تحلیل گفتمان «از آن خودسازی» تاریخ در هنر انتقادی هنرمندان آمریکایی آفریقایی‌تبار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استاد گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

تاریخ مملو از نقاشی‌های اروپایی­ محوری است که معیارهای اصیل هنرهای زیبا را تعیین می‌کنند؛ آنچه که امروزه توسط هنرمندان اقلیت­ های نژادی به چالش کشیده شده است. از اواخر سده نوزدهم، هنرمندان امریکایی افریقایی­ تبار با رجعت به گذشته تاریخی و بهره ­گیری از قهرمانان سیاه­پوست و اندیشه­ های حماسی و انقلابی­شان و متاثر از حوادث سیاسی و اجتماعی، با آثار هنری خود به مبارزه علیه استعمار نژادی و ترسیم آینده ­ای روشن برای ملت سیاه پرداختند. اما هنر امروز با آنچه تحت­ عنوان هنر سیاهان در نیمه دوم سده نوزدهم و نیمه اول سده بیستم می ­شناسیم متفاوت است. این پژوهش در جهت پاسخ به این پرسش که نقش تصاویر در ساختارشکنی امر زیباشناختی مالوف و واسازی ساختار قدرت چیست، با تمرکز بر هنر دوران پست­مدرن، به تحلیل انتقادی آثار هنرمندان امریکایی افریقایی­ تبار با موضوع «از آن خودسازی» آثار مشهور تاریخ هنر پرداخته است. بنا بر نتیجه از جمله اهداف هنرمندان در این شیوه از بازنمایی، در مرکز قرار دادن اقلیت­ های طرد شده، تاکید بر هنرهای زیبا به­ عنوان چیزی فراتر از ملیت و نژاد، ایجاد یک ضد روایت، واسازی ساختار قدرت، توانمندسازی سیاهان در فرهنگ غرب و ایجاد حس برابری است. این تحقیق بر اساس ماهیت و روش، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به ­صورت کتابخانه ­ای است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • آرچر، مایکل (1398). هنر بعد از 1960. ترجمه کتایون یوسفی، تهران: حرفه هنرمند.
  • -پروانه‌پور، مجید؛ بینای مطلق، سعید (1398). از آن خودسازی و فلسفه ژیل دلوز: جستاری درباره ارتباط تفکر و ضد افلاطون گراییِ دلوزی با هنر مدرن. نشریه پژوهشهای فلسفی، 26، 83-101. doi: 10.22034/jpiut.2019.8038
  • -شیوا، آیسان؛ منصور حسامی و زهرا شاکری (1399) ، «از آن خود سازی هنری و تعیین جایگاه حقوقی پدید آورنده». فصلنامه کیمیای هنر، 9(36)، 49-61.
  • http://kimiahonar.ir/article-1-1798-fa.html
  • Shiva A, Hessami M, Shakeri Z. “Appropriation Art” and Recognition of the Legal Status of the Author. کیمیای هنر 2020; 9 (36) :49-61
  • -صحاف‌زاده، علیرضا (1389). هنر هویت و سیاست بازنمایی. تهران: بیدگل.
  • -طاهری، صدرالدین (1397). تحلیل نشانه شناختی روایت اقلیت دوچندان در هنر لورنا سیمپسون. نشریه زن در فرهنگ و هنر، 10 (3)، 333-350. doi: 10.22059/jwica.2018.252891.1038
  • -فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
  • -قیاسی، زهرا (1397). جعل و از آن خودسازی هنر. تهران: آوام سرا.
  • -لوسی اسمیت، ادوارد (1380). مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش‌های هنری قرن بیستم. ترجمه علیرضا سمیع آذر، تهران: نشر نظر.
  • -کشمیرشکن،حمید (1398). درآمدی بر نظریه و اندیشه انتقادی در تاریخ هنر. تهران: چشمه.
  • -کولافسکی، لشک (1387). جریان‌های اصلی در مارکسیسم. ترجمه عباس میلانی، تهران: اختران.
  • -لعل کمالیان، سارا (1401). بررسی مفهوم از آن خودسازی در هنر معاصر با نگاه به آثار باربارا کروگر، سیندی شرمن و شری لوین. مطالعات میان رشته‌ای هنر و علوم انسانی، 1(4)، 107-125.
  • -مکاریک، ایرنا ریما (1383)، دانشنامه نظریه‌های ادبی معاصر. ترجمه مهران مهاجر، محمد نبوی، تهران: آگه.
  • -ملپس، سایمن؛ ویک، پاول (1397)، درآمدی بر نظریه انتقادی. تهران: سمت.
  • -وارد، گلن (1393). پست‌مدرنیسم. ترجمه قادر فخر رنجبری و ابوذر کرمی، تهران: ماه.
  • -Ashcroft, B., Gareth Griffiths. G., Tiffin, H. (1989). The Empire Writes Back. London: Routledge.
  • -Bearden, Romare., Henderson, Harry. (1993). a History of African American Artists: From 1972 to the Present. Published by Pantheon.
  • -Fairclough, N. (1996). Language and power, Longman Group UK Limited.
  • -Gibson, Ann Eden. (1997). Abstract Expressionism: Other Politics, Yale University Press.
  • -Gonzales, p.m., Blanton, H., and Williams, K. J. (2005). The effect of stereotype threat and double- minority status on the test performance of Latino women. Personality and social psychology bulletin, 28(5), pp 659-670.
  • -Pinder, Kymberly. N. (2002). Race-ing Art History: Critical Readings in Race and Art History. New York: Routledge. -Powell, Richard. J. (1997). Black Art and Culture in the 20th Century (World of Art). Thames & Hudson; First Edition.
  • -Stokes, S. (2001). Art and Copyright. North America and Canada: Hart Publishing Oxford and Portland, Oregon. -Sanders, Julie. (2006).Adaptation and Appropriation. London & New York: Routledge.