی، مینا (1392)، تجلی روایت­های اسطوره­ا­ی حقیقت در سیمرغ ایکاروس با روش اسطوره­سنجی (با تکیه بر نگارگری­های دوره­ی ایلخانی)، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز.

دهخدا، علی اکبر (1377)، لغت­نامه دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.

دهقانی­یزدلی، هادی (1391)، نشانه­شناسی روایت­های منثور عرفانی، رساله دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان.

رحمانی، نجیبه و شعبانی خطیب، صفرعلی (1395)، بررسی جایگاه خیال و اسطوره در نقاشی قهوه­خانه­ای (روش ژیلبردوران)، نشریه­ی علمی – پژوهشی باغ نظر، سال 13، شماره 42، صص 19 – 32.

رحمانی، نجیبه و محمودی، فتانه (1396)، بررسی سیر تحول نقش هارپی ( از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر)، نشریه­ی علمی – پژوهشی هنرهای زیبا، دوره 22، شماره 1، صص 53 – 67.

شکری­دودجی، پروین (1389)، بررسی نمادهای کیش­مهر در غزلیات شمس، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان.

شمس­اسفندآبادی، فرزانه (1391)، ویژگی­های تصویرسازی فرهنگی در ایستگاه مترو، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

شعیری، حمیدرضا (1392)، نشانه –معناشناسی دیداری نظریه­ها و کاربردها، نشر سخن، تهران.

شیخی نارانی، هانیه (1394)، نشانه­شناسی شکل و نقش پرنده در ایران، نشر کلک سیمین، تهران.

صرفی، محمدرضا (1386)، نماد پرندگان در مثنوی، فصلنامه علمی – پژوهشی نامه­ی ادب غنائی، شماره 11، صص 113 – 130.

طغیانی، اسحاق و معینی­فرد، زهرا (1387)، آرمان­شهر زنان در خسرو و شیرین حکیم نظامی گنجه­ای، پژوهش­نامه ادب غنائی، شماره 11، صص 113 – 130.

عابددوست، حسین و کاظم­پور، زیبا (1388)، تداوم حیات اسفنکس­ها و هارپی­های باستانی در هنر دوره­ی اسلامی،  فصلنامه نگره، شماره 13، صص 81 – 92.

عاشوری، حمیده (1392)، مطالعه بینانشانه­ای داستان گذر سلووش از آتش از دوره­ی قاجار تا عصر حاضر با رویکرد اسطوره­کاوی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، اصفهان.

عباسی، علیرضا (1390)، ساختارهای نظام تحلیل از منظر ژیلبردوران، انتشارات علمی فرهنگی، تهران.

عبدی، لیلا (1391)، کتاب­شناسی انتقادی پژوهش­های اساطیری (کلیات و کاربردهای اسطوره در علوم و هنر) از سال 1330 تا 1389، رساله دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز.

علائی، علی (1391)، باغ ایرانی از منظر پوپ، فصلنامه کیمیای هنر، سال اول، شماره 2، صص 66 – 88.

عوض­پور، بهروز (1395)، رساله­ای در باب اسطوره­کاوی، انتشارات کتاب­آرایی ایرانی، تهران.

عوض­پور، بهروز و نامورمطلق، بهمن (1393)، ژیلبر دوران و نقد اسطوره­ای (پیکره­ی مطالعاتی: رمان قلب سگی اثر میخائیل بولگاکوف)، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره­شناختی، سال دهم، شماره37، صص 205 – 235.

غضنفری­هاشمی، مریم السادات (1391)، باغ فرهنگی تهران، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین­المللی امام خمینی قزوین.

فرشید و همکاران (1390)، بررسی تطبیقی یوتوپیای تامس مور با شهر نیکان نظامی، نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی، سال پنجم، شماره 18، صص 91 – 109.

قاسمیه و همکاران (1395)، بررسی زبان مشترک باغ و نگارگری ایرانی با تأکید بر نقش نمادین درخت سرو، دوفصلنامه علمی – ترویجی پژوهش هنر، سال ششم، شماره 11، صص 75 – 87.

گودرزی­سروش، محمدمهدی و مختابادامرائی، مصطفی (1392)، نمادگرایی باغ ایرانی در دوره­ی اسلامی، نشریه­ی هویت شهر، سال 7، شماره 13، صص 55 – 62.

نامورمطلق، بهمن (1388)، اسطوره­سنجی نزد ژیلبردوران مورد کاربردی آثار خاویر دومستر، نشریه نقد زبان و ادبیات خارجی، شماره 2، صص 111 – 127.

نامورمطلق، بهمن (1388)، گذر از اسطوره­سنجی به اسطوره­کاوی، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 14، صص 92 - 108.

نامورمطلق، بهمن (1392)، درآمدی بر اسطوره­شناسی، انتشارات سخن، تهران.

نامورمطلق، بهمن (1394)، درآمدی بر بینامتنیت، جلد اول، انتشارات سخن، تهران.

نقی­زاده، محمد (1392)، جلوه­های زیبایی در باغ­ایرانی، نشریه­ی علمی- ترویجی منظر، شماره 22، صص 6 – 9.

نقاشیان، محمد سعید (1392)، پرنده در تفکر اشراق و جایگاه آن در اسناد تجسمی خط­نقاشی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.

https://www.facebook.com/notes/persian-garden-jewelry/tehran-times/ [accessed at 29 Nov 2018].

https://www.theguardian.com/world/iran-blog  [accessed at 24 Nov 2018].

 https://www.facebook.com/notes/persian-garden-jewelry/tehran  [ accessed at 29 Oct 2018].

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 178
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه




Journal Management System. Designed by sinaweb.