طراحی خلاق به‌مثابۀ پژوهش: کاربست پژوهش کنش‌محور در طراحی نشانۀ گالری دیدار اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشکدۀ هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان

چکیده

یکی از شیوه‌های طراحی خلاق، به‌کارگیری روش کنش‌محور -متکی بر فرایند پژوهشی- است. در روش کنش‌محور، طراح در مقام پژوهشگری است که آگاهانه و آزادانه مسائل طراحی را از درون موضوع سفارش خود شناسایی می‌کند و روش‌های متنوع و متناسب با موضوع را برای خلق یک اثر خلاق انتخاب و ترکیب می‌نماید.

این مقاله، با هدف «تجسم مؤلفه‌های هنر معاصر» و «توسعۀ جریان‌های گرافیک خلاق» در فرایند طراحی نشانه، به روش‌شناسی ترکیبی و روند طراحیِ پژوهشی نشانۀ «گالری دیدار» اصفهان می‌پردازد و در پی پاسخ به این مسئله است که چگونه می‌توان نشانه‌ای خلاق مبتنی بر «مؤلفه‌های هنر معاصر» و «نام» و «فعالیت‌های پیشروِ» گالری دیدار طراحی کرد. نگارنده در این طراحی پژوهشی، از چهار حوزۀ شناختی «گرافیک و رسامی نشانه»، «طراحی فرایندگرا و روش خلاقیت تریز»، «هنر و گالری‌های معاصر» و «فلسفۀ ساختارگرا و پساساختارگرا» بهره گرفته است.

نتیجتاً در طراحی نهایی، طراح با ایجاد تغییر در ابزار ِرسامی و رویکرد طراحانه و نیز، با تعمیق اثر -به‌واسطۀ ایده‌یابی از گزاره‌های فلسفی (به‌ویژه شالوده‌شکنی دریدایی)- وجه خلاقانه و اندیشمندانۀ‌ لوگو را افزایش داده است تا حدی که نشانۀ گالری فرای ماهیت کارکردی خود، یک اثر پژوهشی و هنری تلقی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات