باباخانی، فریده؛ صمدی، هادی؛ یوسفیان، آذر. (1400)، مقایسه تاثیر ارگونومی نیمکت های رایج در مدارس بر فعالیت الکتریکی عضلات منتخب دانش آموزان دختر سالم و دارای لوردوز کمری. مجله سلامت و بهداشت، 12(4)، 502-512.
ببی، ارل. (1381)، روش های تحقیق در علوم اجتماعی (جلد دوم). (رضا فاضل) تهران: انتشارات سمت (متن ترجمه شده).
بلورگردان، الهه، (1392)، ارزیابی فضاهای فیزیکی مدارس متوسط شهر کرج با استانداردهای مطلوب فضاسازی آموزشی، پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان. (1393)، ساختار عاملی مقیاس آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، دوره 5، شماره 18، صفحه 1-20.
رجبی، الناز؛ حسینی، رحمان؛ اسدی، شکیبا. (1398)، ارتباط میان ابعاد میز و صندلی مدرسه با راستای تنه و اختلالات عضلانی- اسکلتی در دانش آموزان پسر شهر کرج، مجله ارگونومی، 7(3)، 24- 32
دلاور، علی. (1387)، روش شناسی آزمایشی. تهران: انتشارات رشد
سبزواری، مریم؛ عابدی، احمد؛ لیاقتدار، جواد. (1392)، مقایسهی یادگیری اجتماعی-هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مدارس غیردولتی بدون کیف و مدارس دولتی شهر اصفهان، مجلهی علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 20 (1)، 171-188. سیدی، فاطمه؛ دلفاردی، مهسا؛ افتخار، سیدحسن. (1398)، ارتباط بین ابعاد آنتروپومتری دانش آموزان با مبلمان مدارس: مقاله مروری، مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 6 (2)، 222-233.
صالحی، رحمان. (1396)، رابطه وزن کولهپشتی مدارس و ناهنجاریهای وضعیتی ستون فقرات در دانشآموزان دبیرستانهای غیرانتفاعی دخترانه منطقه 4 شهر تهران، پایان نامه برای دریافت درجهی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران جنوب.
صنوبرلیماکشی، سکینه؛ سکری، سوگند؛ صادقی یارندی، محسن. (1398). بررسی تاثیر وضعیت نشستن و وزن کوله پشتی بر ناراحتی های اسکلتی- عضلانی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان رامسر،Eleventh General Conference on Occupational Health and Safety،Tehran،https://civilica.com/doc/1014591
یزدان پناه، آلیه. (1397)، تاثیر محیط بر نگرش و یادگیری : بررسی تاثیر فضا و تجهیزات مدارس نوساز بر نگرش و یادگیری دانش آموزان دوره ابتدائی، پنجمین همایش علمی پژوهشی ازنگاه معلم
Al-Hinai, Naser., Al-Kindi, Mahmood., & Shamsuzzoha, Ahm. (2018), An ergonomic student chair design and engineering for classroom environment. International Journal of Mechanical Engineering and Robotics Research, 7(5), 534-43. Boudrifa, Hamou., Slimani, Samy.. (2019), The Effect of Prolonged Sitting on Students. In Occupational and Environmental Safety and Health (pp. 249-255). Springer, Cham.
Delele, Manayesh., Janakiraman, Balamurugan., Abebe, Abey Bekele., Tafese, Ararso., & van de Water, Alexander. (2018), Musculoskeletal pain and associated factors among Ethiopian elementary school children. BMC musculoskeletal disorders, 19(1), 1-8.
Esht, Vandana., & Singh, Ajita. (2021), A Preliminary Report on Musculoskeletal Pains and Discomfort Among Indian School Children Due to Mismatch Between Anthropometric Measurements and Classroom Furniture. In Ergonomics for Improved Productivity (pp. 957-962). Springer, Singapore. Kim, Dook joong., Li, H Hyung-Chul O., & Kim, Shin-Woo. (2012), Glasses-free interactive 3d display: the effects of viewing distance, orientation and manual interaction on visual fatigue. Journal of Broadcast Engineering, 17(4), 572-583.
Motamedzade, Majid. (2008), A practical method for school furniture design to prevent musculoskeletal disorders among pupils. Journal of research in health sciences, 8(2), 9-12.
Oksana, Kaya. (2022), Modern trends in design of Higher educational institutions of Ukraine. Sustainability, Agri, Food and Environmental Research, 10(1), 1-7.
Savanur, Chinmay, Altekar, Caksu., & De, Ak. (2007), Lack of conformity between Indian classroom furniture and student dimensions: proposed future seat/table dimensions. Ergonomics, 50(10), 1612.
Taifa, Ismail. (2022), A student-centred design approach for reducing musculoskeletal disorders in India through Six Sigma methodology with ergonomics concatenation. Safety Science, 147, 105579.