شمایل‌شناسی نماد کلاغ در اثر مهمانی عصرانه آندره‌آ کوچ بر اساس نظریه اروین پانوفسکی*

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رشته نقاشی، گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی،دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

     بانوی نقاش معاصر آمریکایی، آندره­آ کوچ، که با نمادگرایی و نوعی رئالیسم جادویی شناخته شده است؛ غالبا با نقاشی­های روایت­گونه و داستانی به ترسیم خاطرات، مفاهیم و دغدغه­های ذهنی خویش می­پردازد. عنصر اصلی آثار وی زنانی هستند که با یکدیگر و همچنین با دیگر عناصر غیرانسانی در تعامل هستند. کوچ در کنار این زنان به­کرات به بازنمایی طبیعت سرزمین مادری خویش چون مزارع ، دشت­ها ، حیوانات و پرندگان  از جمله کلاغ  بنحوی نمادین در آثارش بویژه نقاشی مهمانی عصرانه پرداخته است. این پژوهش بر­آن بوده است که با بهره­گیری از مراتب سه گانه شمایل­شناسی اروین پانوفسکی به توصیف پیشاشمایل­نگارانه، تحلیل شمایل­نگارانه و تفسیر شمایل­شناختی نماد کلاغ ، در  این اثر به این پرسش­ها پاسخ دهد که معنا و مفهوم و سبقه نماد کلاغ در اثر مهمانی عصرانه آندره­آ کوچ چیست؟ و زمینه های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی آن کدام است؟ این پژوهش با استفاده از اسناد مکتوب و مشاهده و اینترنتی گردآوری و با بهره­گیری از روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. یافته­های تحقیق مبین آن است که، کلاغ برخلاف سویه نه­چندان مثبت در اقوام مختلف، در اثر مهمانی عصرانه آندره­آ کوچ با توجه به نگاه هنرمند که وامدار فرهنگ بومیان سرزمین خویش (سرخپوستان) است، نماد خیر و مثبت و راهنمایی نویدبخش است که انسان را در جهت تغییر و دگرگونی در مسیر شخصی خویش یاری می­دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اخوان اقدم، ندا (1397)، هنر ساسانی شمایل نگاری یا شمایل شکنی؟، کیمیای هنر، 7(26)، 85-103. SID. https://sid.ir/paper/260665/fa
اثنی عشری، عاطفه (1400)، مقایسه تطبیقی فرم شناسی و نمادشناسی نقوش پرنده بر روی سفال های پیش از تاریخ و سفال های دوره اسلامی در ایران، هنرهای صناعی ایران سال چهارم پاییز و زمستان 1400 شماره 2 (پیاپی 7)،ص ۱۶۳ – ۱۷۷. https://doi.org/10.22052/hsi.2022.246078.1009
افضل طوسی، عفت السادات، و حسن پور، مریم. (1391). نقش نمادهای آیینی و دینی در نشانه های بصری گرافیک معاصر ایران. مطالعات ملی، 13(1 (49))، 135-161. SID. https://sid.ir/paper/404353/fa
آن باورز، مگی (1399)، رئالیسم جادویی، ترجمه: سحر رضا سلطانی، نشر:روزنه.
ایرودز، ریچارد و اریتز، آلفونسو (1378). اسطوره های و افسانه های سرخ پوستان . ترجمه: دکتر ابولقاسم اسماعیل پور . نشر چشمه. پارسانسب، محمد، و معنوی، مهسا. (1392). تطور بن مایه «کلاغ» از اسطوره تا فرهنگ عامه. فرهنگ و ادبیات عامه، 1(1)، 71-92. SID. https://sid.ir/paper/509821/fa
پانوفسکی‚ اروین (1395). معنا در هنرهای تجسمی، ترجمه: ندا اخوان مقدم، نشر چشمه.
تاج‌بخش, اسماعیل و فرجی قرقانی, آسیه. (1388). کلاغ در ادب فارسی. تاریخ ادبیات, 2(3), -. 29-46
دستغیب، نجمه و ظفرمند، سید جواد( 1395). مطالعه تطبیقی نقوش پرنده سفالینه های ایران دوره عباسی و سفال های چین(مربوط به قرن 9 میلادی)، نگره، شماره 38، ۱۰۶ – ۱۱۸، https://doi.org/10.22070/negareh.2016.363
دهقانی، محمد ( 1371). ادگار آلن پو و شعر کلاغ. چیستا، (96) ، 701 -710.
شوالیه، ژان و گربران، آلن(1384). فرهنگ نمادها، ترجمه: سودابه فضایلی، انتشارات جیهون.
شیخی نارانی، هانیه، اسلامدوست، مریم، و نظریان، اُرنیب. (1395). نشانه شناسی پرنده, کلاغ . کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. SID. https://sid.ir/paper/859954/fa
صدقی، حامد و زارع برمی،مرتضی(1393)، تحلیل نمادهای شعر اعتراض در ادبیات معاصر عراق، براساس اشعار حسن السنید، مجله علمی انجمن ایران زبان و ادبیات عربی( فصلنامه).دوره 10، شماره 30، 61-87. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23456361.1435.10.30.4.2
صفاری، عباس (1388). کلاغنامه ( از اسطوره تا واقعیت). انتشارات مروارید.
ضیمران، محمد ( 1392).گذار از جهان اسطوره به فلسفه. نشر هرمس.
ماینر، ورنون هاید(1396)، تاریخ تاریخ هنر، ترجمه: مسعود قاسمیان، تهران، فرهنگستان هنر.
مک آرتور، جان (2020). تفسیر عهد عتیق مک آرتور.منتشر شده توسطGrace to you..
محسنی، مرتضی و ولیزاده، مریم(1390). بن مایه‌های توتیسن در قصه‌های عامیانه ایران. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، 7 (23)، 1-25 https://www.magiran.com/p1063691
نصری، امیر (1391). خوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی. کیمیای هنر، 1(6)، 7 – 20 . https://www.magiran.com/p1235171 هال، جیمز(1398). کتاب فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب،مترجم: رقیه بهزادی، نشر:فرهنگ معاصر، Akhmatovich Jumayev
, Akmal(2021), THE IMAGE OF THE CROW IN THE GERMAN AND UZBEK PEOPLES, Scientific Reports of Bukhara State University, Vol 5 (1) ,. 90-100. Doi: 10.52297/2181-1466/2021/5/1/7
Bierhorst, J. (1985). The Mythology of North America. William Morrow and Company.
Bukowick, K. E. (2004). Truth and Symbolism: Mythological Perspectives of the Wolf and Crow [Master's thesis, Boston College Electronic ]
Duran, .E. S. (2002), American Indian Belief Systems and Traditional Practices, the University of Oklahoma, Evaluation Research Center, School of Social Work.
Flaherty, T. H. (1992). THE SPIRIT WORLD, The American Indians. Time-Life Books.
Koushesh, R., & Moderrisi, F. (2018). مفاهیم رمزی، تمثیلی و نمادین پرندگان در رباعیات و قصاید عطار.
Doğu Esintileri(9). Masser, D. (2016), Quoth the Raven “Nevermore.” Research paper on “The Raven” by Edgar Allan Poe, https://www.academia.edu,1-19. DOI:10.3968/j.sll.1923156320130703.3016
Van Straten, R. (1994). An Introduction to Iconography: Symbols, Allusions and Meaning in the Visual Arts. Abingdon and New York.
Whiting, C,)2021(, Andrew Wyeth and Birds of War, Journal of the Association of Historians of American Art 7, no. 2 Fall 2021.. https://doi.org/10.24926/24716839.12367
URl 1: Crow. (n.d.). In Oxford English Dictionary. https://www.oed.com/search/dictionary/?scope=Entries&q=crow
URl2: Crow. (n.d.). In Cambridge English Dictionary. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/crow
URL 3: Kowch, Andrea.( 2022 May 5). biography ,www.andreakowch.com
URl 4: Selene, D. (n.d.). Magic Realism Painter Andrea Kowch: What the Wind Blew. Combustus. https://combustus.com/magic-realism-painter-andrea-kowch-what-the-wind-blew/
UR 5: Richard J. Demato Fine Arts Gallery. (2015). Sold Previous. RJD Gallery. https://rjdgallery.com/artist_collections/sold-previous/
URL6 Kowch, A. (2011, December 27). Crow's Song. Andrea Kowch Illustrations. http://kowchillustrations.blogspot.com/2011/12/crows-song.html
URL7: Whiting, C. (2021). Andrew Wyeth and Birds of War. Panorama, 7(2). https://journalpanorama.org/article/andrew-wyeth-and-birds-of-war
URL8: Richard J. (2015). Andrea Kowch. Biography. https://rjdgallery.com/artist/andrea-kowch/
URL9: Grimm Brothers. (1905). The Seven Ravens. Lit2Go. https://etc.usf.edu/lit2go/175/grimms-fairy-tales/3163/the-seven-ravens/
URL10: Baldwin, E., (2019, February 19). Thirteen Ways of Looking at a Blackbird by Wallace Stevens. Poem Analysis. Retrieved from https://poemanalysis.com/wallace-stevens/thirteen-ways-of-looking-at-a-blackbird/
URL11: Schmalzried, I. (2019, January 22). St. Benedict and the Raven. St. Benedict Catholic Academy. https://www.stbca.org/st-benedict-and-the-raven/
URL12: Ellis, S. (2020, October 16). What Do Crows Symbolize in the Bible? CatholicsBible. https://catholicsbible.com/what-do-crows-symbolize-in-the-bible/
URL13: Native American Indian Crow Legends, Meaning and Symbolism from the .... http://www.native-languages.org/legends-crow.htm.
URL14: Ivo Jacobs.( 2021 November 25). Promethean beasts. Aeon. https://aeon.co/essays/how-animal-uses-of-fire-help-to-illuminate-human-pyrocognition
URL15: Alois, R. (2020, February 27). Crow Symbolism. Richard Alois. https://www.richardalois.com/symbolism/crow-symbolism
URL16: Schlosser, S.E. (n.d.). Rainbow Crow. AmericanFolklore.net. https://www.americanfolklore.net/rainbow-crow/ URL17: Jain, Asya. (2019 October 27) https://byronsmuse.wordpress.com/tag/soiree/.
URL18: Michigan Folk Art. (2015, May 26). The Michiganographer. https://themichiganographer.com/tag/michigan-folk-art/
URL19: Rapson, R. (2014, December). Arts and Culture in Detroit: Central to Our Past and Our Future. Federal Reserve Bank of San Francisco Community Development Investment Review. https://www.frbsf.org/community-development/publications/community-development-investment-review/2014/december/arts-and-culture-in-detroit-central-to-our-past-and-our-future/
URL 21: El Hurgador ( 2021 May 10) https://elhurgador.blogspot.com/2021/05/andrea-kowch-i-pintura-painting.html URL 22: Fine Art Today ( 2022 June 2) https://fineartconnoisseur.com/2020/05/figurative-art-symbolic-paintings-andrea-kowch/
URL23: Brakefield, R. (2014, August 1). Michigan Crow Hunters Gear Up for Opening Day. Current Magazine. https://www.ecurrent.com/news/michigan-crow-hunters-gear-up-for-opening-day/
URL24: Ryerson, J. (2020, August 30). Native American history in Detroit. National Park Service. https://www.nps.gov/articles/000/native-american-history-in-detroit.htm
URL25: Jocks, C. and Sullivan, . Lawrence E. (2023, June 28). Native American religions. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/Native-American-religion
URL26: Woolcott, I. (2015, February 8). Eagle: Power Animal, Symbol of Spirit, Vision, and Strength. ShamanicJourney.com. https://www.shamanicjourney.com/eagle-power-animal-symbol-of-spirit-vision-and-strength